Inlägg från: jojjen |Visa alla inlägg
  • jojjen

måste man fara på föräldrarmöte?

Ja som rubriken låter, måste man fara på föräldrarmöte? Jag vet ju självklart att det är frivilligt, men hur bör man själv resonera. Jag har flera barn och ställer självklart upp på alla aktiviteter och skola osv.. Men anser inte att dessa föräldrarmöten ger någonting. Man sitter och lyssnar på rektorn först, som alla andra år säger han ungefär samma saker. Sen sitter man i klassrummet och går igenom barnens schema, vilket jag redan gjort med barnen då skolan startat. Blir fikapaus och det talas om eventuella nyheter på skolan, och allt detta står alltid i veckobrev eller så pratar jag med barnen om det.
    Utvecklingsamtalen däremot, då kan jag verkligen tycka att det är viktigt att komma, då får jag själv kommunicera med lärare om mitt barn och hennes utveckling. Som det är nu känner jag mer att man far på föräldrarmöte för att inte andra föräldrar ska tycka man är obrydd, vilket jag absolut inte är. Men men någon annan som känner på samma sätt?

• Svar på tråden måste man fara på föräldrarmöte?
  • jojjen
    Eleator skrev 2011-09-19 14:11:11 följande:
    Kanske skillnad på om det är första barnet eller femte... =)
    jo kan det också ha, är visserligen min förstfödda men har 4 barn å några bonusar :) så allt som allt kan jag allt det där och har hört det mesta dom har att säga. Blir att åka för att åka och tiden är dyrbart för mig och mina barn...
  • jojjen
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-19 14:21:14 följande:
    Mitt tips är att ni som föräldragrupp med lärarna diskuterar föräldramötena....deras innehåll.....och vad ni faktiskt skulle kunna göra som känns väsentligt. Jag är lärare på högstadiet och de flesta lärare känner precis samma sak som du . Vi valde att exempelvis ägna ett helt föräldramöte åt att gå igenom betygskriterier och kikade på elevexempel (anonyma självklart) vilket var väldigt uppskattat. Eller att man gör något trevligt som grupp tillsammans = föräldrar lära känna föräldrar så att säga. Beror ju lite på barnens ålder vad man vill göra.
    Ja det låter intressant och väldigt vettigt, man är nog tyvärr alldeles för dålig på att kommunicera med lärarna angående detta. Man har nog på nåt sätt fått för sig att innehållen i dessa möten är inget man kan påverka, men jag har ju inte försökt så.
  • jojjen
    lövet2 skrev 2011-09-20 07:24:04 följande:
    Ja, det är viktigt med föräldramöten. Ta med papper och anteckningsblock, och så ser du ut som om du antecknar flitigt medan du i själva verket skriver inköpslistor eller går i genom vilka julklappar du ska köpa. Det viktigaste kommer ändå till kaffet! Då lär du förhoppningsvis känna de andra föräldrarna och kan bilda dig en liten uppfattning om dem. När så ditt barn vill hälsa på lille August/Petter en dag, så har du träffat hans föräldrar och vet lite mer än ingenting!
    Ha ha jo visst, men nu när jag läser allas inlägg så inser jag hur olika alla möten verkar vara. Då jag går på min äldsta dotters (som det handlade om i denna tråd) så är det ingen kommunikatino mellan föräldrar. Bara de som redan känner varann, de sitter i grupper. Men annars är det oftast ingen som yttrar sig i dessa möten, folk är blyga och vill hellre ta det ensamt med läraren, även jag är så. Och min dotter som går i femman har gått i samma klass i 6 år så dessa föräldrar har jag träffat under en lång tid. Visst kan jag känna att då flickan fått ny lärare, börjat ny skola att då ger det mer, då får man veta nya saker. Men som det är nu så ger det inget nytt och då blir det att gå för att man ska visa för de andra att man bryr sig. Men detta tycker jag blir helt fel, för jag är väldigt engagerad i mina barns skolverksamhet, har koll på hur deras skoldagar är uppbyggda, scheman osv. Och att jag då ska lämna hemmet, ibland även skaffa barnvakt till de små för att sitt på ett möte i 2 timmar som inte ger mig nåt mer än att det ser bra ut inför andra vuxna människor, där tycker jag det blir väldigt fel prioriterat.
  • jojjen
    Ärta skrev 2011-09-20 07:15:54 följande:
    En viktig del i föräldramöten tycker jag är att man får en chans att träffa de andra föräldrarna och diskutera regler som när barnen ska vara hemma, månadspeng etc. Och lära känna föräldrarna så väl att de vet att de ska ringa mig om mina barn hittar på bus.
    Nästa föräldramöte i min älstas klass ska jag ta upp barnens språkbruk! J*vla f*itta är inte ok att säga i fjärde klass... Eller någonsin. Och där tror jag att vi föräldrar kan påverka mycket.
    jag måste bara få reflektera lite över ditt inlägg. Menar du att ni sitter på föräldrarmöten och diskuterar veckopeng och vad för regler ni har hemma? Skulle verkligen vara intressant att vara med och lyssna på erat möte :)
Svar på tråden måste man fara på föräldrarmöte?