Inlägg från: Linapina |Visa alla inlägg
  • Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • Linapina

Lite mer om mig:

Min son Edvin kom den 26:e mars 2010, och hans lillasyster Milla kom den 26:e juli 2011. 

Vi har precis flyttat till ett radhus, så vi har haft väldigt mycket om och kring oss med graviditet, vild 1-åring, flytt, renovering och inskolning på dagis för Edvin. Nu går Edvin 15 timmar på dagis/vecka och det funkar väldigt bra hittils. Det känns lite stressigt med lämning och hämtning, men det är väl att man inte kommit in i det ännu. 

Det känns ändå bra att ha honom några timmar på dagis då han är en väldigt aktiv liten kille. Milla verkar hittills vara lugnare än sin bror. :)             

• Linapina
    Mamma till W skrev 2011-09-26 10:43:07 följande:
    Nu har inte min dotter fått sitt syskon ännu så jag passar kanske inte in. Syskonet är beräknat till slutet av feb 2012 så kommer bli 16-17 mån mellan dem.

Vår plan är att sätta storasyster på dagis vid 2 år.

Jo, du är absolut välkommen! :) Jag tyckte att det var skönt att "prata" med andra under graviditeten med. Så kanske du kan få lite tips och trix här med. :) 

Då har du inte gått så långt än? Grattis iaf!   
  • Linapina

Vad kul att ni är några stycken som skrivit. Och ni som har fler barn än två tätt - jag är impad! Men ni måste vara lite smått galna va? ;)

Tycker att det är tufft nog med två. Som Pia och Elna skrev; det känns som att man kan klara vilket toppjobb som helst efter detta. :)

Mabaja: Jag tyckte också att det kändes hemskt att skicka iväg honom till dagis så snart efter att han blivit storebror. Men han var hemma med oss allihop i ca en månad innan han började dagis. Vi fick ta dagisplats nu när vi fick, det är ont om dem här. Men det har funkat jättebra för oss, och han verkar trivas bra! Gott för mig att inte känna samma stress över att hitta på saker hela tiden (han har alltid varit väldigt aktiv), nu vet jag ju att han får röja en del på dagis. :)

Vad gör ni andra på dagarna?       

• Linapina

Vad har ni för vagnar? 

Vi har en Britax B-dual och jag är jättenöjd med den hittills! Smidig, och jag tycker att det är bra att man kan ha den även som enkelvagn om man bara har ett barn med sig. 

• Linapina

Om ni planerar att skaffa tätt, gör inte om vårt misstag att renovera samtidigt. Det har varit väldigt jobbigt för alla inblandade. Nu är ju jag mitt uppe i det eftersom min lilla bara är två månader, men det känns som att jag nu börjar komma in i rollen som tvåbarnsmamma. Det kanske inte hade tagit så lång tid om det inte varit för flytt och renovering.

Är det nån som har tips på stokok? Som idag så gjorde jag köttfärssås på 1kg köttfärs. Gjorde en gratäng med skivad potatis och köttfärsås, och till den köttfärsen som blev över så kokade jag pasta. Skulle vilja ha fler sådana maträtter så att man kan göra mycket när man ändå lagar mat. Det underlättar lite i varadagen att ha färdig mat i frysen tycker jag. Glad

• Linapina
    Krake skrev 2011-09-27 20:19:14 följande:
    Jag vill gärna vara med som blivande tvåbarnsmamma. Det nya barnet kommer i januari, då vår son kommer att vara 1 1/2 år. Just nu är det rätt jobbigt - innan barnet ens är fött - då jag har rejäl foglossning. Mannen jobbar för tillfället 10-12 timmar om dagen vilket innebär att han knappt ser sonen i veckorna. Han går iofs på dagis men jag känner mig ändå kroppsligen helt slut - och har fyra månader kvar! (och blir det lättare sen, liksom? näää) Det är sååå jobbigt att han inte har något förnuft så jag måste springa efter honom hela tiden. Han älskar dagis och måste alltid bäras ut därifrån - aj aj aj. Som ett exempel.

Ja, just nu känns den biten jävligt tung, men nu har man gett sig in i detta så det är bara att bita ihop. 

Hejhej!

Åh, vad jag känner igen mig! Hade nog en relativt lätt andra graviditet, men vi bodde i lägenhet på 3:e våningen utan hiss. Och så fort vi väl tog oss ut så ville min son springa iväg hela tiden, så jag fick passa på honom hela tiden.

Visst, det är jobbigt nu med, men inte alls på samma sätt! Jag tänkte också som du "om det är jobbigt nu - hur kommer det då bli sen?". 

Men jag tyckte att det var så himla skönt när min lilla tjej väl var på utsidan! Så att man kan röra sig som man vill med storebror utan att tänka på att det gör ont eller att man skadar bebisen i magen. Man slipper sammandragningar, foglossning, m.m.   

Och sen så tycker jag att det är lättare nu när min son har mer koll på sin egen kropp när vi är ute. Jag måste inte passa på honom på samma sätt som i våras.  

Min sambo jobbar 1½ timme härifrån så det blir inte så mycket tid för honom att träffa barnen heller. Han tog ut semester plus pappaledighet för vårt första barn fyra veckor innan lillasyster kom och fyra veckor efter. Det var guld värt! Kan din kille kanske också göra nåt sånt?        
  • Linapina
    viseversa skrev 2011-09-27 20:26:31 följande:
    Jag har barn tätt. Det är 16mån mellan 1an och 2an. Nu är dom 3 resp 4 år och ibland kan jag bli rent av galen på deras påhitt. Det är allt från att...

*reta varandra till gallfeber
    *pilla sönder diverse saker
    *skrika och springa runt i lägenheten
    *ligga på varandra så en av dom inte får luft
    *skita i att lyssna på mig när vi är ute
    *bråka om samma leksak fast hela rummet är fullt med prylar
    *rivas och slåss med varandra
    *Springa åt olika håll när vi är ute
    *Dom tävlar om ALLT.

MEN.....

*Dom älskar också varandra gränslöst
    *tröstar varandra om den ena är ledsen
    *Leker jättefint ihop ibland
    *har alltid en kompis i närheten
    *Står upp för varandra om dom träffar något mindre snäll unge i parken eller dagis.
    *Kramas och pussas
    *Vill vara med varandra
    *Går ute och håller varandra i handen
    *hjälper varandra att klä på sig
    *Blåser på ev skador om någon ramlat 
    Haha, jag ser fram emot den NEDRE listan. :) Edvin pussar ibland på Milla, och han klappar henne på huvudet. Ibland tar han hennes hand och säger "Gogga-gogga" (Goddag, goddag). 

Men när han är trött så får Milla lite hårdare klappar. Han vill också väldigt gärna sitta PÅ henne när hon sitter i babysittern.   
  • Linapina
    Kaosmamma skrev 2011-09-27 21:11:53 följande:
    Åh vi renoverade ett 160 kvm stort hus när minsta kom :) kök rubbet,,. Det var kul... Nooot! Men fint blev det, sen flyttade vi därifrån ;)

Hahahaha, underbart! :)
  • Linapina
    xxx789 skrev 2011-09-27 20:21:32 följande:

Har inga barn tätt (2,5 år emellan) men kommer med ett par tips på storkok ändå Köttfärs är ju praktiskt...

Gör en chili con carne med bönor. En del att äta med ris, resten kan fyllas i tortillas (rulla ihop, strö på ost och grädda i ugn).

Grädda massa tunnpannkakor (lite jobbigt, jag vet). Det som blir över kan användas till crépes.

När det är tacodags kan man göra extra mycket köttfärs så det räcker till en tacopaj också. 
    Smart det med chili con carne, det har jag inte tänkt på!

Jag gillar inte crépes, men kanske kan göra en pannkakstårta istället! Tungan ute

Taco-köttfärs är bra! Man kan ju även äta det ihop med bara makaroner och ketchup. Eller göra en tacogratäng med nachochips och ost. Taco-sallad med fetaost och pasta är också gott! :)    
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)