Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Mångkulturalister se hit!

fisförnäm skrev 2011-10-19 19:40:26 följande:
    Att begränsa intagningen av såna utlänningar är väl snarare sunt förnuft.
    Hur begränsar man invandringen av "såna". Skall man fråga dem vid gränsen. Eller syns det på dem på nåt vis. Eller skall man begränsa invandringen av alla från vissa områden?

Och det skall vara strunt samma om personen har asylskäl eller ej. Har man "fel" åsikter skall man inte få PUT? Kan ett sådant system inte bli lite komplicerat och väldigt osäkert?
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-19 20:49:10 följande:
    Det finns ingen logik i dina argument öht. Först kommer alla hit för att de är demokrater, sedan är det lika bra att de får komma hit eftersom de ändå hade varit odemokratiska i sina hemländer och iaf blir lite mer demokratiska här och åtminstone inte dödar barnen?? (Pela, Fadime, Abbas och x antal mördade balkongflickor talar emot det.)
    Du bad om exempel på odemokratiskt beteende i Sverige - och ja, det är grymt odemokratiskt att med hot och våld tvinga sina barn att gifta sig mot sin vilja och hetsa mot homosexuella - inte skäl för att begränsa invandringen.
    Du påstår att det inte finns någon speciell svensk kultur och när jag ger dig exempel så menar du att de ändå är crap eller daterade. Men de fanns ju inte?? Nima ger historiska och kulturella förklaringar just till varför Sverige ser ut som det gör idag med den demokrati och tolerans som du uppenbarligen gillar.
    Nu blandar du ihop oss?

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-19 21:02:19 följande:
    Ha ha ja, sorry! Men jag ser det fortfarande inte som ett relevant motargument till det jag skrev. Det väsentliga är att motverka dessa företeelser i Sverige. Jag har inte nämnt begränsning av invandringen i det sammanhanget även om jag definitivt är för en begränsning generellt.
    Inge fara.

Då vet jag. Jag är ju inte för en generell begränsning av invandring, men att motverka intolerans i landet är jag absolut för (och då menar jag självklart att motverka intolerans både hos etniska svenskar och andra)

• Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-10-19 21:28:25 följande:
    Det borde vara något test/prov på papper som man skriver på. Redan idag måste man ju bevisa vad man har för avsikter och/eller varför man invandrar/flyr. Man kan även begränsa invandringen från områden man känner till som diktatoriska eller som står väldigt kulturellt avlägset.

Det är inget "åsiktstest". Det är ingen fråga huruvida personen är sosse eller moderat utan enbart hur personen ser på svenska samhället, vilka avsikter denna har, demokratisyn, kvinnosyn etc.
    Det lär inte vara vattentätt till en början, men någon gång under introduktionsperioden så borde samhället lätt upptäcka om invandraren har samhällsfientliga avsikter, så att säga.
    Och du tror att "antidemokratiska" individer kommer svara ärligt i dessa test?

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-21 00:06:29 följande:
    Nu har det här inlägget blivit lite passerat men jag försöker ändå:

Ok, så en öppet homosexuell muslimska var med i Ibn Rushds projekt "S veriges muslimska fredsagenter", ute på föreläsningar etc.

Då säger jag: Källa på det! Namn och plats.

Det är nämligen någonting väldigt ovanligt du påstår dig ha varit med om. Vad jag vet har inget muslimskt förbund någonsin tagit ställning för HBT-personers rättigheter. Innan du kan prestera en trovärdig källa så tror jag helt enkelt att du fabulerar.
    Nej, det var inte bara fredsagenter, utan även annat folk från Ibn Rushd och några av deras vänner också. Varav en är en bekant till mig.

Ser inte syftet med att lämna ut information om mitt och andra personers privatliv på FL. Tror inte du skulle tro mer på mig bara för att jag gav dig plats och namn. Och det är absolut inte min sak att lämna ut människor på det viset.

Men visst, det är nog ganska ovanligt, fast det är dock långt ifrån den första homosexuella muslimen jag träffat på.  Det är ju fritt fram för dig att tro att jag ljuger. Men genom att googla lite kan du nog ganska snart upptäcka att det håller på att hända saker inom islam. Att det finns många liberala muslimer och att det mycket väl kan komma allt fler. Googla t.ex. på Al-Fatiha foundation eller ASWAT eller läs de länkar Self Evident bidrar med.
    Jag kan som sagt tycka att du istället borde vilja stödja de toleranta muslimer som faktiskt finns, istället för att låtsas att de inte finns och kollektivt stämpla alla muslimer som intoleranta.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-21 16:44:47 följande:
    1. Jag har googlat, riktigt hårt under ett par års tid. Det finns knappast någon liberal reformislam med officiell prägel och beaktansvärd samling av efterföljare. Det finns enstaka dissidenter, som Irshad Manji, som har sin plattform i det västerländska samhället och som agerar så gott som på egen hand. Muslimer som bor och verkar i muslimska länder och som har försökt sig på att föreslå förändring eller till och med kritiserat islam, är paria och förföljda. Gäller även dina exempel.

2. Jag hade för mig att du refererade till den här påstådda öppet homosexuella kvinnan inom det muslimska bildningsförbundet ibn Rushd som varandes i ett officiellt sammanhang. I så fall borde det inte vara något problem att berätta var det var och vem det var. Om inte, så får vi även som anektodiskt bevis bortse från ditt påstående. Om det är så att du har mer att berätta om henne, till exempel hennes erfarenheter av att komma ut, hur muslimsk släkt och vänner tog det, så är du välkommen.

3. Annars är det lite kul att konstatera att islamisk homofobi och öht sexualskräck är ganska nya påfund, på samma sätt som slöjan blivit vanlig i och med en tilltagande konservatism i det muslimska samfundet. Långt från den liberalisering som bland annat du fantiserar om.
    1. Ja, och därför bör de ju stödas, istället för att stämplas som intoleranta. Det enda jag vill är att du ser muslimer som individer. Om du vet att det finns toleranta muslimer, hur kommer det sig då att du så lättvindigt stämplade alla muslimska riksdagsledamoter som intoleranta?

2. Jag lämnar inte ut namn på nån. Vad skulle det syfta till. Det är ju bara ett exempel. Jag vet inte vad Ibn Rushd har för officiell syn på homosexuella, om de har en sådan. Jag vet dock att det har funnits öppet homosexuella i deras organisation. Att homosexuella har tillåtits vara med och medverka
    Som jag skrev innan så blundar jag inte för att det i många religiösa miljöer är svårt att bli accepterad som homosexuell, och att många i sådana miljöer blir förtryckta, det är inget jag blundar för. Men alla muslimer är inte lika dana, och alla muslimer är inte homofober eller intoleranta.

3. Håller med. Det har pågått en tilltagande konservatism och även extremism i många muslimska miljöer de senaste fyrtio åren. Jag fantiserar inte om nåt, jag bara konstaterar att det i många länder finns toleranta muslimer som försöker kämpa för mer tolerans.  Vi har muslimer i Sverige, att stämpla dem kollektivt som intoleranta lär inte förenkla sammanhållningen och toleransen mellan grupperna direkt.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-21 21:11:28 följande:
    Amen fint då, Quintus. Upp till bevis eller lägg ner.
    Upp till bevis om vad?

Du hävdar att muslimer per definition är intoleranta, jag har redan kommit med exempel som motbevisar detta. Varför skall jag lämna ut en persons privatliv till dig, när det med största sannolikhet inte kommer ändra någonting?

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-21 21:31:58 följande:
    Nej du har inte bevisat någonting.

Ett tips: Läs Vems islam av Mohammad Fazlhashemi. Tipsa mig sedan om en hel massa muslimska reformister genom islamiska idéhistorien. Som jag sedan får nöjet att avfärda som avvikande dissidenter.
    Varför vill du avfärda dem. Borde du inte vilja stödja dem?

• Quintus Zebra
    edonator skrev 2011-10-25 20:01:06 följande:
    Jag försöker förhålla mig till min omvärld på ett REALISTISKT sätt. Du bor i Uppsala, men jag tror knappast att du bor med din fru i Gottsunda, rätta mig om jag har fel. Jag pratade med en kvinnlig lokalpolitiker för Socialdemokraterna i just Uppsala angående invandring. Hon erkände att hon själv aldrig skulle våga gå ensam genom Gottsunda en sen kväll, men det gjorde ju inte henne något eftersom hon ändå bodde långt därifrån...

Och det är klart. Kan man inte se bortom sin egna lilla bubbla och tänka på dem vars vardag består av otrygghet och våld, då är det nog lätt att luta sig tillbaka och häckla dem som kämpar för en bättre värld. Att kalla sig "antirasist" och vurma för "mångkultur" är så lätt när det är andra som står för kostnaden. Eller hur känner du?

Glad
    Fast det realistiska sättet är väl att se verkligheten? Varför skall man framställas som naiv drömmare bara för att man INTE överdriver och generaliserar?

95% av alla invandrare aldrig blir misstänkta för grova brott.

Flera invandrartäta områden har lägre brottslighet än genomsnittet för hela Sverige.

T.ex. i Rosengård begås färre inbrott, stölder och rån än genomsnittet i Sverige.

Toleransen och acceptansen mot invandrare och invandring i Sverige har tydligt ökat sedan 1990.

Kvinnor var rädda för att gå ute nattetid långt innan en enda MENA-invandrare bodde i deras område.
    Jag är själv uppväxt i ett lågstatus område och är född i mitten av sjuttiotalet. Idag är det min kommuns kanske mest invandrartäta stadsdel. Ändå känns den klart tryggare idag. När jag var ung satt det ungdomar och sniffade lim uppe i parken, så dit vågade man inte gå. Det fanns stora problem med droger på skolan. Skolan drabbades av vandalisering och pyromaner. Pyromaner försökte även flera gånger bränna ner skogen i närheten av mitt. Det drog runt ungdomsgäng som hotade och slog oss unga. Tjejerna på skolan utsattes vid flera tillfällen för sexuella övergrepp och verbala övergrepp.
    I det stora hela älskade jag mitt område och det var mestadels lugnt. Men det var knappast den idyll som vissa vill påstå att Sverige var innan "massinvandringen"

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-25 21:22:18 följande:
    Avfärda deras betydelse för den muslimska traditionen, menar jag så klart. Det fattade du så sluta nu.
    Nej, jag fattar tyvärr inte.

Du har påstått att alla muslimer i riksdagen är intoleranta. Det verkar som om du blundar för det faktum att det finns toleranta muslimer.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!