1. Läxor. När jag hade läxor så sade pappa åt mig att göra läxorna, han erbjöd sig dessutom att hjälpa mig, vilket både och är bra. Problemet var bara att när han väl skulle hjälpa mig så satt han sig inte ner med mig och förklarade utan han tog mina läxor, gick iväg, grumlade själv och kom tillbaka två timmar senare och förklarade lösningen på ett hyffsat lätt tal egentligen. Att hålla sig uppdaterad på vad man gör för matte osv i just den årskursen är ju aldrig fel så att man inte blir helt oförberedd och slösar hela min kväll på att lösa två tal.
2. Det andra pappa gjorde fel var att bli tillsammans med ett styvmonster, hon är betydligt bättre idag. men när vi var barn så var hon hemsk. Låtsades vara trevlig men kallade oss fula och feta och lät oss inte äta oss mätta osv så fort pappa gått.
3. Städning - Felet är att styvmonstret vingade oss att städa jämnt, det är bra att barn får lära sig hur man städar och man kan göra det på ett roligt sätt, som pappa gjorde när vi var små. Han satte på musik och sen hade vi en dans - städ dag, eller vi fick stå med och diska eller laga mat och hade kul. Men våran styvmor tvingade mig att diska för hand varje dag trots att vi hade diskmaskin, hon lät oss barn vara små slavar. Hon hade smuts fobi så hon städade jämnt med, men det var inte ok att låta hennes fobi gå ut över oss. Många gånger fick jag sitta och plugga vaken på natten för att jag städat hela dagen och inte hunnit plugga.
4. Mamma kan vara lite väl överbeskyddande ibland, och lite väl naiv. Det känns ibland som att hon har levt ett väldigt skyddat liv och inte upplevt så mycket själv vilket gör att man vet mer än henne i många utav livets situationer. Hon är hemskt lättlurad vilket min lillasyster har utnyttjat till fullo genom åren. Den överbeskyddande delen från henne balanserar henne när vi talar om min lillasyster, men för mig själv och min stora syster som varit skötsamma så är det mest bara störigt.
En bra förälder tycker jag har koll, kan vara både vän och förälder. är hjälpsam bryr sig, och älskar sin son eller dotter och både visar det och säger det. En bra förälder vet när det är tryggt att släppa taget och kanske låta 15-åringen åka själv utomlands på en studieresa, och vet skillnaden när 16-åringen far iväg på en fest resa med kompisarna och dricker drinkar hon inte vet vart de kommer från. En bra förälder är uppdaterad i barnets liv, både gällande läxor, händelser, kompisar och ja det mesta. De tjatar inte mer än nödvändigt, de tänker på sina barn innan de inleder en ny relation. De bryr sig om att lära känna barnets vänner, och de lägger sig inte i alla barnets lösa förbindelser där de bara blir pinsamt om föräldern går fram.