Anonym (Utveckling) skrev 2011-10-04 03:14:32 följande:
Jag tycker att denna tråd är väldigt bra! Både för de som berättar om sina uppväxter och de som läser. Många här har säkert aldrig pratat med någon om vad som skett och har på så sätt lättat sina hjärtan lite. Det är också bra att andra med bra uppväxt kan se hur vanligt det faktiskt är att ha en svår uppväxt och att det är många som kämpar med sviterna från dessa hela livet. Detta skapar förhoppningsvis en större förståelse människor emellan.
Jag har också haft en väldigt svår uppväxt som jag fortfarande inte har bearbetat ordentligt (22 år). Jag tänkte eventuellt dela med mig av den men jag får se hur jag gör. Det tar emot att tänka för djupt om det just nu.
Något som jag funderar över är att många som delat med sig av sina upplevelser har utvecklats enormt och gör tvärtemot vad de själva behövde uppleva. Samtidigt som deras föräldrar ofta haft en svår uppväxt de också, men de har inte lyckats att lära sig från det, utan de har istället behandlat sina barn illa de också. Jag undrar hur detta kommer sig? Varför kunde inte de bryta cirkeln men ni kunde?
Jag känner själv igen detta trots att jag inte är förälder än. Jag vet att jag inte kommer att behandla mina barn på det vidriga sättet min mamma behandlade mig. Jag är också medveten om att hon också haft en svår uppväxt men hon har aldrig insett vilka fel hon gjort och fortfarande gör. Hon har tycker inte att hon någonsin gjort något fel alls.
På något sätt så har även jag tänkt, eller snarare ursäktat hennes beteende många gånger genom att tänka att hon inte vetat bättre, eftersom hon själv hade en svår uppväxt. Men jag vet bättre, ni vet bättre. Varför visste inte våra föräldrar bättre?
Att någon haft det jobbigt, svårt osv själv som barn är aldrig en ursäkt för att utsätta sina egna barn för samma skit eller annan skit.
Min sambos mamma har hela hans liv misshandlat honom både fysiskt och psykiskt men trots att han är 30 år gammal så fortsätter han tillåta henne misshandla honom psykiskt "eftersom hon har ju haft det jobbigt". Om det gjorde det okej att behandla sina barn som skit borde min ena bästa kompis mamma vara världens häxa med tanke på all skit hon gått igenom men en mer kärleksfull förälder än hon finns inte.
Har du någon att prata med om det jobbiga du varit med om? Det kanske annars är en start att skriva ner saker här anonymt?! Kram på dig!!!