Inlägg från: tilj75 |Visa alla inlägg
  • tilj75

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Ronjas, skönt att lämningen gått bättre. Man känner sig som världens hemskaste när man lämnar dem och de inte vill, men jag försöker tänka på att de faktiskt gillar att vara där när jag väl gått.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • tilj75

Hej Linnea och välkommen =)

Jag kokar päronmos och gör yoghurt och lunch till barnen och viker tvätt..... och surfar lite.... En uschligt regnig dag med massor av plock inomhus. Ont som f-n i fogarna så idag borde jag egentligen ta det lugnt. ska göra det sen.

• tilj75

Babydoll, mina småkillar började oxå för en månad sen, Det gick suveränt med inskolningen men sen ville de inte stanna, men jag var kvar ett tag på morgonen och sen gick det bra. Nu har vi ju varit hemma några veckor med vattkoppor så det blir väl att börja om med inskolning. Men de har en enorm trygghet av varandra och Tim och Kevin brukade tydligen klappa varandra på huvudet och säga; inte vara ledsen, mamma kommer snart.

Tösabiten, låter som en härlig utflykt, vi tog en promenad igår och hoppade i alla vattenpölar och gungade på lekplatsen.

Hoppas alla får en härlig helg!

• tilj75

MiniMillan, hehe, du skulle aaaaaldrig ha frågat Skrattande, nu kommer du inte få tyst på mig Skrattande.
    Hm, jag har tre Faveroller (Blixten, Sally, Bärgarn), alla är tuppar och två ska bort, har försökt med blocket men ingen ville ha så det blir snart yxan. Usch och snyft.
    Sen har jag tre leghorn(alla tre heter Hönapöna), varav en tyvärr verkar vara sjuk såg jag nu i morse, vet inte hur gammal hon är.
    En Araucana (Snorkfröken), jättefin grå som borde börja värpa snart.
    Två bruna blandisar (Domarn, Luigi), Luigi är mamma till fyra små kycklingar just nu.
    Två svarta spräckliga 9v gamla som jag kläckt i kläckaren.
    De som jag nyligen införskaffat och som inte har namn ännu är två grönvärpare som ska börja värpa närsomhelst, tre värphybrider och två blandisar 12 v.
     Och sex blandisar 6v.
    Låter mycket men jag vet ju inte hur många som blir tuppar och blir det för mycket så säljer jag av när de börjat värpa. jo, och så har jag 11 brahmaägg och fyra egna i kläckaren. Det är jättecoolt att lysa äggen och se vad som händer inuti, mina fyra har legat i 14 samt 8 dagar. Brahmaäggen har bara legat i fyra dagar och dem har jag inte lyst ännu så jag vet inte hur många som var befruktade.

Ja, jag erkänner!!! Jag har fått pippi på hjärnan, kalla mig hönsmamma! Skrattande

• tilj75

En av tjejerna jag köpte kycklingar av häromveckan hade Plymoth Rock och de var väldigt fina. Hon trodde att en av blandisarna jag köpte av henne är renrasig Plymoth men hon kunde inte sälja den som det eftersom den kom från blandrasburen, men där går både tupp och höna av Plymoth. Den börjar få fjädrar som är randiga.

Jag har ju mest blandrashöns och är inte så insatt, det finns ju så himla många fina raser. Ska kanske försöka köpa lite mer renrasiga nästa eller nästnästa sommar. Jag hade en dröm om att föda upp och sälja ägg och kycklingar men jag vet inte... nu blir det matägg istället =).

Som jag förstått kan man blanda hur som helst, men det måste ju i så fall vara anpassat storleksmässigt till alla sorter, vissa är ju väldigt små och vissa kan ju bli väldigt stora. Jag har ju Brahma i kläckaren nu, och de kan ju bli jättestora. Får se om jag behåller eller säljer dem.

• tilj75

Det går nog bra. Eller ha en grupp med små med liten tupp och en grupp med lite större med en lite större tupp. Vet inte hur det funkar. Många har ju flera tuppar. Du får kolla upp det med nån som kan mer. Jag bara chansar känns det som =)
    Kolla på alternativ.se och fråga där, det finns jättemycket kunniga människor där som svarar på frågor.

• tilj75

Ungarna älskar vattenpölshopparpromenader, speciellt eftersom jag oxå har galonisar och stövlar och hoppar med dem =)

• tilj75

Idag har vi varit gifta i fem år. Inte klokt vad tiden går fort. Vi har känt varandra i sex år och fyra månader. Dottern har passat killarna så vi fick åka iväg och äta på restaurang utan barn. Libanesiskt. Jättegott. Trött och mätt och hemma igen.

• tilj75

Tack =)
    Vi förlovade oss när vi känt varandra i fyra månader och då var jag redan gravid med Jack. Varför vänta liksom =)
    Det var jätteskönt att få åka iväg och äta middag. Och att slippa laga den. Inte ofta det händer, flera år sen sist tror jag. Lämnar nästan aldrig ungarna med någon annan, vet hur vilda de är. Men N är ju så himla duktig med dem. Funderar redan på hur det ska bli när vi ska få bebben, vem ska passa de andra då. Min syrra kanske ska komma upp och ta hand om dem.

• tilj75

grattis marsbarn! Snabbt jobbat, fyra timmar, gick allt bra?

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)