Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Elmiina skrev 2012-08-21 12:22:06 följande:
    Någon som har erfarenhet utav billiga tester ägglossningstest?

Jag är idag på dag 14 i min 29 dagars cykel. Och enligt kalendern borde jag ha ÄL idag/imorgon.

Har haft värk i tjejmagen nu i 3 dagar. Inget ÄL sekretet.

Vart i cykeln brukar ni ha denna stryka på testet? Tror ni att jag har missat ÄL eller att ÄL kan vara på g om ett par dagar? Det här är första dagen jag testar, enligt bruksanvisningen borde jag ha börjat testa igår på dag 13.

har du aldrig tidigare testat borde du börja testa redan på dag 8-9 skulle jag säga.. gärna två gånger om dagen..aldrig före 10 på morgonen. svårt att säga var i cykeln man är med den styrkan för en del har utslag hela månaden..
  • slemtorsk i din bralla
    Kuckeliku skrev 2012-08-21 13:00:48 följande:
    Trixxy:

För länge tydligen.

Jag vill verkligen inte skriva om d i den här tråden, känns väldigt OT och opeppande snack. Borde kanske inte nämnt d ens.. Men d känns ju märkligt att vara kvar i trådenoch att ni skulle tro att jag är i bebisverksta.

Jag får ta d i nån annan passande tråd om jag ska nu ska prata om d på FL.

Nu vill jag se lite positiva test.. snälla kan inte alla bara få PLUS, mer kärlek på denna jord tack!
    en del OT får vi skriva men jag förstår att du inte vill skriva om det här. Ta hand om dig och du får absolut stanna i tråden.
  • slemtorsk i din bralla

Ang nattens diskussion om positiva grav-tester utan att vara gravid

hCG, human chorion gonadotropin, är absolut indicerat vid cancer i könskörtelvävnad -
    hydatiform mole och chorioncancer hos kvinnor respektive testikelcancer hos män - samt vid
    extragonadal könskörtelcancer.
    Relativ indikation föreligger för patienter med ökad risk för cancer i könskörtelvävnad som
    vid cryptorchidism (dold testikel) för patienter i full remission efter behandlad testikelcancer
    men med risk för contralateral tumör.

Hämtat från: www.unilabs.se/Documents/PDF/Om%20capio%20diagnostik/Publikationer/Artikelarkiv/Kundtidning%20nr%204%201999/Novaartikelnn499Tum%C3%B6rmark%C3%B6rer.pdf

SÅ ja.. ett positivt gravtest kan vara en indikation på att man har cancer/tumörer. Därför är det jätteviktigt att man kollar upp sig om man har haft positiva (TYDLIGT POSITIVA) gravtester och man vet att man inte haft en möjlighet att vara gravid. De typer av cancer som producerar HcG går inte alltid att upptäcka via VUL, det är heller inte alltid garanterat att det upptäcks vid cellprov då cellprovet tas på livmoderhalsen och cancer kan föreligga i livmodern och inte ger indikationer i livmoderhalsen.

EN DEL kvinnor har en låg halt..(0,5-2 enheter) HcG i kroppen utan att vara gravida- detta är extremt ovanligt men förekommer och detta ger INTE utslag på graviditetstester då de känsligaste ger utslag på 10 enheter och möjligen kan känna av så lågt som 7.

Vi har haft denna diskussionen tidigare i tråden och alla är inte överrens eller "tror på" det.

Men sen finns det också det faktum att en del tester ger sk spökresultat dvs för smala streck, "fel färg" eller streck som dyker upp efter utläsningstiden.

*The besserwisser has spoken*

*The besserwisser funderar också på om vi fått Södertäljestämning i tråden igen*

• slemtorsk i din bralla
    lilaemma skrev 2012-08-23 07:11:32 följande:
    Om man gjort tre snitt, får man bli gravid igen då? Har en vän som sa att hon inte får det eftersom det är för farligt...
    de brukar säga så.. men jag har en vän som precis nyligen gjorde sitt fjärde snitt... det är ju inte BRA för muskelvävnaden i magen tar stryk, särskilt inte om de är tätt.. MIn kompis har ganska långt mellan sina barn. Hennes stora är 18, nästa är 11 sen är en 8 och så fick hon en förra året men hon fick ändå stå på sig ganska rejält gällande sina två sista snitt.

Det handlar ju om att man faktiskt delar muskulaturen då man snittar.

Jag gjorde ju en öppen bukop mitt under min förra grav. En stor öppning på 22 cm på höger sida mellan bröstet och naveln kan man säga (tvärgående) och det hade ju inte läknat ens till min förlossning men att jag skulle få planerat snitt var helt uteslutet- nu var det inget jag ville iofs men det var även så att man tvekade på akutsnitt pga jag skulle få en jobbig konvalesense. Nu behövdes inte det heller men det var nära.

Kan säga att det var 8 år sedan och jag är ännu inte helt återställd eftersom all muskulatur inte har "hittat tillbaka" och växt ihop. Största orsaken är troligen att det inte fick läka i fred...jag växte ju i magen efter operationen så muskulaturen drogs ut ytterligare.

Så "farligt" är det inte direkt att bli gravid igen efter 2-3 snitt...däremot kan det ställa till med kroppsliga besvär som är svåra att komma till rätta med
  • slemtorsk i din bralla
    viochdu skrev 2012-08-23 07:21:00 följande:
    Äl+11 (10) och rosa/oranga flytningar idag. Neg. test i morse och BIM på söndag. Brukar få rosa flytninar en dag innan så mensen kommer nog två dagar tidigare. Men tänker fan plussa i sept så det så :)
    rätt inställning... september är en bra månad.. min son fyller år då
  • slemtorsk i din bralla
    Trixxy skrev 2012-08-23 07:24:09 följande:
    Läkaren säger till då de snittar om det är förtunnat eller inte, till mig sa de att allt såg fint ut och så länge det ser fint ut så finns det inget hinder. min moderkaka hamnade i framkant med min sista son (5 år sen), då fick jag åka på ul då och då så att moderkakan inte skulle växa fast i snittet, men det gick bra.
    Vill påpeka att mina snitt inte har vart frivilliga, tredje snittet hade jag inget val då jag var snittad 2 gånger tidigare.
    men om de ha sagt att allt sett fint ut så borde du inte ha något att oroa dig för vad gällande att BLI gravid..sen finns det ju risker att livmodern blir skadad om moderkakan fäster sig "fel" under graviditeten men det är ju isf ett problem man upptäcker när du väl blivit gravid.

Nu är du ju inte jättegammal.. vet inte hur gammal men det är ju också så att fertiliteten förändras med åren att du blev gravid jättefort de tidigare gångerna är ju absolut ingen garanti att det går fort denna gången.

Sen är det så också att det är gaaanska mycket tur med i barnalstrandet. Det är sååå många saker som ska klicka och att det tar ett år är inte alls ovanligt.

SNITT-TIDEN att bli gravid är faktiskt ca 12 månader, det innebär att det är fullt normalt att det tar 1 månad men LIKA normalt att det tar 18 månader.

Men det ÄÄÄÄR drygt och sååå himla jobbigt att kämpa månad efter månad efter månad... särskilt när man haft jättelätt att bli gravid fort tidigare kan jag tänka.

Jag har inget positivt att säga till dig egentligen..för inget jag säger gör ju att du blir gravid... vore det så enkelt så skulle jag säga massor av saker

Men jag vet inte.. ta en månad och bara slappna av.. inte för jag tror (eller jag vet att det inte är så) att man blir lättare gravid om man slappnar av utan för att vila sinne och själ lite. Det är ju så slitsamt och ledsamt med detta försökande och det kan vara skönt att bara pusta ut några veckor och ha sex för att det är mysigt och inte på givna tider....och för att ladda batterierna för att köra igång stenhårt sen igen.
  • slemtorsk i din bralla
    viochdu skrev 2012-08-23 07:26:03 följande:
    Slemmis: :) ingen chans med nidis och pos test i morgon??! Eller jobklart chansen finns men känns lite sent att få en nidis nu.
    tja.. liiite sent är det men inget är omöjligt (iaf inte på FL hehe)

så länge mensen inte kommer med full fart så finns ju hoppet.....och om det är en nidis du får (som kan vara ganska rikliga har jag förstått) så lär du ju inte få positivt förrän om tidigast 2-3 dagar iaf.
  • slemtorsk i din bralla
    Mini Léonie skrev 2012-08-23 10:40:24 följande:
    Finns en del gravida här inne med så jag testar...

Molande värk långt ner i magen och i ryggslut. Har ordentlig foglossning och sd som kommit av detta men är detta ytterligare något eller kan foglossning ge molande värk? Som mensvärk? Någon som vet?
    Jag skulle tro att det är ligamenten

FOglossning hade jag lite utav förra gången och det känns mer skarpt..men det kan iofs börja lite som smygande.

En fråga: Är du vältränad? Jag har den där molande värken nere i magen och framför allt i ryggslutet och fick veta att det har att göra med att jag är lite otränad (eller mmmmm ganska jävligt Otränad) i min rygg- och bålmuskulatur och att det är musklerna som tar lite stryk. Det börjar tidigare ju mer otränad man är kan man säga, du är ju lite längre gången än mig har jag för mig.. för mig började detta i vecka 10-11 men har hela tiden varit okej.. man kan leva med det liksom.

Det molande långt ner i magen kan också vara livmodern som arbetar.. den töjer ju liksom ut sig en del och det är samma typ av värk som vid mens fast kanske något mildare (jag som i stort sett aldrig har mensvärk har fått lära mig leva med det)

För en del sitter detta tydligen i hela graviditeten men vanligast är att det kommer o går lite.. jag har haft det av o till sen BIM men det var värst i vecka 8-15
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester