Inlägg från: tilj75 |Visa alla inlägg
  • tilj75

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Jag håller med, mina ungar blir galna när jag försöker prata i telefon, speciellt om det är något viktigt. Man kan ju bli knäpp för mindre!

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • tilj75
    Ronjas mamma skrev 2012-05-22 22:10:38 följande:
    Jag har ammat non stop sedan första kom så har det varit överlapp mellan barnen, så jag har del ammat større barnet också men dvs jag har inte haft problem utan haft mycket mjölk och inte stressats av att bli färdig med att amma en på ett år bara för att vi valt att få barn tätt. Min äldsta valde själv att stoppa vid 2 och ett halv års ålder och nu ammar jag så E på 11 månader och S på 2 och et halvt men tror inte att det blir lika själv mant från hennes sida hon älskar sin bab som hon kallar det. Men vi samsover så jag ska inte upp för att amma och S får ju inte om natten.

Oja för länge sedan var där en tråd om varför folk ringde viktiga samtal när man hade barnen.. Räknade skarpt med att den tjejen aldrig haft tre småttingar hemma varje dag och samtidigt provat stå i telefon kö igenom hela deras jävla middagslur bara för att komma igenom när minst två barn vaknat och är morsyge
    Ja, när ska man annars ringa? När de somnat för natten? Är inte så mycket öppet då. Jag är aldrig barnfri så jag kanske inte ska ringa nåt alls. =)

Jag ammade Jack tills han var nio månader, då sa min barnmorska att jag borde sluta för att orka med nästa graviditet, var helt slut. Jonte ammade jag i drygt fyra månader bara, han var alltid så arg och missnöjd, jag hade tillräckligt med mjölk men han skrek ändå så han inte kunde äta, usch, vad arg han var, men det gick över när jag började med ersättning. Tvillingarna ammade jag i två månader drygt sen funkade det inte längre, men de var nöjda med ersättning och började med smakisar redan vid 3.5 mån ålder. Matglada killar mina pojkar =)

Nu är äntligen vår altan färdig, den blev sååååå fin, jag är så nöjd, vi har slitit både maken och jag och jag är stolt över vårt jobb. I spöregn på sena kvällar och långa dagar med ungar som inte riktigt tycker det är lika kul att mamma är upptagen hela tiden. Och inne ser det ut som ett bombnedslag, gör inte många knop inomhus när det är finväder ute, vill inte gå in.

Nu ska jag försöka sova, natti natti, sov gott.
  • tilj75

Ronjas mamma, japp, njuter av altanen, idag har vi ätit alla måltider där, fikat och ungarna har lekt med bilar, grillen får plats och den är så fiiiin. Hann med att dammsuga och skaka mattorna ikväll oxå så nu ser det lite bättre ut här inne. Är så trött på kvällarna att jag inte orkar nånting även fast jag tycker att jag inte gör så mycket på dagarna.
    Idag tog vi fram lilla poolen, det var så varmt och härligt och ungarna har plaskat. Har en större pool som vi ska sätta upp senare men jag är så himla nervös för ungarna. Vet inte om jag törs lita på poolskyddet och ungarna springer ju in och ut även om jag är inne och lagar mat, även om jag tittar till dem så tar det ju några minuter emellan. Vet inte riktigt hur jag ska göra... Hur gör ni andra?

• tilj75

Klokt sagt zirup

• tilj75

Camillas1985, spännande, då är det snart dags, inte långt kvar. Tyvärr är det ju de sista veckorna som brukar kännas längst.

Idag är mina barn galna och skriker och bråkar och slår sönder saker och varandra. Och jag skriker tillbaka. Sitter med en kopp kaffe nu för att samla lite ork för att sluta skrika. Har jag väl börjat skrika så är det svårt att sluta, blir som en ond cirkel, ungarna märker det och blir ännu värre. Men snart så, ett djupt andetag och nya tag =)

Hoppas alla fina mammor får en underbar dag idag. (är det förresten några pappor här inne i tråden? Har jag inte tänkt på)

• tilj75

Jonatan hade en period när han bets. Det var jättehemskt för han bet barnen på dagis. Om han kom i ett trängt läge så bet han för att komma fri. En gång hamnade han längst in under rutchkanan och flera barn försökte komma in efter, då bet han en flicka i ansiktet. Dagisfröknarna tyckte inte att de behövde tala om det för mig så när jag träffade flickan (som var väldigt verbal) och hennes mamma nån dag efter och frågade vad som hade hänt (hon var blå på hela kinden) så fick jag ett väääldigt surt svar att -din son har bitit henne! sen vände hon näsan i vädret och ryggen till mig. där stod jag som ett fån. Hade ju ingen aning. Kan tillägga att jag var smått förbannad på dagisfröknarna som inte sagt nåt.
    Men det var en kort period och den gick över, ett tag fick han ha napp på dagis för då bets han inte.

Tråkigt väder idag. Blåsigt och kallt. Ungarna sitter i pyjamas och tittar på tv. Stal till mig en lugn kopp kaffe framför datorn. Har hunnit med att göra yoghurt och städa köket. Mata höns, flytta kycklingburen och vända ägg på kläckning.
    Barna fick yoghurt till frukost, jack äter alltid yoghurt men de andra tre har börjat protestera vilt om de inte får havregrynsgröt. Tim vill ha gröt jämt, han frågar efter gröt till middag. Kan det månne vara äppelmoset som hägrar?

• tilj75

Godmorgon alla, har haft en ganska lugn morgon, pojkarna ville cykla till dagis men jag kompromissade och stoppade dem i cykelkärran, gick väldigt smidigt och bra, trodde det skulle vara för tungt. Nu en kopp kaffe innan jag tar tag i dagen. Soligt men kallt och blåsigt ute.

• tilj75

Jösses, helt slut, tog en cykeltur och vi cyklade i en timme och trekvart. Tim och Kevin i cykelvagnen och Jack och Jonte på egna cyklar. De var så duktiga, till och med jag var slut när vi kom hem. Sen stekte jag sju tusen (ca) pannkakor, nu sover pojkarna. =)

• tilj75

Camillas; Jag är glad att mina tvillingar inte kom först utan att jag redan hade barn sen förut. Om de kommit först så hade det nog varit mycket jobbigare. Iom att jag redan hade barn så var jag van och att få två på en gång blev inte så jobbigt. Om du förstår vad jag menar...
    Jag tycker att jag hinner med alla barnen. Eller, visst känner jag mig otillräcklig ibland, men gör inte alla det? En av mina bästa vänner har bara ett barn och klagar på att hon inte hinner/orkar/vill. Klart jag har dåligt samvete ibland, men jag försöker att låta bli, jag tror att mina barn har det väldigt bra och har föräldrar som är bra. Jag ger inte mina barn massor av pengar och prylar och smesterresor, men jag ger dom annat istället. Äsch, vad jag svamlar. =)

• tilj75

Aanja, välkommen =)
     Jag kan rekommendera resesängar. Jag hade resesängar till tvillingarna stående i vardagsrummet så jag kunde lägga ned dem och kunna gå ut ur rummet och veta att ingen hoppade på dem. Hade även en extra spjälsäng i ett annat rum, bara för att kunna lägga ner en bebbe utan att han blev hoppad på. Och grindar, i vårt förra hus hade jag fem grindar, satt jag och ammade i vardagsrummet så stängde jag en grind så de andra två inte kunde "rymma" och hitta på nåt i en annan del av huset. Grind till köket så jag kunde ha mat på spisen och inget barn kom åt. osv... Jaha, nu kom jag in på ett sidospår... Men det som jag menade från början var att ge storasyster färre tillfällen att komma åt att hitta på nåt.

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)