• Miss Obsessive

Diskriminerande kinapuffar

Jag upphör aldrig att förvånas över vad folk blir diskriminerade av idag.. Har vi för mycket fritid eller för lite riktiga problem i vårt mellanmjölksland? Eller är det bara jag som är fascinerad över gud-vad-jag-blir-kränkt-fenomenet?

www.aftonbladet.se/nyheter/article13649602.ab

• Svar på tråden Diskriminerande kinapuffar
  • jaghopparhögt
    Velour skrev 2011-09-21 15:37:19 följande:
    Jag har också lite svårt att se det som något kränkande. Men det kanske kineserna gör?

Antagligen är det mot den stereotypiska bilden man vänder sig. Man vill väl motverka stereotyper? Den gula, bonniga kinesen med rishatt (antar att det är rishatt). Men sen att bilden kanske ger ett förlöjligande intryck av kinesen. 

Man skulle kunna jämföra med pojken på Kalles Kaviar. Den är väl också en sorts stereotypisk bild: en blond, svensk pojke. Fast med skillnaden att han inte ser löjlig ut. 

Alltså, jag har tidigare inte ens tänkt på detta, utan nåt jag bara tänkte ut alldeles nyss. Jag har inte sett detta som ett problem innan Obestämd
    Blir man så kränkt av en sådan sak är man så svag att ens åsikt inte är värd att ta på allvar ändå.
  • Velour
    jaghopparhögt skrev 2011-09-21 15:40:37 följande:
    Blir man så kränkt av en sådan sak är man så svag att ens åsikt inte är värd att ta på allvar ändå.
    Nja, så skulle inte jag vilja säga det. Kanske är det löjligt i MINA ögon då jag har andra preferenser om vad som är känsligt och vad som är svagt osv. Men just i detta fall känner inte JAG personligen att bilden på kinesen är fel. Men det säger jag bara utifrån mitt perspektiv. Det kanske finns kineser därute som är trötta på att framställas såhär på bilder...jag vet inte...
  • mamma smurfen
    jaghopparhögt skrev 2011-09-21 15:40:37 följande:
  • 6f4 ssk
    mamma smurfen skrev 2011-09-21 10:47:14 följande:

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över det, men som Ts skriver...tror att vi har för llie RIKTIGA problem, så då måste det skapas ett...

Jag älskar kinapuffar, men har ALDRIG ens reflekerat över ansiktet på påsen innan jag såg reportaget i tv´n igår.

Kommer inte sakna det, men VEM har ens kommit på tanken att den är kränkande?????

Såg oxå nyheterna igår. Det var en ung adopterad (fr Asien) kille som var den som startade upp det hela. Han hade blivit mobbad i hela sitt liv, och ansåg symbolen vara kränkande. Tycker precis som du...
  • Kajee

Varför anser man att man har rätt att avgöra vad någon annan blir kränkt av eller inte?
    Det är bara den som är utsatt för kränkningen som kan avgöra hur det känns och ingen annan. 

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Miss Obsessive
    Kajee skrev 2011-09-21 23:34:26 följande:
    Varför anser man att man har rätt att avgöra vad någon annan blir kränkt av eller inte?
    Det är bara den som är utsatt för kränkningen som kan avgöra hur det känns och ingen annan. 
    Alla har rätt att bli kränkta av vad de vill, det betyder inte att andra inte kan ha en åsikt om det. Att bli så oerhört kränkt av en tecknad bild på ett godisomslag, det upplevs för många som oerhört märkligt och definitivt inte riktigt friskt. Jag ser personligen inte hur bilden i sig skulle vara kränkande för någon, lika lite som jag upplevde någon som helst kränkning eller diskriminering över glassarna girlie och nogger black, att figuren på skyltarna vid övergångsställen är en man, att den goda smaken i jarlsbergsosten sitter i hålen, att Boxer-Robert gjorde reklam i boxerkalsonger. 
  • Embla
    Kajee skrev 2011-09-21 23:34:26 följande:
    Ja, det är bara personen som blir utsatt som kan avgöra hur det känns, men det är inte den utsatte som ska bedöma om det är en kränkning i lagens mening. Då skulle det som kränker i ett fall inte vara en kränkning i ett annat och hur ska man som privatperson förhålla sig till det?

Dessutom kallar vissa det kränkning när de egentligen är sårade, det här missbruket av ordet kränkt måste upphöra innan det urvattnas helt!.
  • Embla
    Miss Obsessive skrev 2011-09-22 08:43:40 följande:
    Alla har rätt att bli kränkta av vad de vill, det betyder inte att andra inte kan ha en åsikt om det. Att bli så oerhört kränkt av en tecknad bild på ett godisomslag, det upplevs för många som oerhört märkligt och definitivt inte riktigt friskt. Jag ser personligen inte hur bilden i sig skulle vara kränkande för någon, lika lite som jag upplevde någon som helst kränkning eller diskriminering över glassarna girlie och nogger black, att figuren på skyltarna vid övergångsställen är en man, att den goda smaken i jarlsbergsosten sitter i hålen, att Boxer-Robert gjorde reklam i boxerkalsonger. 
  • Jagsajudet

Jisses!

Jag hörde en intressant diskussion på radion igår om 80- och 90-talister som är uppvuxna med så mycket "jag har rätt och jag är kränkt och jag ska ha...." att det nu börjar tära på samhället.
    Vården utarmas, unga människor söker akut för ett stukat finger, illamående eller annat. Polisen svämmar över med anmälningar som handlar om att "någon skrivit nåt på facebook och nu är jag kränkt"  eller "en gubbe nöp mig i rumpan på krogen, så får han inte göra, jag ska ha skadestånd". 

Kanske är det samma sak här? 

Jag tycker iaf att det är skrämmande... (och jag är 80-talist)! 

Svar på tråden Diskriminerande kinapuffar