Soffiie skrev 2011-10-27 08:07:58 följande:
aha aja ja det är ju det bästa att kolla upp då med blodprov så dem ser om hch finns.. spännande,,, OM det inte tar sig och ni ska börja ivf hur är precenten att det tar sig då? är det att dem tar ut dina ägg och befruktar och sen sätter tillbaks?
Det är ungefär 20-25 procents chans att man blir gravid.. men det ökar med varje försök så att säga så i slutändan har man ca 60 % chans (efter tre försök)...
Ja ivf är ju "provrörsbefruktning" och det kan göras på två sätt.. det gamla traditionella sättet (som jag faktiskt tror att få sjukhus gör) dvs man lägger ägg i en skål och häller spermier på och hoppas att de tu ska mötas...
Sen kan man göra en ICSI, dvs en mikroinjektion som innebär att de tar spermier och för in dem i äggen med en liten liten nål, sen får äggen ligga o dela sig i lugn o ro några dygn och sen sätter man in ett (eller i undantagsfall två) och så hoppas man att det fäster.
Men det är en himla procedur innan.. du ska jag ju börja spraya på dag 18 (av 25) och det ska göra att jag slutar producera egna ägg i stort sett, någon vecka efter beräknad mens så ska jag börja med sprutor, får ge mig själv injektioner för att "boosta" äggproduktionen, i vanliga fall har man massor av äggblåsor, kan vara mellan 5-25 st men det är oftast bara en som verkligen innehåller ett ägg ... (eller två eller noll) men med hjälp av horomonstimulering så är ju meningen att betydligt fler ska innehålla ägg, när jag har tillräckligt mycket så får jag ta en annan spruta, en ägglossningsspruta och 36 timmar senare ska jag ligga i gynstolen, hög på morfin (förhoppningsvis) och så plockar dem ut äggen..det kan tydligen göra lite ont.
Sen tar de mannens spermier då(som han har antingen fått producera straxt därinnan men vi har också tre rör frysta med tanke på att det iaf tidigare inte var helt lätt att få fram spermier från honom så vi har en reserv) och så gör labbet sitt jobb och efter 2-3 dygn så ringer dem upp och talar om att xx st blev befruktade och är fina.. så sätter dem in ett (eller två då om man tjatar till sig eller har särskilda skäl för detta) och resten fryses in så kan man få dem insatta senare om man skulle misslyckats.....