Inlägg från: Linapina |Visa alla inlägg
  • Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej allihopa!

Nu har det stått stilla här ett litet tag, hur går det för er?

För oss går det lite sådär med sömnen just nu. Milla sover jättebra på nätterna, jag ammar henne fortfarande två gånger på natten, men hon och jag somnar ändå om direkt när hon ätiti. Ibland somnar vi båda två när hon äter. :)

Men det är Edvin som inte sover så bra. Han har sovit i eget rum sedan han var 6 månader och det har funkat jättebra. Han har alltid vaknat mellan 05-06, men har iaf sovit hela nätter. Men sen vi bytte till vanlig säng (han klättar ur spjälsängen) så vaknar han mycket på nätterna. I början så kom han bara in och la sig hos oss, vilket vi tyckte var väldigt mysigt eftersom han aldrig velat sova hos oss innan. Men så har han kommit in tidigare och tidigare på natten, eller så blir han jätteledsen och skriker, och då brukar hans pappa gå in och lägga sig hos honom.

Är det bara såhär det är en period, att han är orolig just nu? Eller är det nåt man ska försöka att göra nånting åt? Först tänkte vi att det var att han inte var mätt på vällingen som han fick, så vi bytte till den för 2-åringar, men det funkade inte det heller.       

Han lägger sig vid 19-19-30, har även provat att ha uppe honom längre men det funkar inte på vår grabb. :) Han vaknar lika tidigt ändå.

Nån som har tips?     

• Linapina
    LNE skrev 2011-11-14 16:41:03 följande:
    Låter som det bara är en period, eller så kanske det är sängen?
    Min väns barn sov jättedåligt och otryggt när dem tog bort ena sidan på spjälsängen så dem satte tillbaka den men sågade av 2 stjäler så  han kunde gå ut den vägen. Plus att dem ställde in spjälsängen i deras sovrum igen. Sov helt plötsligt mycket bättre!

Här är det tvärt om, tösen (storasyskonet) började sova bättre när lillebror kom! 

Nu har han varit utan spjälsäng sedan i somras då han klättrade ur den, så det skulle nog vara lite tokigt att han fick sova i den igen (känns det som iaf). Vi tog bort ena sidan först, och då sov han bra... vet inte om det är mardrömmar?

Gott att ni får sova! Duktig tjej! Solig 
  • Linapina
    Superbia skrev 2011-11-14 18:33:55 följande:
    Vi har haft fullt upp med att ha namnkalas för vår lilla skrutt nu i helgen, så en del energi den senaste veckan har gått åt till det. Så det har vi roat oss med Glad

Kul! Gick det bra! Vi kommer att vänta med namnkalas tills efter jul, det har varit alldeles för mycket runt omkring under hösten. Edvin var 4-5 månader, medans Milla kommer att vara kanske 7 månader, men det spelar väl ingen roll när man har det egentligen?

Vårt namnkals för Edvin tyckte jag blev jättebra, och det kändes som att alla uppskattade det! Ska bli roligt att ha för Milla med sen när vi orkar. :)  
  • Linapina
    GrönaDruvan skrev 2011-11-14 20:21:52 följande:
    Här har vi haft några tuffa veckor. Det började med att äldsta sonen fick magsjuka och sen nån kraftig virusinfektion i halsen. Han åt i stort sett ingenting på över en vecka. Han gapade o skrek och vaknade även på nätterna och skrek. Alltså, han SKREK!! En dag skrek han i 4 timmar och va helt okontaktbar. Han var vansinig! Han slängde ut allt ur sitt rum, han låg och sparka på golvet och slog oss... Så var det på nätterna också. Vi bröt tillslut mönstret genom att ta honom till dagis. (personalen tyckte det) och första dagen han var där så åt han 3 portioner lasagne!!! Så det släppte det här hemska tillståndet!!!! Han tror fortfarande ibland att han ska kräkas av vissa saker, men han är iaf sig själv nu!! Trodde allvarligt jag skulle bryta ihop. Inte bara det, men när jag o maken har det så dåligt också så känns det ännu mer...

Fy då! Skönt att han blev bättre tillslut!

Här känns det som om Edvin har slutat att äta hemma, han bara totalvägrar när vi äter. På dagis äter han såååå bra säger de, flera portioner. Skönt att han äter nåt nånstans iaf! Jag kan ju inte tvinga i honom mat...

Jag bröt nog ihop för två månader sedan, tyckte att allt var piss! Vad jobbigt det är när det känns som om allt bara strular! Och man ser ingen ljusning... Nu har jag gått hos en psykolog en gång i veckan i ca 1½ månad, och allt känns mycket lättare tycker jag. Visst, det är fortfarande jobbigt, men jag kan ändå se klarare på saker tycker jag.

Hoppas att du och maken hittar nån lösning, så att ni kan få det bättre! Kram!  
  • Linapina
    Zirup skrev 2011-11-14 21:00:17 följande:

Zippo, stackare, det låter SKITTUFFT! Vet hur det tär på förhållandet när sömnen är sönderhackad och man inte har någon möjlighet att varva ner. Än värre när barnen dessutom är sjuka. Skönt att ni lyckades hitta ett sätt att bryta matvägran!

Linapina, svårt att säga vad den dåliga sömnen kommer från... vi har ju haft lite åt samma håll med stora tjejen, hon har sovit bra men vaknat väldigt tidigt. Tänker att ni nog gör rätt att inte göra en allt för stor grej av det än, funkar det med att han somnar om om pappan går in till honom så kör på det och avvakta. Jag tycker att den stora osäkerheten när barn börjar med något nytt beteende och man, som du säger, inte vet om man bara skall avvakta eller om man själv måste göra något aktivt, är skitjobbigt. Jag vet att det nog inte känns lättare för er men sätt ett datum om ett par veckor framåt - har han inte återgått till de gamla vanorna då kan ni ju göra något åt det. Jag har märkt att för ens egen skull känns det skönt att sätta det där datumet, det ger en en känsla av kontroll över situationen och att man kan flyta med under en begränsad tid liksom. Ofta halkar barnen tillbaka till det gamla kända beteendet redan några dagar senare. Hoppas att det är så i ert fall. Och förhoppningsvis är det en tidsfråga innan han börjar sova lite längre på morgonen också, vår stora tjej blev 3 i somras och ungefär då började hon sova lite längre. Idag händer det faktiskt ibland att vi får sovmorgon ända till klockan 7! Det är underbart skönt, vi vet zombiekänslan efter att ha tillbringat hennes första 3 år med att gå upp med henne runt kl 4-5. *gäsp*

Edvin fyller två i mars, vi får stå ut i ett år till då. Flört Nu har det varit såhär i några veckor, men det med datum var bra, ska ta upp det med min sambo.

Det funkar ganska bra med att Edvins pappa lägger sig hos honom när han vaknar, men jag tycker synd om min sambo som får sova i en 1.70-säng, när han är 1.80. :) Jag skulle gärna lagt mig där istället, men det är lite svårt eftersom jag fortfarande ammar på natten... 

Sambon går upp 05 när han jobbar, så efter det har Edvin svårt att somna om med. Han vaknar ju när sambon duschar och så. Så idag har jag funderat på om vi skulle gjort nån ommöblering här hemma, för Edvins sovrum är precis bredvid badrummet... 

Skönt iaf att veta att fler har haft det/har det såhär, och att det BLIR bättre! :)          
  • Linapina

Hej på er!

Har inte haft dator på ett tag...

Hur är det med er?

Här har båda barnen varit sjuka mån,tis så det har varit lite kämpigt. Men idag har min sambo varit hemma så att vi har kunnat ta hand om ett barn var iaf. Fy, man skulle vilja dela på sig många gånger...

Just nu tycker jag att det är svårast med läggningen av den största hemma på dagen, ett tag så kunde vi ligga alla tre i vår säng och så antingen ammade jag lillan tills vår äldsta somnade, eller så låg hon bara nöjd med en leksak tills han somnade. Nu är hon inte så nöjd längre utan stör brorsan som försöker att somna. Hur gör ni?

Sen tycker jag att det är lite svårt när jag ska hämta på dagis, ibland får jag väcka vår minsta hemma när jag ska åka och hämta brorsan. Och när jag kommer till dagis så ligger brorsan fortfarande och sover, så då får jag väcka honom  med. På med overall,skor,mössa,vantar och i vagnen eller bilen när han precis har vaknat. Fy, det gör ont i mammahjärtat varje gång jag behöver göra det när han är precis nyvaken, och han bara vill sitta och ta det lugnt och vakna... och tidigare så har jag ju tagit in vår minsta i babyskyddet/mjukliften in på dagis, men snart växer hon ur det, ska man bara lägga henne på golvet när man tar på brorsan då? Eller hur gör man?

• Linapina

Hej alla fina mammor! Hur är det med er? Gott att våren är på gång. Solig Känns som att det kommer att underlätta vardagen en aning. Glad

• Linapina
    LNE skrev 2012-03-06 13:47:32 följande:
    Hej alla
    Här har vi nu varit sjuka i snart 1 månad, Började med jag och barnen åkte dit i feber och förkylning. Barnen fortsatte det hela med att få hosta.
    Tösen hostar så hon spyr och äter knappt och vi har varit hos läkaren med henne ett antal gånger nu men dem kan inget göra för dem vill inte ge hostdämpande till barn under 2.
    Sonen har fått andningssvårigheter och vi har nu varit inne två dagar hos läkaren så han fått andats in medicin och vi ska in i morgon igen eftersom det inte släpper. Vi får svar idag eller i morgon om det är RS.. annars vet dem inte vad det är men det pratas om förkylningsastma.

Fy, det låter inte alls kul. :( Här har vi också varit sjuka, och det går runt, runt, runt. Jag har varit sjuk varannan vecka sedan nyår - på riktigt! Blir galen snart! Som tur är så har det "bara" varit förkylningar och feber här hos oss, inget större.

Min son fick förkylningsastma förra året, när han var 9-10 månader. Innan de visste vad det var så fick han Bricanyl utskrivet. Så konstigt att din dotter inte får det! att det ska vara så olika överallt. Rådet vi fick innan vi fick Bricanyl var att ge varm saft(!)har du provat det? Vi tyckte att det lindrade litegrann iaf, och han ville ju dricka om det var saft hellre än vatten på natten.

Hoppas att de blir bättre snart och att ni får reda på vad det är och får medicin.
  • Linapina

Är så nyfiken på er som var gravida här för ett tag sedan med! :) Hur gick förlossningen, och hur går det för er nu?

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)