• s07

Stokke Xplory

Jag byter nu ut min bugaboo cameleon för jag tror inte den är bra för mitt barn (11 mån) att sitta i, han hasar ner, glider ur selen, vill se mera osv - trots att jag gillar att köra denna smidiga vagn. Har ledsnat på att ständigt behöva böja mig o justera honom i sätet!!! Har börjat snegla på Stokke Xplory som jag tycker ser rätt plastig ut- å andra sidan fiffig med högt och till synes bekvämt sittläge och mjukt sele. Ska testa vad lillen tycker i affär. Är medveten om att den är ett helvete att montera ner, samt jobbig i snö. Jag har en bra ny resevagn, och joggingvagnen klarar vilken snöhög som helst. Dock vill jag fortfarande ha en bakåtvänd sittvagn som huvudvagn till våra stadspromenader. Därför undrar jag om någon stokkeägare kan svara på följande: 1) hur drar man / bär upp vagnen i trappor hemma - har sådana, och bugaboon har jag greppat under armen mha bygeln- inte lätt men funkar 2) busspå- och avstigning- hur funkar det? Har hört att det är problematiskt, på vilket sätt? 3) kan man tvätta textilierna i maskin? 4) känns den stötig?(den ser rätt plastig ut...?) Tacksam för svar.

• Svar på tråden Stokke Xplory
  • s07

Precis. Tror inte pinnen i liggdelen är särskilt påtaglig. Om du verkligen vill ha annan påse till sittdelen fungerade 7am strl M skapligt men då kan man inte stänga om vid fötterna när barnet är vänt mot dig. Så stokkes blir ändå bäst och snyggast enligt mina tester...:) vad blev det för färg du valt t vagnen?

• AllyZ

Akpasen passade inte alls tyvarr. Var alldelses for stor. Vet inte vad jag ska gora nu, tror ni Stokkes egna som egentligen ar for sittdelen fungerar i liggdelen? Tycker det ar sa konstigt att de inte gor en speciell for liggdelen ocksa. Har ju 10 dagar till BF och hade inte forvantat mig att det skulle bli sa svart att fa en helt vanlig akpase som passar!Förvånad

Vi tog den i morkblatt, fast den ser ju nastan svart ut. Jattefin!

• s07

Vad synd! Eller är liggdelen liten. Det råkar finnas en mörkblå eller svart stokke åkpåse på tradera, för 400 kr, det låter lagom för något som används Max ett halvår.

Snyyyyygt val tycker jag som också rattar en mörkblå stokkevagn av senaste modellen. Den är så elegant!!!

• s07

Jag tror nämligen att sittdelens åkpåse är för stor - dessutom verkar det inte så enkelt att få in en nyfödds ben i "bendelarna". Så jag skulle satsa på en liten åkpåse, och varför inte en billig el begagnad sådan (se ovan), för visst har liggdelen ett täcklock?

• s07

Ps testa en 7am strl s, le igloo sac heter de. De är ganska små, och kan passa i stokkes liggdel. Bra andrahandsvärde, den kan du sälja sen. Sista alternativet som inte är dum den heller är att bädda med täcke, kudde mm. Men i mitt tycke är åkpåse otroligt praktiskt.

• liana86
    AllyZ skrev 2011-11-16 19:38:05 följande:
    Akpasen passade inte alls tyvarr. Var alldelses for stor. Vet inte vad jag ska gora nu, tror ni Stokkes egna som egentligen ar for sittdelen fungerar i liggdelen? Tycker det ar sa konstigt att de inte gor en speciell for liggdelen ocksa. Har ju 10 dagar till BF och hade inte forvantat mig att det skulle bli sa svart att fa en helt vanlig akpase som passar!Förvånad

Vi tog den i morkblatt, fast den ser ju nastan svart ut. Jattefin!
     jag hade Stokke till 1.a barnet och då hade jag 2 stycken stokke åkpåsar,en till liggdelen och en med fötter till sittdelen
  • AllyZ
    liana86 skrev 2011-11-16 21:29:15 följande:
     jag hade Stokke till 1.a barnet och då hade jag 2 stycken stokke åkpåsar,en till liggdelen och en med fötter till sittdelen
    Men va? Varfor sa de dar jag kopte den att det inte fanns till liggdelen? har googlat ocksa och inte hittat.

s07: tack for tipsen, ska kolla runt! 
  • s07

Skam den som ger sig- här är faktiskt den nya vinteråkpåsen. Se längst ner på sidan. Gudars vad gosig den ser ut!!!

• Ailani

Jag har precis varit i butik och och provat mig fram. Jag har liggdelen just nu. I den passar inte Stokkes egna sovpåse som är delad (alltså den som hör till sittdelen). Den är alldeles för stor. Jag köpte istället Stokkes nya sovpåse för liggdelen. Den är i största laget tillom. Den går att ha i sittdelen eftersom den har öppning för 5-punkts bälte. Dock ligger den på pinnen i sittdelen när vagnen är vänd mot dig. Det innebär att benen förr eller senare kommer sticka ut lite. I liggdelen lär vilken åkpåse i stl small funka. Testat med 7am tex. Ett annat tips är verkligen att inte köpa den mörkblå vagnen. Dvs om man tycker Xploryn är cool. Så mycket av designkänslan försvinner med det mörka och vagnen smälter in med alla andra trista svarta och mörka vagnar. Du kommer ångra dig. Titta på limiten edition i grönt om du har en pojk. Den är vass!! Min kille ligger i en silversäck och känner sig trendig!! Tycker Stokken är grym. Absolut måste man vara beredd pf kommentarer från folk stup i kvarten. när man får häng på tvåhjuls-mekanismen är den oumbärlig! Och höj och sänkbarheten skall vi inte tala om.

• Ailani

Sorry, såg nu att du hade en mörkblå. Den är absolut inte ful. Jag tycker bara det är kul att sticka ut! Jag föreslår ändå en silvrig påse. Den är så go!!

• s07

Alla stokkes färger är fina tycker jag, den mörkblå valde jag för jag tycker den är elegant! Den sticker ut tillräckligt med
    Sin design. Färger har jag gott om på mina andra vagnar :P

• AllyZ
    Ailani skrev 2011-11-18 05:52:10 följande:
    Sorry, såg nu att du hade en mörkblå. Den är absolut inte ful. Jag tycker bara det är kul att sticka ut! Jag föreslår ändå en silvrig påse. Den är så go!!
    hehe ingen fara, smaken ar ju olika! Jag gillar mer klassiska farger och tycker anda den ser fin och designad utFlört

Tack snalla for hjalp med akpasar! lillkillen kan titta ut vilken dag som helst nu!
  • s07

Lycka till med förlossningen nu! Du har något otroligt att se fram emot!

På tal om nyfödda- Jag har också stokkesängen och den var helt bedårande till den nyfödda. Sleepi tror jag den heter? Efter ett halvår byggde jag ut den. Den är ganska meckig att bygga om (kan iofs bero på att jag har en gammal begagnad sak), men när man väl får ihop den är det en superpraktisk säng (går igenom alla dörrar och på hjul!)

• s07

Fingrade på nya stokkeåkpåsen. LYX! Den är så fin och underbart lätt. Vill ha en ny bebis NU, haha

• AllyZ

Nu har vi lost akpaseproblemetGlad Var och fingrade pa den nya akpasen, provade de fran andra marken som fanns i affaren och aven Stokke akpasen som ar for sittdelen, alltsa med delade ben. Det lustiga var att den nya akpasen och den med ben var exakt samma storlek (vi provade och hade oss i vagnen i affaren) sa vi kopte faktiskt den med delade ben. Bebisen ar ju sa liten att han inte nar ner till dar benen delas anda sa den kan anvandas som en helt vanlig akpase. Blir jattebra. Nar han ar storre ar det anda sommar och sen till nasta vinter har vi redan en pase som passar till sittdelen. Tankte om det ar nagon annan som rakar lasa och har samma problem, oavsett vad Stokke och personal sager sa passar akpasen for sittdelen till liggdelen ocksaGlad

• liana86
    AllyZ skrev 2011-11-16 21:54:55 följande:
    Men va? Varfor sa de dar jag kopte den att det inte fanns till liggdelen? har googlat ocksa och inte hittat.

s07: tack for tipsen, ska kolla runt! 
    Jag köpte min Stokke 2008 och då fanns det som sagt 2 st åkpåsar : en delat (med ben) och en liten (hel) till liggdelen. Hade även den mindre åkpåsen i sittdelen tills barnet blev 2 år och den blev för liten. 
  • Ailani
    AllyZ skrev 2011-11-19 18:39:45 följande:
    Nu har vi lost akpaseproblemetGlad Var och fingrade pa den nya akpasen, provade de fran andra marken som fanns i affaren och aven Stokke akpasen som ar for sittdelen, alltsa med delade ben. Det lustiga var att den nya akpasen och den med ben var exakt samma storlek (vi provade och hade oss i vagnen i affaren) sa vi kopte faktiskt den med delade ben. Bebisen ar ju sa liten att han inte nar ner till dar benen delas anda sa den kan anvandas som en helt vanlig akpase. Blir jattebra. Nar han ar storre ar det anda sommar och sen till nasta vinter har vi redan en pase som passar till sittdelen. Tankte om det ar nagon annan som rakar lasa och har samma problem, oavsett vad Stokke och personal sager sa passar akpasen for sittdelen till liggdelen ocksaGlad
    Det kanske beror på vad man gillar. Jag var också och provade de två olika i vagnen. Jag anser inte att den med delade ben gör sig i liggdelen. Framförallt ser inte bebisen den som kör, vilket är ett måste i mitt fall. Han blir tokgnällig om han inte får se mig när vi är ute, men det är säkert olika med olika barn. Den äldre modellen med delade ben gjorde att han inte syntes alls.
    Hoppas det blir bra när bebis kommer.
Svar på tråden Stokke Xplory