• Anonym

VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?

Anonym (ARG) skrev 2011-09-18 19:09:45 följande:
    Mitt problem står om du läser tråden.

Vi tänker inte alls flytta.
    Ja, vi har lån på huset, som många andra. 

Det ÄR störningsobjektet som skall flyttas. 
    Men tänk om grannen tycker ni är störiga. Vem har mer rätt? Den vars villa kostat mest?
  • Anonym
    Men snälla, han TRÄNAR med sin hund! Gå och anmäl alla som i stället skiter i sina hundar. Meningen med träning är att lära in ett beteende, troligtvis blir väl hunden lugnare om ett tag. Just nu är den i "tonårs-tiden" åldersmässigt. Sedan har jag svårt o tro att de tränar hur många timmar som helst, och under den tiden MÅSTE du kanske inte vara utomhus? Annars rekommenderar jag öronproppar.
  • Anonym

Om hunden skäller "hela" tiden både ute och inne kan jag förstå att det är ett problem, men vad jag förstått är det inte så i detta fall.

Bor man i ett samhälle med andra personer får man stå ut med en del "stök", både från djur och människor.
    Stör du dig på bilar/mopeder/motorcyklar som åker förbi, ungdomar och barn som går förbi och hojtar/skriker, flygplan/helikopter som kör förbi, fåglar som låter också, och som också kan väcka ditt sovande barn?! 

Om huvudproblemet är att hunden stör ditt sovande barn, kan du inte lägga det på andra sidan huset eller liknade...? Är det bara hunden som väcker barnet, inte något av det jag nämnde ovan?

Jag kan kanske förstå att det är ett problem för er, men jag tror knappast att du får gehör för det hos kommunen. Hundar är en del av samhället, och så länge den inte angriper er på annat sätt än att du tycker dess skällande stör, tror jag inte du har något att hämta.

• Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-18 22:09:55 följande:

Jag är inte alls ohyfsad eller oförskämd. Finns värre inlägg från andra än just mina.

Jag irriterar mig på att folk inte kan acceptera att detta ÄR ett problem för mig och min familj.

Ja imorgon efter jag kontaktat kommunen. Ska jag kasta boll med barnen när ägaren är ute med sin hund. Just på gatan!!    

JA - får du vara på gatan o störa då får också din granne vara ute på gatan och störa!!
  • Anonym

Men herregud, detta var väl lite fjantigt ändå? Visst kan det vara störande att höra hund skall titt som tätt men det är väl ingenting som man vill ANMÄLA? Vad är det att anmäla? Att det stör dig? Tror du inte folk har viktigare saker för sig än att ta emot anmälningar om att en hund skäller ibland när de går förbi djur? Flytta till skogen utan grannar om du inte tål ljud.

• Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-19 19:23:26 följande:
    Grannen är anmäld för brott mot allmän ordning, Förargelseväckande beteende.
    ja, miljönämden som jag tror de kallades villa ha in ett skriftlig anmälan. vilket jag skall skriva imorgon. Jag har två andra grannar som skriver under anmälan. Även dom äger sina villor i vår lilla by, liksom jag och min familj.
    Inom ett par dagar får du ett brev där det står att ärendet är nedlagt.

Intressant by du verkar bo i. Både villor och flerfamiljshus, olika gator och centrala delar...  Bor inga fler hundar där?
  • Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-20 09:08:24 följande:
    Haha, jag äger inte jag 50 % av vår villa?

Tack för upplysningen 

Har du betalt kontant, eller har ni lån?

Självklart fick du göra en anmälan, vem som helst får anmäla vad som helst. Jag kan anmäla att grannen snarkar för högt, men jag tror knappast att det kommer leda någonstans -liksom din anmälan.   
  • Anonym
    Korsriddaren skrev 2011-09-21 23:49:44 följande:
    Eftersom jag har föräldrar som hade grannhunden from hell, som skällde 14h om dygnet, året om, så är jag ganska väl insatt i hur mycket som krävs för att kommunen skall agera. TS exempel är INTE ett fall för vare sig grannar eller kommun!
    Hundar sover 16.18 timmar/dygn...
  • Anonym
    Naoko skrev 2011-09-21 06:44:51 följande:Klart att grannarna har med någons förmåga att uppfostra sin hund att göra, man har trots allt ansvaret för sina husdjur.
    Nej, grannarna har inget med valp eller hundträning att göra över huvud taget!
  • Anonym
    Korsriddaren skrev 2011-09-22 00:18:27 följande:
    Inte om de sitter utomhus och skäller hela dagen. Jag har haft hund i hela mitt liv, så jag behöver ingen instruktion i hur hundar fungerar. Tack ändå för omtanken! Glad
    Hundrastgårdhundar är inte vanliga hundar....

Är alla hundar som hundrastgårdshundar eller värrre?
  • Anonym

jag tror att det är Yoda som skrivit TS. Det låter som det i meningsuppbyggnaden.
    Hejjar på hunden gör jag.

• Anonym
    M Y L F skrev 2011-09-23 10:45:53 följande:
    Vilken rolig tråd...
    Jag kan inte tillföra annat är skratt. 

Jag mumsar vidare på popcornen och inväntar på vad polisen kommer att göra....
    Polisen gör nog detsamma, mumsar popcorn och skrattar alltså :P
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-09-23 08:46:09 följande:
    Sarah f: nej men man tränar ofta upp tjänstehundar redan från valpstadiet...
    Tjänstehundar tränas absolut inte redan från valpstadiet. Visst, vardagslydnad osv, men de flesta växer upp i vanliga hem och testat vid 1-1.5 års ålder för att sedan börja tränas, om de är bra nog, på riktigt.
  • Anonym
    rasajj skrev 2011-09-25 22:08:08 följande:
    Det ar nog olika det. jag jobbar pa vet. klinik dar stadens poliser tar sina tjanstehundar. Och en av polisklienterna pensionerade just sin tjanstehund och fick en ny valp att borja trana. Den har valpen ska tranas i bla drogsniffning. (ska kunna sniffa ut droger fran utsidan av stangd bil, tex) Och han fick valpen direkt fran uppfodaren. Den ar alltsa valdigt ung. Forsta gangen han tog in den till oss sa var den bara 9 veckor.
    Klart även poliser kan ta valpar, som senare ska tränas, men "riktiga" träningen startas inte förrän 1-1.5 år... De ska först testas:)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-25 18:46:07 följande:
    Tjänstehundar tränas absolut inte redan från valpstadiet. Visst, vardagslydnad osv, men de flesta växer upp i vanliga hem och testat vid 1-1.5 års ålder för att sedan börja tränas, om de är bra nog, på riktigt.
    Klart tjänstehundar tränas från valpstadiet, däremot utbildas dom inte förens senare. Föraren själv utbildar hunden efter att den har L-testats och innan den tas i tjänst testas den för tjänstbarhet..

Oavsett vilken hund man har och vad man avser att använda den i för syfte så kan och bör man träna den redan från valpstadiet. Det gör uppenbarligen grannen, skitbra! Sen tycker jag det är helt ointressant om han har för avsikt att L-testa och utbilda hunden sen. En bra lydnadsgrund behöver alla hundar och likaså träning och aktivering. Sen ska man inte glömma att schäfern i sig själv är en väldigt snackig ras och den kräver en fast hand och bra fostran.. :)
    Men det kommer ju med tiden.. ingen föds rumsren och väldresserad :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-26 09:31:08 följande:
    Klart tjänstehundar tränas från valpstadiet, däremot utbildas dom inte förens senare. Föraren själv utbildar hunden efter att den har L-testats och innan den tas i tjänst testas den för tjänstbarhet..

Oavsett vilken hund man har och vad man avser att använda den i för syfte så kan och bör man träna den redan från valpstadiet. Det gör uppenbarligen grannen, skitbra! Sen tycker jag det är helt ointressant om han har för avsikt att L-testa och utbilda hunden sen. En bra lydnadsgrund behöver alla hundar och likaså träning och aktivering. Sen ska man inte glömma att schäfern i sig själv är en väldigt snackig ras och den kräver en fast hand och bra fostran.. :)
    Men det kommer ju med tiden.. ingen föds rumsren och väldresserad :)
    Varför skriver du till mig? Jag skrev precis samma sak men med andra ord...
  • Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2011-10-13 16:24:12 följande:
    Precis. Mina barn är guds änglar. Jag hade inte kunnat välja bättre ord självt.
    Men det tycker kanske inte grannarna och köper ett luftgevär och lär dom visa lite hänsyn. Och anmäler dig för att dom för oväsen..

Flytta långt ut på landet är nog det bästa du kan göra.
  • Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-16 17:07:23 följande:
    Jag äger en 2 miljoners villa och har rätt till icke skällande hundar i mitt område
    och det innebär inte att det e något speciellt med den.
Svar på tråden VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?