• Zirup

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Linn: vi ringde faktiskt NTF i vår region och pratade med informatören där som kunde ge rekommendation på bilstolar som passade för vår typ av bil. Det var han som sa vilka tre alternativ vi hade på bilstol mitt bak. Kolla om inte ni har något motsvarande där ni bor... alltid lite enklare om man kan få lite färre att välja mellan...

• Zirup

Imorgon fyller Freja 2 år så idag har vi haft barnkalas för hela slanten. Hade bakat kärleksmums (som jag glömde ta fram), glasstårta, pandamuffins och fiskedamm med godispåse- barnen var rätt sockerhöga här ett tag... lägg till ballonger, serpentiner, sugrör och presentpapper och ni får en galet härlig röra! Trots allt är vi jättenöjda, det har varit en toppenbra dag! Nu väntar jag på att tjejerna skall somna så skall jag ställa mig och baka pajdeg, skall göra paj för halva släkten som kommer hit och firar imorgon! Blir inte mycket vila den här helgen men den här gången har det inte varit så mycket jobb utan faktiskt nästan bara skoj! Håll tummarna för att lilltjejen kommer till ro i sin nya säng nu också, vi har uppdaterat spjälsängen till utdragssäng och nu är det första natten med nytt!

God helg, alla!

• Zirup

Det är ju skitkul med många erfarenheter! Jag som förvånas över hur stora mina börjar bli men minstingen är trots allt bara 2. DET kan jag ge er, som har yngre begåvningar, det blir faktiskt enklare! (Förmodligen blir det svårare igen... men den där första tiden, när dom skulle lära sig äta, sova, tala... när allt det där fungerar så blir det så HIMLA mycket lättare!)

• Zirup

LillaIris- vi hade en sådan, älskade den! Den var helt enkelt toppen och jag kan nu sakna den... den bytte ägare innan jul för stora tjejen började ju då närma sig 3.5 och vi tyckte det var bäst att sälja den vidare innan värdet minskat allt för mycket. När du har båda ungarna i, sätt foten på hjulstången under handtaget när du skall upp för trottoarkanter eller liknande, det hjälper massor!

Här är ännu en som gått runt med en fullpackad skötväska. Har änna svårt att vänja mig av med det nu, när tjejerna är lite äldre. Längtar efter att minstingen skall bli blöjfri, hon med. Vi skall testa i sommar. Dock är det väl lite väl tidigt kanske, hon har inte varit jättetidig med de fysiskt motoriska bitarna. Men kissteriet är kanske annorlunda, vi får testa och se.

• Zirup

Haha, ja jag upplevde att första året var tufft... att pappan var föräldraledig för storasyskonet de första månaderna gjorde att det ändå funkade för hon var verkligen en vilde som krävde att aktiveras! Speciellt vid amningstillfällena var hon som besatt och skulle hoppa i soffan eller låsa upp ytterdörren och bara dra...skitjobbigt! Även om hon sov bra så vaknade hon innan tuppen på morgonen, gärna vid 4-5. Hade det varit en jobbig natt med otaliga amningsväckningar med lillasyster var livet allmänt tufft upplevde jag. Alltså, jag låter inte så positiv men är det nått jag skall säga så är det att man tar sig igenom det för att man måste. Första året var absolut tuffast för oss, och det är för att jag själv mår så dåligt när jag inte får sova ordentligt. Kram!

• Zirup

Fina barn du har, Linapina! Har precis suttit med korten från min lilla tjejs tvåårskalas och det är nog ett och annat värt att framkalla. Jag brukar scrapbooka med de bästa korten men jag ligger väldigt mycket back, det blir av väldigt sällan. Nån mer som scrapbookar eller som är fotointresserad och tar mycket kort?

Jag jobbar som utbildare på Försäkringskassan. Gör det sista nu innan jag skall vara föräldraledig i sommar. Min man har varit hemma med tjejerna ett år nu och hans dagar är verkligen på upphällningen. Förhoppningsvis blir det dagis till hösten för båda tjejerna. Vi har en massa dagisintervjuer och sånt för oss, dom är antagna till två ställen och det känns viktigt att vi gör ett genomtänkt val! I vilket fall, jag trivs med mitt jobb men GUD vad jag längtar efter att vara hemma med mina flickor!

• Zirup

Vad blev det för bil? Vi skulle blitt med Ford Focus i helgen men det blir förhoppningsvis av under veckan istället. Har haft en bra dag idag, varit på Friskis & Svettis Familjegympa, IKEA och lekt på lekplatsen. Jag har sytt om farmors gammalt röda manchesterförkläde till en mantel till tjejernas klä-ut-siglåda.

• Zirup

Vi var hemma 3-4 månader gemensamt och det var okej måste jag ändå säga, storasyster var 18 månader gammal och det var en underbar lyx att kunna ta den där extra tiden till lillasyster i början, kunna ägna sig åt att lära känna henne, amma ostört, samtidigt som storasyster kunde aktiveras ordentligt. Det var en prövning sen när pappan började jobba, storasyster hoppade jämfota i soffan när vi satt och ammade, hon öppnade dörren och stack sin väg, kunde sätta på plattor mm mm. Hittade helt enkelt på en massa bus just när jag VAR upptagen. Lillasyster sov dåligt, inte helt konstigt för storasyster stod gärna och gallskrek precis bredvid... under en period var vi ute och gick upp till 5 gånger per dag bara för att det gav storasyster en möjlighet att kuta runt och aktivera sig medans jag körde lillasyster i vagnen så att hon kunde sova. Livet var tufft under ett tag och jag rekommenderar att ni får en mjukare start genom att vara hemma båda två under en period, det underlättar MYCKET!

• Zirup

madde: det såg jättehärligt ut! Hur sov barnen? Det har alltid varit vår akilleshäl, sömnen. Drömmer som sagt åka iväg med familjen, om nått år eller så, men utöver sådana där triviala saker som ekonomi och annat så är det sömnen som skulle sätta käppar i hjulen! (Okej, snacka om att ta ut sakerna i förskott men att allt funkat superbra för er hade gett oss en boost!! )

Ronjas: vi har lekt med play mais innan! Det är kul!

tilj: ja, jag undrar detsamma. Nu har ju maken sagt nej och jag hoppas att det bara är tillfälligt eller så, nått år till för jag KÄNNER verkligen att det saknas ett barn. Och jag kan ju inte veta om den känslan fortfarande består när (om?) det blir ett barn till... för tänk om man då längtar efter ytterligare ett? Jag vill liksom återuppleva hela det där miraklet med att man planerar för barn, pirret och yrseln vid plusset, de första rörelserna, förlossningen och livets skälvande första minutrar, den där nya lilla individen och hela miraklet kring det... ja jag VILL ha en till! Önskar att jag kunde få med mig maken bara.

• Zirup

Ronja: var bor du nu då? Det är inget villkor att ha a-kassa för bibehållet SGI-skydd. Det räcker att man är arbetssökande via Arbetsförmedlingen. Har du flyttat mellan Sverige och Danmark vet jag inte riktigt om det skulle påverka SGIn men jag tror faktiskt inte det.

Linapina: var bor du? Vi bor på hisingen.

Vi rensar ut bebissaker regelbundet. Har sparat det viktigaste men mycket är sålt eller bortskänkt. Syskonvagnen sålde vi innan jul... mycket av sakerna vill man nog ändå byta eller köpa nytt om man utökar familjen. Jag upplever att min make är mindre avig mot tanken på bebis nu mot vad han varit tidigare. Jag hoppas och ber att han är mer sugen om nått år kanske... det kunde bli vår lilla sladdis.

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)