Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

E så många läxor rimligt när man e 9 år?

Plutteli skrev 2011-09-22 07:04:48 följande:
    dessutom är de diskriminerande mot de barn som inte kan få läxhjälp...
    Absolut! Varfor skulle de som kan fa hjalp och kan gora laxor ha ratt att bli duktigare an de andra?

Det ar mycket battre att lata alla vara pa en lagom dalig niva istallet, och det kan man latt uppna utan laxor! 
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-09-22 07:39:41 följande:
    Mmm, jo för det är ju jävligt mycket bättre att se till att barn som KAN bli bra i skolan inte får bli det för att de inte kan få hjälp hemma istället för att helt enkelt se till att göra allt arbete i skolan och bara skicka läxor till de som hamnar efter?
    Det har gjorts forskning på det här, barn som inte fick läxor var LIKA duktiga eller BÄTTRE i skolan än barn som fick läxor. Så din poäng är?
    Jag sa ju att jag holl med dig! det finns ocksa forskning som visar att de som gar i skolan lar sig lika mycket som dom som inte gar i skolan... iallafall kanske i Sverige :)
  • caliningrad
    neelliee skrev 2011-09-23 06:37:35 följande:
    Är du lärare? Eller skolforskare?

Om inte kanske du ska låta de professionella, de som faktiskt kan tolka forskningen, stå för besluten i sin egen verksamhet..?
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-09-23 07:01:45 följande:
    Med dagens samhälle behövs inte läxor för att barn ska läsa, de flesta ungar hänger ju tex vid datorn varje chans de får redan vid 5-6 års ålder och där läser de MYCKET. Är föräldrarna lite nogräknade med vilka spel de har (tex ger barnen rollspel) så kan ett enda spel innehålla mer text än alla samlade Harry Potterböcker.
    Hahaha!
    Ar Harry Potter din referens ???

Ar detta det mest avancerade dagens barn lyckas lasa i Sverige eller ??

Och, nej som tur sitter inte alla barn framfor datorn jamt redan vid 5 ars alder, usch. Skulle aldrig tilllata min dotter gora det.

• caliningrad
    Plutteli skrev 2011-09-23 10:54:05 följande:
    Vem sa nått om jämt? Och ja, Harry potter är tillräckligt avancerat för barn på 9-10 år, lägg därtill att spelen för det mesta är på ENGELSKA så blir det kanske bättre i din värld?
    Min dotter kommer få spela mycket dator/tv spel om hon nu vill det, vi kommer vara mer petiga med VAD hon spelar. Rätt spel med övervakning är precis lika bra som att sitta och läsa vanliga böcker (om inte bättre eftersom barnet får tänka till själv också!)
    Vilken dekadens.

Vada engelska.
    Min dotter, 4, pratar 2 sprak, varav engelska, och forstar ytterligare 2 andra.
    Varfor skulle jag da vara imponerad over att en 10-aring laser  Harry Potter pa engelska ?

• caliningrad
    Plutteli skrev 2011-09-23 11:48:55 följande:
    Ja, det behövs mer forskning, i synnerhet i Sverige för just här är forskningen nästan obefintlig. Det finns ju internationell forskning på ämnet men det går ju självklart inte att dra slutsatser ifrån den rakt av till svenska förhållanden. Och ja, de nämner problem som läxor ger.
    Det är alltså inte på något vis bevisat att läxor förbättrar inlärningen, däremot vet man att läxor stressar barnen, de har svårare att känna att de faktiskt har en fritid, det skapar konflikter i hemmen och ytterligare problem för de barn vars föräldrar inte har kunskapen eller intresset i att hjälpa till med läxor.
    Ja, det ar klart att laxorna stressar de barn som vill agna timmar at videospel istallet!

Vilket dekadent samhalle.
  • caliningrad
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-23 12:39:01 följande:
    Fast om du jämför med vuxna så slipper ju vi läxor i den bemärkelsen. Vi kan (oftast) slutföra jobbet under arbetstid och behöver inte fortsätta när vi kommer hem. 
    Problemet är väl att skolan inte riktigt kan erbjuda det lugn och ro som behövs för att kunna nöta in kunskaper som multiplikation och glosor. Annars är det väl inget som skulle hindra en timme längre skoldag och inga läxor.

Priviet stasik,
    för det första jobbar jag mycket hemifrån genom att lösa en del problem som jag inte lyckades lösa under dagen. För det andra har jag visst haft massor med läxor när jag lärde mig nya språk som ryska osv i vuxenålder.

Svar på tråden E så många läxor rimligt när man e 9 år?