Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Diskriminerande kinapuffar

Jag har också lite svårt att se det som något kränkande. Men det kanske kineserna gör?

Antagligen är det mot den stereotypiska bilden man vänder sig. Man vill väl motverka stereotyper? Den gula, bonniga kinesen med rishatt (antar att det är rishatt). Men sen att bilden kanske ger ett förlöjligande intryck av kinesen. 

Man skulle kunna jämföra med pojken på Kalles Kaviar. Den är väl också en sorts stereotypisk bild: en blond, svensk pojke. Fast med skillnaden att han inte ser löjlig ut. 

Alltså, jag har tidigare inte ens tänkt på detta, utan nåt jag bara tänkte ut alldeles nyss. Jag har inte sett detta som ett problem innan Obestämd

• Velour
    jaghopparhögt skrev 2011-09-21 15:40:37 följande:
    Blir man så kränkt av en sådan sak är man så svag att ens åsikt inte är värd att ta på allvar ändå.
    Nja, så skulle inte jag vilja säga det. Kanske är det löjligt i MINA ögon då jag har andra preferenser om vad som är känsligt och vad som är svagt osv. Men just i detta fall känner inte JAG personligen att bilden på kinesen är fel. Men det säger jag bara utifrån mitt perspektiv. Det kanske finns kineser därute som är trötta på att framställas såhär på bilder...jag vet inte...
Svar på tråden Diskriminerande kinapuffar