Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

måste man fara på föräldrarmöte?

Hej!
    Jag tycker att foraldramotena ar valdigt meningsfulla.
    De forklarar exakt hur de undervisar lasning / skrivning och det ar viktigt som foralder att vara pa samma vaglangd, eftersom man forvantas som foralder att stodja vara barns laxor.

T ex maste bokstaverna formas pa ett visst satt sa det skulle vara konstigt for barnet att lara sig pa ett satt hemma och pa ett annat i skolan.

Ett annat exempel ar pa engelska borjar man lara sig lasa med korta vokaler, inte langa (eg A som i "Cat", inte som i "Name" forst) osv. 

De gar ocksa igenom vad curriculum exakt innehaller, presenterar de nya lararna osv.  

Jag har nasta mote pa torsdag och ser fram emot.

(Min dotter ar 4 och gar i "K2").

• caliningrad

Kan lagga till att jag ar ensamtaende, mitt jobb ligger 1 timme ifran skolan, och min dotters skola organiserar sana moten ca 1 gng/manad mitt pa dagen, sa organisationen kan vara knepig.

Inte latt att organisera, och jag kanner mig inte ett dugg patvingad att ga dit bara for att visa mig (va lojligt) utan tycker att lararna sager intressanta saker som jag bor veta som foralder for att kunna stodja min dotter pa basta satt.

Skulle motena vara totalt meningslosa som era later skulle jag avsta.

• caliningrad
    Ärta skrev 2011-09-20 07:15:54 följande:
    En viktig del i föräldramöten tycker jag är att man får en chans att träffa de andra föräldrarna och diskutera regler som när barnen ska vara hemma, månadspeng etc. Och lära känna föräldrarna så väl att de vet att de ska ringa mig om mina barn hittar på bus.
    Nästa föräldramöte i min älstas klass ska jag ta upp barnens språkbruk! J*vla f*itta är inte ok att säga i fjärde klass... Eller någonsin. Och där tror jag att vi föräldrar kan påverka mycket.
    Hej,
    ursakta men jag tycker att detta later bedrovligt.
    Anvander svenska barn sana ord utan att skolan reagerar med straff?
    Vad beror detta pa? dalig uppfostran? Skolan som ar for slapp?

Detta ar valdigt orovackande enligt mig. 
Svar på tråden måste man fara på föräldrarmöte?