• jojjen

måste man fara på föräldrarmöte?

Ja som rubriken låter, måste man fara på föräldrarmöte? Jag vet ju självklart att det är frivilligt, men hur bör man själv resonera. Jag har flera barn och ställer självklart upp på alla aktiviteter och skola osv.. Men anser inte att dessa föräldrarmöten ger någonting. Man sitter och lyssnar på rektorn först, som alla andra år säger han ungefär samma saker. Sen sitter man i klassrummet och går igenom barnens schema, vilket jag redan gjort med barnen då skolan startat. Blir fikapaus och det talas om eventuella nyheter på skolan, och allt detta står alltid i veckobrev eller så pratar jag med barnen om det.
    Utvecklingsamtalen däremot, då kan jag verkligen tycka att det är viktigt att komma, då får jag själv kommunicera med lärare om mitt barn och hennes utveckling. Som det är nu känner jag mer att man far på föräldrarmöte för att inte andra föräldrar ska tycka man är obrydd, vilket jag absolut inte är. Men men någon annan som känner på samma sätt?

• Svar på tråden måste man fara på föräldrarmöte?
  • 071001

Nej, jag tycker det hör till att gå på mötena. Känner lite som du inför f-möten på fsk, men vi går dit varje gång för att visa vårat intresse för det som personalen vill framföra.

• Veritas18

Är inte själv förälder men kommer ihåg att min mamma skippade till slut föräldramötena eftersom hon, precis som du, tyckte att det var slöseri med tid. Viktigast är ju utvecklingssamtalen.

• jojjen
    Eleator skrev 2011-09-19 14:11:11 följande:
    Kanske skillnad på om det är första barnet eller femte... =)
    jo kan det också ha, är visserligen min förstfödda men har 4 barn å några bonusar :) så allt som allt kan jag allt det där och har hört det mesta dom har att säga. Blir att åka för att åka och tiden är dyrbart för mig och mina barn...
  • Flickan och kråkan

Mitt tips är att ni som föräldragrupp med lärarna diskuterar föräldramötena....deras innehåll.....och vad ni faktiskt skulle kunna göra som känns väsentligt. Jag är lärare på högstadiet och de flesta lärare känner precis samma sak som du . Vi valde att exempelvis ägna ett helt föräldramöte åt att gå igenom betygskriterier och kikade på elevexempel (anonyma självklart) vilket var väldigt uppskattat. Eller att man gör något trevligt som grupp tillsammans = föräldrar lära känna föräldrar så att säga. Beror ju lite på barnens ålder vad man vill göra.

• Pyris

Vi går aldrig på föräldramöten. Det ger ingenting tycker vi.

• jojjen
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-19 14:21:14 följande:
    Mitt tips är att ni som föräldragrupp med lärarna diskuterar föräldramötena....deras innehåll.....och vad ni faktiskt skulle kunna göra som känns väsentligt. Jag är lärare på högstadiet och de flesta lärare känner precis samma sak som du . Vi valde att exempelvis ägna ett helt föräldramöte åt att gå igenom betygskriterier och kikade på elevexempel (anonyma självklart) vilket var väldigt uppskattat. Eller att man gör något trevligt som grupp tillsammans = föräldrar lära känna föräldrar så att säga. Beror ju lite på barnens ålder vad man vill göra.
    Ja det låter intressant och väldigt vettigt, man är nog tyvärr alldeles för dålig på att kommunicera med lärarna angående detta. Man har nog på nåt sätt fått för sig att innehållen i dessa möten är inget man kan påverka, men jag har ju inte försökt så.
  • Flickan och kråkan
    jojjen skrev 2011-09-19 14:40:58 följande:
    Ja det låter intressant och väldigt vettigt, man är nog tyvärr alldeles för dålig på att kommunicera med lärarna angående detta. Man har nog på nåt sätt fått för sig att innehållen i dessa möten är inget man kan påverka, men jag har ju inte försökt så.

Som lärare tycker jag också att det "klassiska" föräldramötet är helt värdelöst. Vi som lärare håller det för att vi måste enligt lag, och föräldrar går plikttroget för att de ska man ju....för att visa att man är engagerad . Att bara informera om sådant som egentligen lika bra kan skrivas på ett informationsblad är ju bortkastad tid för alla parter. Du är säkert inte ensam i föräldragruppen i klassen. Ni kanske kan slå era påsar ihop . Det finns säkert sådant i skolans verksamhet som ni skulle vilja diskutera. Säg att ni inte vill ha ett informationsmöte.
  • caliningrad

Hej!
    Jag tycker att foraldramotena ar valdigt meningsfulla.
    De forklarar exakt hur de undervisar lasning / skrivning och det ar viktigt som foralder att vara pa samma vaglangd, eftersom man forvantas som foralder att stodja vara barns laxor.

T ex maste bokstaverna formas pa ett visst satt sa det skulle vara konstigt for barnet att lara sig pa ett satt hemma och pa ett annat i skolan.

Ett annat exempel ar pa engelska borjar man lara sig lasa med korta vokaler, inte langa (eg A som i "Cat", inte som i "Name" forst) osv. 

De gar ocksa igenom vad curriculum exakt innehaller, presenterar de nya lararna osv.  

Jag har nasta mote pa torsdag och ser fram emot.

(Min dotter ar 4 och gar i "K2").

• caliningrad

Kan lagga till att jag ar ensamtaende, mitt jobb ligger 1 timme ifran skolan, och min dotters skola organiserar sana moten ca 1 gng/manad mitt pa dagen, sa organisationen kan vara knepig.

Inte latt att organisera, och jag kanner mig inte ett dugg patvingad att ga dit bara for att visa mig (va lojligt) utan tycker att lararna sager intressanta saker som jag bor veta som foralder for att kunna stodja min dotter pa basta satt.

Skulle motena vara totalt meningslosa som era later skulle jag avsta.

• La Lola

Jag går alltid om jag har möjlighet.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • pamilya

Har man möten utan innehåll så kanske man bör ha på diskussion hur de ska fyllas med innehåll.

Vi har föräldramöte (fsk) nästa vecka, jag har tagit ledigt från jobbet i några timmar för att kunna gå på det. Jag vet att det kommer tas upp en del viktiga saker och även om sambon ska gå så vill jag också vara med.

• Ärta

En viktig del i föräldramöten tycker jag är att man får en chans att träffa de andra föräldrarna och diskutera regler som när barnen ska vara hemma, månadspeng etc. Och lära känna föräldrarna så väl att de vet att de ska ringa mig om mina barn hittar på bus.
    Nästa föräldramöte i min älstas klass ska jag ta upp barnens språkbruk! J*vla f*itta är inte ok att säga i fjärde klass... Eller någonsin. Och där tror jag att vi föräldrar kan påverka mycket.

• lövet2

Ja, det är viktigt med föräldramöten. Ta med papper och anteckningsblock, och så ser du ut som om du antecknar flitigt medan du i själva verket skriver inköpslistor eller går i genom vilka julklappar du ska köpa. Det viktigaste kommer ändå till kaffet! Då lär du förhoppningsvis känna de andra föräldrarna och kan bilda dig en liten uppfattning om dem. När så ditt barn vill hälsa på lille August/Petter en dag, så har du träffat hans föräldrar och vet lite mer än ingenting!

• jojjen
    lövet2 skrev 2011-09-20 07:24:04 följande:
    Ja, det är viktigt med föräldramöten. Ta med papper och anteckningsblock, och så ser du ut som om du antecknar flitigt medan du i själva verket skriver inköpslistor eller går i genom vilka julklappar du ska köpa. Det viktigaste kommer ändå till kaffet! Då lär du förhoppningsvis känna de andra föräldrarna och kan bilda dig en liten uppfattning om dem. När så ditt barn vill hälsa på lille August/Petter en dag, så har du träffat hans föräldrar och vet lite mer än ingenting!
    Ha ha jo visst, men nu när jag läser allas inlägg så inser jag hur olika alla möten verkar vara. Då jag går på min äldsta dotters (som det handlade om i denna tråd) så är det ingen kommunikatino mellan föräldrar. Bara de som redan känner varann, de sitter i grupper. Men annars är det oftast ingen som yttrar sig i dessa möten, folk är blyga och vill hellre ta det ensamt med läraren, även jag är så. Och min dotter som går i femman har gått i samma klass i 6 år så dessa föräldrar har jag träffat under en lång tid. Visst kan jag känna att då flickan fått ny lärare, börjat ny skola att då ger det mer, då får man veta nya saker. Men som det är nu så ger det inget nytt och då blir det att gå för att man ska visa för de andra att man bryr sig. Men detta tycker jag blir helt fel, för jag är väldigt engagerad i mina barns skolverksamhet, har koll på hur deras skoldagar är uppbyggda, scheman osv. Och att jag då ska lämna hemmet, ibland även skaffa barnvakt till de små för att sitt på ett möte i 2 timmar som inte ger mig nåt mer än att det ser bra ut inför andra vuxna människor, där tycker jag det blir väldigt fel prioriterat.
  • caliningrad
    Ärta skrev 2011-09-20 07:15:54 följande:
    En viktig del i föräldramöten tycker jag är att man får en chans att träffa de andra föräldrarna och diskutera regler som när barnen ska vara hemma, månadspeng etc. Och lära känna föräldrarna så väl att de vet att de ska ringa mig om mina barn hittar på bus.
    Nästa föräldramöte i min älstas klass ska jag ta upp barnens språkbruk! J*vla f*itta är inte ok att säga i fjärde klass... Eller någonsin. Och där tror jag att vi föräldrar kan påverka mycket.
    Hej,
    ursakta men jag tycker att detta later bedrovligt.
    Anvander svenska barn sana ord utan att skolan reagerar med straff?
    Vad beror detta pa? dalig uppfostran? Skolan som ar for slapp?

Detta ar valdigt orovackande enligt mig. 
  • jojjen
    Ärta skrev 2011-09-20 07:15:54 följande:
    jag måste bara få reflektera lite över ditt inlägg. Menar du att ni sitter på föräldrarmöten och diskuterar veckopeng och vad för regler ni har hemma? Skulle verkligen vara intressant att vara med och lyssna på erat möte :)
  • Ärta
    caliningrad skrev 2011-09-20 11:19:35 följande:
    Hej,
    ursakta men jag tycker att detta later bedrovligt.
    Anvander svenska barn sana ord utan att skolan reagerar med straff?
    Vad beror detta pa? dalig uppfostran? Skolan som ar for slapp?

Detta ar valdigt orovackande enligt mig. 
    Ja visst är det absurt? Visst reagerar personalen (hoppas jag!), men det hindrar tydligen inte barnen från att låta illa på skolgården...
  • Ärta
    jojjen skrev 2011-09-20 21:09:57 följande:
    jag måste bara få reflektera lite över ditt inlägg. Menar du att ni sitter på föräldrarmöten och diskuterar veckopeng och vad för regler ni har hemma? Skulle verkligen vara intressant att vara med och lyssna på erat möte :)
    Bland annat ja, sedan är det såklart den sedvanliga infon från rektor och lärare och i en del klasser grupparbeten.
  • mandelblomma

jag gör det väldigt sällan numera, been there, done that känns det som. Prioriterar utvecklingsamtalen i stället som handlar om mina barn enskilt.
    Vad andra barn har i månadspeng eller när de ska vara hemma är inte relevant för mig att diskutera alls faktiskt. 

Svar på tråden måste man fara på föräldrarmöte?