Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

måste man fara på föräldrarmöte?

Mitt tips är att ni som föräldragrupp med lärarna diskuterar föräldramötena....deras innehåll.....och vad ni faktiskt skulle kunna göra som känns väsentligt. Jag är lärare på högstadiet och de flesta lärare känner precis samma sak som du . Vi valde att exempelvis ägna ett helt föräldramöte åt att gå igenom betygskriterier och kikade på elevexempel (anonyma självklart) vilket var väldigt uppskattat. Eller att man gör något trevligt som grupp tillsammans = föräldrar lära känna föräldrar så att säga. Beror ju lite på barnens ålder vad man vill göra.

• Flickan och kråkan
    jojjen skrev 2011-09-19 14:40:58 följande:
    Ja det låter intressant och väldigt vettigt, man är nog tyvärr alldeles för dålig på att kommunicera med lärarna angående detta. Man har nog på nåt sätt fått för sig att innehållen i dessa möten är inget man kan påverka, men jag har ju inte försökt så.

Som lärare tycker jag också att det "klassiska" föräldramötet är helt värdelöst. Vi som lärare håller det för att vi måste enligt lag, och föräldrar går plikttroget för att de ska man ju....för att visa att man är engagerad . Att bara informera om sådant som egentligen lika bra kan skrivas på ett informationsblad är ju bortkastad tid för alla parter. Du är säkert inte ensam i föräldragruppen i klassen. Ni kanske kan slå era påsar ihop . Det finns säkert sådant i skolans verksamhet som ni skulle vilja diskutera. Säg att ni inte vill ha ett informationsmöte.
Svar på tråden måste man fara på föräldrarmöte?