neelliee skrev 2011-09-23 19:36:37 följande:
Men läser du inte vad vi skriver? Det finns hur många forskningsrapporter som helst som visar att ju mer man läser, desto bättre blir man på att läsa. Man kan behöva undervisning i lässtrategier, en del behöver specialträning. Men själva träningen, läsandet, går utmärkt att sköta på bussen, hemma, hos farmor, i hängmattan...
ALLA läxor är inte bra, men det har väl ingen här sagt? Däremot är "läsa en kvart om dagen högt för en vuxen" en utmärkt läxa som absolut ger effekt. Läxor är olika, det enda gemensamma med "läxor" är ju att de görs på hemmaplan. Att bunta ihop alla olika slags läxor och kalla alla för värdelösa känns rätt.. oprofessionellt. Visst måste man kunna diskutera HUR en läxa ska utformas för att vara meningsfull?
Jag har inte sagt att det är dåligt att läsa, däremot tror jag inte att barn blir bättre av att läsa under tvång. Får barn läsa det de är INTRESSERADE av så brukar saker gå myyycket lättare. Ska man ha läsläxa tex så brukar de ofta handla om att alla barn ska läsa lika mycket ur samma bok. Ett alternativ där är att varje barn själv väljer en bok som passar och hur mycket som skall läsas utifrån barnets förmåga. Jag vill även belysa att barn kan läsa massor, mer än de någonsin läser i en bok via tv och datorspel och att den kunskapen och förmågan är precis lika bra som förmågan att läsa i en bok. En sak jag tex saknar från min barndom är barnprogram på engelska med svensk text, idag verkar nästan allt dubbas istället. Jag kunde läsa textningen på filmer/tv program från att jag var ca 8 år och faktiskt få ihop vad det stod, hur många barn klarar det idag när allt de tittar på på tv är dubbat?
Övning ger färdighet, så är det med allt, men måste övningen alltid handla om uppgifter i böcker, inlämning på torsdag och förhör?