Self Evident skrev 2011-10-10 00:38:08 följande:
1. Det är en illusion att man skulle kunna uppnå någon sorts tillstånd av neutral kulturbefrielse. Det är du för smart och bildad för att tro på själv.
2. Det sekulariserade svenska samhälle vi ser idag är förstås en produkt av historiska, kulturella och politiska företeelser (begrepp som inte är helt enkla att skilja åt) specifika för Norden som geografiskt område och Sverige som nation. Allt ifrån det tveksamma kristnandet av nordborna till en mycket särpräglad socialdemokrati som saknar motstycke i resten av världen har präglat dagens Sverige.
3. Fråga första bästa amerikan hur internationellt och neutralt Sverige framstår (not). Till och med det ständiga ifrågasättandet och metadiskussionerna kring det egna samhället som du hyllar har en lång tradition i de svenska folkrörelsernas bildningskampanjer som är unika i världen till utformning och omfattning.
4. Din beskrivning av nationalism bygger på den etniska definitionen och så behöver det inte vara. Nationalism kan också vara inkluderande och en enande positiv kraft.
5. Den främsta anledningen till att Sverige inte är så nationalistiskt är att vi inte har konfronterats av något yttre hot under århundraden. Även Norge och Danmark är sekulariserade länder men betydligt mer nationalistiska än Sverige och vi vet alla varför. Eftersom vi är svenskar och kan våra grannländers historia.
1. Vi är alla kulturella varelser, påverkade av kulturerna i år närhet. Neutrala är vi inte heller.
Idén om EN nationell kultur som innefattar ALLA som bor på en stort geografiskt område är däremot ganska ny. Större delen av mänsklighetens historia har människors kulturella grupper varit mycket mycket mindre än de nutida nationerna. Därför har alla stora nationer varit mångkulturella, även om en del nationalister inte vill låtsas om det.
Kultur i sig självt är självklart inte negativt. Det jag vill är självklart inte att sudda ut kulturen eller skapa neutrala individer utan kulturell hemvist. Det går inte.
Men jag vill inte att barn och ungdomar skall tvingas in en enda "sann" kultur sedan födseln. Jag vill öka det kritiska tänkandet och ifrågasättandet. Jag vill öka möjligheten för den egna individen att få styra själv vilka värderingar och kulturella idéer de vill ta till sig.
Och jag anser att Sverige är ett av de länder som nått längst, även om det finns mycket kvar.
2. Håller med. Att Sverige är så pass lite nationalistiskt beror väldigt mycket på vår historia och på de kulturer och värderingar som funnits här. Och att en del svenska nationalister inte uppskattar denna utveckling och istället vill att Sverige skall bli mer som Finland eller Japan, är ju i sig lite konstigt.
3. Fråga valfri Amerikan hur neutral den svenska sekulariseringen är, så får du nog samma svar. När de gäller både sekularisering och nationalism är Sverige ett ganska extremt land om man jämför med resten av världen. Men att sticka ut är ju inte i sig självt något negativt, utan ofta tvärtom.
4. Håller med.
Alla enheter (företag, organisationer, nationer) fungerar bäst om majoriteten hittar någon form av sammanhållning eller gemensamt mål/vision att arbeta mot. Men det betyder precis som du skriver inte att alla individer måste dela kultur eller värderingar.
Självklart vill jag inte dra alla nationalister över en kam. Men tittar man på de uttalat nationalistiska rörelser som idag växer sig starkare över världen, så verkar en stor majoritet vara förespråkare av den omöjliga utopin "en nation, en kultur". Och merparten av dem verkar skapa nationell sammanhållning genom att peka ut och hetsa mot minoriteter (eller i vissa fall även majoriteter, som i Sverige). Vilket skapar konflikter, oro och i värsta fall krig.
5. Ja, Sverige har haft den otroliga turen att slippa militära konflikter på "hemmaplan" under en väldigt lång tid. Och det är ett jättestor bidragande faktor till varför vi ser på nationalism som vi gör. Och det är något positivt.
Jag hävdar dock fortfarande att sekulariseringen och den minskande nationalismen hänger ihop. Förhoppningsvis kommer betydligt fler länder uppleva långa perioder av fred som ger större utrymme för granskning av kulturbegreppet.
Det hade dock varit positivt om vi Svenskar började se vår utveckling mot mindre och mindre nationalism som något att vara stolta över och något att eftersträva (som sekulariseringen). Om vi själva hånar detta särpräglade kulturella drag, kommer ju knappast nån att följa efter...