Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

    E så många läxor rimligt när man e 9 år?

    Har ni frågat läraren hur hon motiverar den stora mängden läxor? Jag är helt emot läxor, anser att de är förlegade och fyller ingen funktion, dessutom är de diskriminerande mot de barn som inte kan få läxhjälp...

  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-09-22 07:30:50 följande:
    Absolut! Varfor skulle de som kan fa hjalp och kan gora laxor ha ratt att bli duktigare an de andra?

    Det ar mycket battre att lata alla vara pa en lagom dalig niva istallet, och det kan man latt uppna utan laxor! 
    Mmm, jo för det är ju jävligt mycket bättre att se till att barn som KAN bli bra i skolan inte får bli det för att de inte kan få hjälp hemma istället för att helt enkelt se till att göra allt arbete i skolan och bara skicka läxor till de som hamnar efter?
    Det har gjorts forskning på det här, barn som inte fick läxor var LIKA duktiga eller BÄTTRE i skolan än barn som fick läxor. Så din poäng är?
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-09-22 11:11:01 följande:
    Jag sa ju att jag holl med dig! det finns ocksa forskning som visar att de som gar i skolan lar sig lika mycket som dom som inte gar i skolan... iallafall kanske i Sverige :)
    Mmm visst, du håller med mig lika mycket som en pacifist håller med en lönnmördare i Sicilianska maffian ang. nyttan av våld...
  • Plutteli
    neelliee skrev 2011-09-23 06:27:26 följande:
    Varför ska vi anpassa samhället efter de som vill minst och kämpar minst? Nu pratar jag vuxna föräldrar alltså, barnen är ju beroende av sina föräldrar. Varför ska vi finna oss i att barn inte har tillräckliga kunskaper när de slutar skolan bara för att några föräldrar inte får ihop sitt liv?

    TS barn verkar ha för mycket läxor, det håller jag med om, men lagom mängd läxor och läxor av rätt sort gynnar inlärningen. För att bli bra på att läsa måste man läsa, de första åren måste man läösa högt och hur gärna föräldrar än vill skjuta över allt ansvar på skolan så hinner inte en ensam (eller två-tre) vuxen läsa en kvart med alla barn varje dag. Och samtidigt bedriva kvalitativ undervisning med de som får vänta på sin tur.
    Som sagt, det har forskats på det där med läxor och nä, de fyller ingen funktion, barn som inte får läxor lär sig lika bra som de som får läxor.

    Lite olika sidor i debatten:
    www.fof.se/tidning/2010/2/laxor-for-livet-eller-i-onodan

    www.svd.se/nyheter/stockholm/foraldrar-daliga-pa-att-ge-laxhjalp_2068229.svd
  • Plutteli
    neelliee skrev 2011-09-23 06:37:35 följande:
    Är du lärare? Eller skolforskare?

    Om inte kanske du ska låta de professionella, de som faktiskt kan tolka forskningen, stå för besluten i sin egen verksamhet..?
    Skriver jag en c-uppsats om pedagogik så blir jag lärare ja, men jag har valt att skola mig inom annat trots allt så. Nått mer du ville veta?
  • Plutteli
    neelliee skrev 2011-09-23 06:35:28 följande:
    Fast den forskningen innefattar inte läxor som läsa högt för vuxen. Där finns istället tonvis med forskning som visar att de som läser mycket blir duktigare på att läsa. Även om läsningen sker hemma.

    Samma lika med nötning av multiplikationstabeller och liknande. Ju mer man nöter, desto bättre blir man. Förståelsen ska man få i skolan, men utantillinlärningen via t.ex. spel kan givetvis ske också på annan plats än i ett klassrum. Läxor blir verkningslösa om de är av fel sort. Eller inte görs... Men RÄTT sors läxor och UPPMUNTRAN från föräldrarna gynnar barnens kunskapsutveckling. För du kan väl inte på allvar tro att det krävs en skolbyggnad för att läsa?

    Det vore också mycket spännande att se tilläggsforskning till de läxfria skolorna. Har de t.ex. förlängt skoldagen (självklart kan två extra lektioner i veckan kompensera bortfallna läxor), hur många vuxna finns det per klass? Hur stora är ettorna (har man två vuxna på 14 barn hinner man läsa högt med alla, är man en vuxen på 25 hinner man inte).
    Med dagens samhälle behövs inte läxor för att barn ska läsa, de flesta ungar hänger ju tex vid datorn varje chans de får redan vid 5-6 års ålder och där läser de MYCKET. Är föräldrarna lite nogräknade med vilka spel de har (tex ger barnen rollspel) så kan ett enda spel innehålla mer text än alla samlade Harry Potterböcker.
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-09-23 09:12:09 följande:
    Hahaha!
    Ar Harry Potter din referens ???

    Ar detta det mest avancerade dagens barn lyckas lasa i Sverige eller ??

    Och, nej som tur sitter inte alla barn framfor datorn jamt redan vid 5 ars alder, usch. Skulle aldrig tilllata min dotter gora det.

     
    Vem sa nått om jämt? Och ja, Harry potter är tillräckligt avancerat för barn på 9-10 år, lägg därtill att spelen för det mesta är på ENGELSKA så blir det kanske bättre i din värld?
    Min dotter kommer få spela mycket dator/tv spel om hon nu vill det, vi kommer vara mer petiga med VAD hon spelar. Rätt spel med övervakning är precis lika bra som att sitta och läsa vanliga böcker (om inte bättre eftersom barnet får tänka till själv också!)
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-09-23 11:07:36 följande:
    Vilken dekadens.

    Vada engelska.
    Min dotter, 4, pratar 2 sprak, varav engelska, och forstar ytterligare 2 andra.
    Varfor skulle jag da vara imponerad over att en 10-aring laser  Harry Potter pa engelska ?

     
    För att de flesta svenska barn inte har föräldrar som talar flytande engelska med dem hemma dagligen?
    De flesta 10 åringar läser inte Harry Potter öht utan enklare böcker, Harry Potter kommer in runt 12 års ålder. Men men, skitsamma så länge 7 åringar inte sitter och läser "Brott och Straff" eller "Hemsöborna" så har de inget att komma med.
    Jag talade tre språk när jag var 4 och förstod ytterligare 2, men till skillnad från dig så inser jag att det faktiskt inte är det vanliga. (Dessutom kunde jag läsa flytande på alla tre språken. Min dotter som är 3 år kan läsa enklare böcker redan nu, men igen, det är inte det vanligaste)
  • Plutteli
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-23 11:23:29 följande:
    Jag tycker de länkarna säger att det är väldigt lite forskning om ämnet. Samt att de nämner problem som konflikter och föräldrarkunskaper.
    Ja, det behövs mer forskning, i synnerhet i Sverige för just här är forskningen nästan obefintlig. Det finns ju internationell forskning på ämnet men det går ju självklart inte att dra slutsatser ifrån den rakt av till svenska förhållanden. Och ja, de nämner problem som läxor ger.
    Det är alltså inte på något vis bevisat att läxor förbättrar inlärningen, däremot vet man att läxor stressar barnen, de har svårare att känna att de faktiskt har en fritid, det skapar konflikter i hemmen och ytterligare problem för de barn vars föräldrar inte har kunskapen eller intresset i att hjälpa till med läxor.
  • Plutteli
    neelliee skrev 2011-09-23 19:36:37 följande:
    Men läser du inte vad vi skriver? Det finns hur många forskningsrapporter som helst som visar att ju mer man läser, desto bättre blir man på att läsa. Man kan behöva undervisning i lässtrategier, en del behöver specialträning. Men själva träningen, läsandet, går utmärkt att sköta på bussen, hemma, hos farmor, i hängmattan...

    ALLA läxor är inte bra, men det har väl ingen här sagt? Däremot är "läsa en kvart om dagen högt för en vuxen" en utmärkt läxa som absolut ger effekt. Läxor är  olika, det enda gemensamma med "läxor" är ju att de görs på hemmaplan. Att bunta ihop alla olika slags läxor och kalla alla för värdelösa känns rätt.. oprofessionellt. Visst måste man kunna diskutera HUR en läxa ska utformas för att vara meningsfull?
    Jag har inte sagt att det är dåligt att läsa, däremot tror jag inte att barn blir bättre av att läsa under tvång. Får barn läsa det de är INTRESSERADE av så brukar saker gå myyycket lättare. Ska man ha läsläxa tex så brukar de ofta handla om att alla barn ska läsa lika mycket ur samma bok. Ett alternativ där är att varje barn själv väljer en bok som passar och hur mycket som skall läsas utifrån barnets förmåga. Jag vill även belysa att barn kan läsa massor, mer än de någonsin läser i en bok via tv och datorspel och att den kunskapen och förmågan är precis lika bra som förmågan att läsa i en bok. En sak jag tex saknar från min barndom är barnprogram på engelska med svensk text, idag verkar nästan allt dubbas istället. Jag kunde läsa textningen på filmer/tv program från att jag var ca 8 år och faktiskt få ihop vad det stod, hur många barn klarar det idag när allt de tittar på på tv är dubbat?
    Övning ger färdighet, så är det med allt, men måste övningen alltid handla om uppgifter i böcker, inlämning på torsdag och förhör?
Svar på tråden E så många läxor rimligt när man e 9 år?