• Marnet

E så många läxor rimligt när man e 9 år?

Min dotter som e 9 o då alltstå går i tredje klass har 6 läxor varje v hon e så trött på skolan o de e ett evigt kämpande med dessa jäkla läxor... Jag förstår henne men dom måste ju göras o de blir bråk varje gång i stort sett... =(.

Så här ser de ut...

Ons till Ons:

Engelska läxa - oftast att kunna läsa ca 10 ord o veta vad dom betyder.
    Matteläxa i en läxbok på 2 sidor. 
    Matteremsa med ca 20 - 30 tal där man ska göra alla tal en gång om dagen-

Tors till Tors:

Läsläxa - I snitt ca 10 sidor att läsa med mycket text.
    Frågor till texten allt mellan 3 - 6 st där man ska skriva en hel del.
    Veckans ord - Ca 10 ord man ska kunna stava till.

Ibland kan de även tillkomma nån extra läxa o fröken tycker att även om man e sjuk ska man minsann göra sin läxa varje dag... Hur ser de ut för er andra med barn i trean? Jag tycker att alla dessa läxor e helt orimligt!             

• Svar på tråden E så många läxor rimligt när man e 9 år?
  • Plutteli

Har ni frågat läraren hur hon motiverar den stora mängden läxor? Jag är helt emot läxor, anser att de är förlegade och fyller ingen funktion, dessutom är de diskriminerande mot de barn som inte kan få läxhjälp...

• Marnet
    Plutteli skrev 2011-09-22 07:04:48 följande:
    Har ni frågat läraren hur hon motiverar den stora mängden läxor? Jag är helt emot läxor, anser att de är förlegade och fyller ingen funktion, dessutom är de diskriminerande mot de barn som inte kan få läxhjälp...

Nä men tänker ta upp detta, läxhjälp pratar skolan om men de händer aldrig något... Man känner att ansvaret på att barnen ska lära sig, mer o mer läggs över på föräldrar vilket e helt galet jag kan förstå om man får läxor om man inte hunnit de man ska på lektioner men detta e helt galet.

Jag hjälper mer än gärna till men när de blir en ständig kamp tappar man lusten ganska fort. ( jag förstår henne )  
  • La Lola

Oj.

När min dotter var 9 hade de en läxa i veckan o en hel vecka på sig att göra den.
    Nu går hon i 5:an och nu har hon 1-2 läxor i veckan.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • äppelmos

när jag själv var 10-112 år hade vi två läxor per vecka (en till onsd och en till fred). tyckte det var lagom!

• Bempa

Min son går också i trean, dom har 3 läxor/vecka. Tycker det är lagom
    Matte, ca 2 sidor
    Läseläxa, ca 2 sidor och
    veckans ord, 12 ord

Life is like a dick, when things get hard, fuck it!
  • Marnet
    Bempa skrev 2011-09-22 07:20:50 följande:
    Min son går också i trean, dom har 3 läxor/vecka. Tycker det är lagom
    Matte, ca 2 sidor
    Läseläxa, ca 2 sidor och
    veckans ord, 12 ord

De låter ju lite mer lagom! Vet inte hur hennes fröken tänker...
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-09-22 07:04:48 följande:
    dessutom är de diskriminerande mot de barn som inte kan få läxhjälp...
    Absolut! Varfor skulle de som kan fa hjalp och kan gora laxor ha ratt att bli duktigare an de andra?

Det ar mycket battre att lata alla vara pa en lagom dalig niva istallet, och det kan man latt uppna utan laxor! 
  • miss77

Oj vad mycket läxor ditt barn har!

Min son är 9 år och går i 3:e klass och så här mycket läxor har han:

Ons-måndag:

Läsläxa. Läsa ett kapitel i läsboken. Oftast ca 4 sidor. Lagom mycket text.

Skrivläxa: Svara på ca 4 frågor om läsläxan samt ca 5 ord som de ska bilda meningar av.

Matteläxa: 2 A4 sidor med uppgifter (ca 10-12 uppgifter sammanlagt.)

Förstår att din dotter bråkar med den mängden läxor

• Plutteli
    caliningrad skrev 2011-09-22 07:30:50 följande:
    Absolut! Varfor skulle de som kan fa hjalp och kan gora laxor ha ratt att bli duktigare an de andra?

Det ar mycket battre att lata alla vara pa en lagom dalig niva istallet, och det kan man latt uppna utan laxor! 
    Mmm, jo för det är ju jävligt mycket bättre att se till att barn som KAN bli bra i skolan inte får bli det för att de inte kan få hjälp hemma istället för att helt enkelt se till att göra allt arbete i skolan och bara skicka läxor till de som hamnar efter?
    Det har gjorts forskning på det här, barn som inte fick läxor var LIKA duktiga eller BÄTTRE i skolan än barn som fick läxor. Så din poäng är?
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-09-22 07:39:41 följande:
    Mmm, jo för det är ju jävligt mycket bättre att se till att barn som KAN bli bra i skolan inte får bli det för att de inte kan få hjälp hemma istället för att helt enkelt se till att göra allt arbete i skolan och bara skicka läxor till de som hamnar efter?
    Det har gjorts forskning på det här, barn som inte fick läxor var LIKA duktiga eller BÄTTRE i skolan än barn som fick läxor. Så din poäng är?
    Jag sa ju att jag holl med dig! det finns ocksa forskning som visar att de som gar i skolan lar sig lika mycket som dom som inte gar i skolan... iallafall kanske i Sverige :)
Svar på tråden E så många läxor rimligt när man e 9 år?