Inlägg från: Marnet |Visa alla inlägg
  • Marnet

E så många läxor rimligt när man e 9 år?

Min dotter som e 9 o då alltstå går i tredje klass har 6 läxor varje v hon e så trött på skolan o de e ett evigt kämpande med dessa jäkla läxor... Jag förstår henne men dom måste ju göras o de blir bråk varje gång i stort sett... =(.

Så här ser de ut...

Ons till Ons:

Engelska läxa - oftast att kunna läsa ca 10 ord o veta vad dom betyder.
    Matteläxa i en läxbok på 2 sidor. 
    Matteremsa med ca 20 - 30 tal där man ska göra alla tal en gång om dagen-

Tors till Tors:

Läsläxa - I snitt ca 10 sidor att läsa med mycket text.
    Frågor till texten allt mellan 3 - 6 st där man ska skriva en hel del.
    Veckans ord - Ca 10 ord man ska kunna stava till.

Ibland kan de även tillkomma nån extra läxa o fröken tycker att även om man e sjuk ska man minsann göra sin läxa varje dag... Hur ser de ut för er andra med barn i trean? Jag tycker att alla dessa läxor e helt orimligt!             

• Svar på tråden E så många läxor rimligt när man e 9 år?
  • Marnet
    Plutteli skrev 2011-09-22 07:04:48 följande:
    Har ni frågat läraren hur hon motiverar den stora mängden läxor? Jag är helt emot läxor, anser att de är förlegade och fyller ingen funktion, dessutom är de diskriminerande mot de barn som inte kan få läxhjälp...

Nä men tänker ta upp detta, läxhjälp pratar skolan om men de händer aldrig något... Man känner att ansvaret på att barnen ska lära sig, mer o mer läggs över på föräldrar vilket e helt galet jag kan förstå om man får läxor om man inte hunnit de man ska på lektioner men detta e helt galet.

Jag hjälper mer än gärna till men när de blir en ständig kamp tappar man lusten ganska fort. ( jag förstår henne )  
  • Marnet
    Bempa skrev 2011-09-22 07:20:50 följande:
    Min son går också i trean, dom har 3 läxor/vecka. Tycker det är lagom
    Matte, ca 2 sidor
    Läseläxa, ca 2 sidor och
    veckans ord, 12 ord

De låter ju lite mer lagom! Vet inte hur hennes fröken tänker...
  • Marnet
    Snösparv skrev 2011-09-22 11:13:44 följande:
    Jag tycker det låter mycket. Ni kan väl ta upp det till diskussion? Läraren måste ju ha en tanke bakom det där. Är det så att eleverna verkligen inte hinner med allt i skolan? Är det så mycket som ska behöva göras efter skoltid? Det blir en hel del övertid för dessa barn...

Jo vi ska ta upp detta då de inte ens e hållbart!! Tråkigt när de bara hinner gå några v innan dottern tröttnat på skolan... Har ingen aning om hur läraren tänker. Hon kan ju inte mena att hela klassen ligger efter med alla dessa saker varje v!? De e ju samma läxmönster om man säger varje v o hinner inte eleverna med utan måste ta med så här mycket hem varje v kanske de e fröken som borde tänka om i sitt lärosätt!
  • Marnet
    Fattig student skrev 2011-09-23 07:22:46 följande:
    Jag hade läxhjälp i skolan. De var under lektionstid och obligatorisk två gånger i veckan. Dessutom hade de extra läxhjälp efter skolan där lärare fanns om någon ville ha hjälp.

Skolan pratar om att dom ska börja med läxhjälp men de händer inte så mycket... Men ska prata om detta med läraren tänkte kolla läget med lite föräldrar först o vad dom tycker o hur de funkar för dom med så mycket läxor...
Svar på tråden E så många läxor rimligt när man e 9 år?