• Marnet

    E så många läxor rimligt när man e 9 år?

    Min dotter som e 9 o då alltstå går i tredje klass har 6 läxor varje v hon e så trött på skolan o de e ett evigt kämpande med dessa jäkla läxor... Jag förstår henne men dom måste ju göras o de blir bråk varje gång i stort sett... =(.

    Så här ser de ut...

    Ons till Ons:

    Engelska läxa - oftast att kunna läsa ca 10 ord o veta vad dom betyder.
    Matteläxa i en läxbok på 2 sidor. 
    Matteremsa med ca 20 - 30 tal där man ska göra alla tal en gång om dagen-

    Tors till Tors:

    Läsläxa - I snitt ca 10 sidor att läsa med mycket text.
    Frågor till texten allt mellan 3 - 6 st där man ska skriva en hel del.
    Veckans ord - Ca 10 ord man ska kunna stava till.

    Ibland kan de även tillkomma nån extra läxa o fröken tycker att även om man e sjuk ska man minsann göra sin läxa varje dag... Hur ser de ut för er andra med barn i trean? Jag tycker att alla dessa läxor e helt orimligt!             

  • Svar på tråden E så många läxor rimligt när man e 9 år?
  • Snösparv

    Jag tycker det låter mycket. Ni kan väl ta upp det till diskussion? Läraren måste ju ha en tanke bakom det där. Är det så att eleverna verkligen inte hinner med allt i skolan? Är det så mycket som ska behöva göras efter skoltid? Det blir en hel del övertid för dessa barn...

  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-09-22 11:11:01 följande:
    Jag sa ju att jag holl med dig! det finns ocksa forskning som visar att de som gar i skolan lar sig lika mycket som dom som inte gar i skolan... iallafall kanske i Sverige :)
    Mmm visst, du håller med mig lika mycket som en pacifist håller med en lönnmördare i Sicilianska maffian ang. nyttan av våld...
  • Marnet
    Snösparv skrev 2011-09-22 11:13:44 följande:
    Jag tycker det låter mycket. Ni kan väl ta upp det till diskussion? Läraren måste ju ha en tanke bakom det där. Är det så att eleverna verkligen inte hinner med allt i skolan? Är det så mycket som ska behöva göras efter skoltid? Det blir en hel del övertid för dessa barn...

    Jo vi ska ta upp detta då de inte ens e hållbart!! Tråkigt när de bara hinner gå några v innan dottern tröttnat på skolan... Har ingen aning om hur läraren tänker. Hon kan ju inte mena att hela klassen ligger efter med alla dessa saker varje v!? De e ju samma läxmönster om man säger varje v o hinner inte eleverna med utan måste ta med så här mycket hem varje v kanske de e fröken som borde tänka om i sitt lärosätt!
  • Solskensöga

    Mitt barn i trean har tre läxor i veckan:

    * Läsläxa - läsa 15 minuter om dagen minst 4 dagar (föräldern antecknar sidor och signerar för varje dag)
    * Matteläxa - ca 2 sidor i boken
    * Stavning - 10 ord att lära sig. Orden ska skrivas 3 gånger och så ska de skriva 8 meningar med orden i.

    Alla läxor ges över fler dagar, t.ex. fredag till torsdag. 
         

  • neelliee
    caliningrad skrev 2011-09-22 07:30:50 följande:
    Absolut! Varfor skulle de som kan fa hjalp och kan gora laxor ha ratt att bli duktigare an de andra?

    Det ar mycket battre att lata alla vara pa en lagom dalig niva istallet, och det kan man latt uppna utan laxor! 
    Varför ska vi anpassa samhället efter de som vill minst och kämpar minst? Nu pratar jag vuxna föräldrar alltså, barnen är ju beroende av sina föräldrar. Varför ska vi finna oss i att barn inte har tillräckliga kunskaper när de slutar skolan bara för att några föräldrar inte får ihop sitt liv?

    TS barn verkar ha för mycket läxor, det håller jag med om, men lagom mängd läxor och läxor av rätt sort gynnar inlärningen. För att bli bra på att läsa måste man läsa, de första åren måste man läösa högt och hur gärna föräldrar än vill skjuta över allt ansvar på skolan så hinner inte en ensam (eller två-tre) vuxen läsa en kvart med alla barn varje dag. Och samtidigt bedriva kvalitativ undervisning med de som får vänta på sin tur.
  • neelliee
    Plutteli skrev 2011-09-22 07:39:41 följande:
    Mmm, jo för det är ju jävligt mycket bättre att se till att barn som KAN bli bra i skolan inte får bli det för att de inte kan få hjälp hemma istället för att helt enkelt se till att göra allt arbete i skolan och bara skicka läxor till de som hamnar efter?
    Det har gjorts forskning på det här, barn som inte fick läxor var LIKA duktiga eller BÄTTRE i skolan än barn som fick läxor. Så din poäng är?
    Fast den forskningen innefattar inte läxor som läsa högt för vuxen. Där finns istället tonvis med forskning som visar att de som läser mycket blir duktigare på att läsa. Även om läsningen sker hemma.

    Samma lika med nötning av multiplikationstabeller och liknande. Ju mer man nöter, desto bättre blir man. Förståelsen ska man få i skolan, men utantillinlärningen via t.ex. spel kan givetvis ske också på annan plats än i ett klassrum. Läxor blir verkningslösa om de är av fel sort. Eller inte görs... Men RÄTT sors läxor och UPPMUNTRAN från föräldrarna gynnar barnens kunskapsutveckling. För du kan väl inte på allvar tro att det krävs en skolbyggnad för att läsa?

    Det vore också mycket spännande att se tilläggsforskning till de läxfria skolorna. Har de t.ex. förlängt skoldagen (självklart kan två extra lektioner i veckan kompensera bortfallna läxor), hur många vuxna finns det per klass? Hur stora är ettorna (har man två vuxna på 14 barn hinner man läsa högt med alla, är man en vuxen på 25 hinner man inte).
  • neelliee
    Plutteli skrev 2011-09-22 07:04:48 följande:
    Har ni frågat läraren hur hon motiverar den stora mängden läxor? Jag är helt emot läxor, anser att de är förlegade och fyller ingen funktion, dessutom är de diskriminerande mot de barn som inte kan få läxhjälp...
    Är du lärare? Eller skolforskare?

    Om inte kanske du ska låta de professionella, de som faktiskt kan tolka forskningen, stå för besluten i sin egen verksamhet..?
  • caliningrad
    neelliee skrev 2011-09-23 06:37:35 följande:
    Är du lärare? Eller skolforskare?

    Om inte kanske du ska låta de professionella, de som faktiskt kan tolka forskningen, stå för besluten i sin egen verksamhet..?
  • Plutteli
    neelliee skrev 2011-09-23 06:27:26 följande:
    Varför ska vi anpassa samhället efter de som vill minst och kämpar minst? Nu pratar jag vuxna föräldrar alltså, barnen är ju beroende av sina föräldrar. Varför ska vi finna oss i att barn inte har tillräckliga kunskaper när de slutar skolan bara för att några föräldrar inte får ihop sitt liv?

    TS barn verkar ha för mycket läxor, det håller jag med om, men lagom mängd läxor och läxor av rätt sort gynnar inlärningen. För att bli bra på att läsa måste man läsa, de första åren måste man läösa högt och hur gärna föräldrar än vill skjuta över allt ansvar på skolan så hinner inte en ensam (eller två-tre) vuxen läsa en kvart med alla barn varje dag. Och samtidigt bedriva kvalitativ undervisning med de som får vänta på sin tur.
    Som sagt, det har forskats på det där med läxor och nä, de fyller ingen funktion, barn som inte får läxor lär sig lika bra som de som får läxor.

    Lite olika sidor i debatten:
    www.fof.se/tidning/2010/2/laxor-for-livet-eller-i-onodan

    www.svd.se/nyheter/stockholm/foraldrar-daliga-pa-att-ge-laxhjalp_2068229.svd
  • Plutteli
    neelliee skrev 2011-09-23 06:37:35 följande:
    Är du lärare? Eller skolforskare?

    Om inte kanske du ska låta de professionella, de som faktiskt kan tolka forskningen, stå för besluten i sin egen verksamhet..?
    Skriver jag en c-uppsats om pedagogik så blir jag lärare ja, men jag har valt att skola mig inom annat trots allt så. Nått mer du ville veta?
Svar på tråden E så många läxor rimligt när man e 9 år?