• FiaLisa75

Lämplig ålder för eget bankkort?

Pratade med en kompis i telefon idag. Då berättade hon att hennes 11-åriga pojke hade ett eget konto med ett uttagskort kopplat till det, det stod dock i mammans namn.
    På så vis var det lättare, tyckte hon, att föra över hans månadspeng t.ex. samt att dom pengar han tjänat på t.ex. jultidningar sattes också in där.
    Jag tyckte att det lät himla smidigt.
    Våran son, 10 år, ska egentligen få veckopeng, men eftersom vi nästan aldrig har kontanter hemma så blir det aldrig av. Istället betalar vi allt åt honom. Men ibland så förstår jag att han är lite ledsen för att han inte får månads-/veckpeng som alla andra.
    Är han för ung för att använda ett bankkort? Naturligtvis ska det inte användas om inte vi är med, och det ska definitivt INTE följa med när han åker hem till sin riktiga pappa ibland.
    Jag inbillar mig att det lär honom att förstå pengars värde. För det gör han inte nu Men det gör det väl kanske ändå, utan bankkort...
    Ja, vad tror ni? Är 10 år för ungt?

• Svar på tråden Lämplig ålder för eget bankkort?
  • Michaela83

Jag fick mitt första bankkort när jag gick i 7an.. tycker att det är en lämplig ålder att få ett bankkort, plus att jag fick mitt barnbidrag insatt på det.. Som jag själv fick förvalta hur jag ville. Men det skulle räcka hela månaden och jag fick inga mer pengar utöver det..

Jag hade INTE velat haft det tidigare då det är ett stort ansvar..

God fortsättning på er alla..

• nattinattio

tror man skall vara 13 år för att få bankkort då får man väll öppna ungdomskonto oxå?
    den åldern tycker jag är mer rimlig över att få kort oxå. Är er son 10 år och inte förstår pengars värde, tror ni det underlättar med ett bankkort ??
    vår dotter på 6 år har veckopeng 40,- och sparar de mesta (äter inge godis-pgav att hon inte kan), köper ibland nån grej hon vill ha men sparar de mesta tex till semestern osv, visst händer det att hon ibland bara måste ha en sak fast den är dyr å då får hon ju naturligtvis köpa den med egna sparade pengar men oftast kollar hon priset och är hon osäker ibland på om det är dyrt eller ej (hon är ju bara just fyllda 6) så frågar hon det å man får förklara tex hur mycket det är i tex guldpengar, tycker hon det är dyrt så lägger hon snällt tillbaka

• trolltjejen

Skorpan - det kan nog vara en 16-årsgräns, men jag har för mig att min mamma stod som förmyndare och skrev på något speciellt papper om att jag fick ta ut pengar på det.

• FiaLisa75

Oops, ville inte sätta igång världens diskussion.
    Bad om era synpunkter och eftersom alla (nästan) är av samma åsikt....
    Har redan förstått att han är för liten/ung för att ha ett eget bankkonto, med tillkopplat uttagskort - iallafall enligt alla andra.

• trolltjejen

FiaLisa75 - ja ibland inser man först långt efteråt att vissa saker ens föräldrar gjorde var riktigt bra.

Jag tycker gott du kan prova med kort om du tror han klarar av det. Det är ju bara att sluta om det inte fungerar. Du behöver ju inte sätta in så mycket pengar till att börja med. Kan förstås vara lite svårt när han är hos pappan. Ska du ta ifrån honom kortet de veckorna då eller hur ska du ha koll på att han inte använder pengarna då?

• väntar o längtar

Allt beror som sagt på vilken syn barnen har på pengar. Bonussonen var nog en 12 år kanske när han fick eget bankomatkort - det stod på maken men sonen fick det för att ta ut pengar på.

Det ska tilläggas att han långt innan det verkligen förstod pengars värde och stod för de flesta inköpen själv som rörde kläder, spel, bio och godis.
    Vid större inköp kunde (ibland fortfarande i och för sig...) fråga om man vill följa med som smakråd eller bara som sällskap och nu är han 16 år och har ett eget betalkort.

Vissa barn är mogna för bankomatkort vid 10 års ålder andra inte ens vid 18 år...

• uniMog

Jag tycker det låter ungt och förstår inte riktigt vitsen om ni ändå ska vara med?

Jag fick mitt i samband med att jag fick ta hand om studiebidraget.. när är det man får studiebidrag istället för barnbidrag? 16?

• trolltjejen

fiaLisa - förresten, det var inte bankkort jag hade när jag var 11, det var bankbot. (Ja, det var längesedan. ) Så jag fick gå till posten för att ta ut pengar. Lite planering krävdes ju, det var ju inte så enkelt som att gå till närmsta bankomat. Men det var nyttigt tycker jag att få planera klädinköp och sådant. Kul också.

Annars kan du ju börja med att ge honom pengar i handen, lite mer än nu och se om han klarar av att disponera dom på ett bra sätt. Så kan du i nästa steg börja med bankkort. Ni har ju gott om tid på er tills han blir vuxen.

• Tjohalia

"Tjohalia - tanken var att han skulle få ett uttagskort och inte ett betalkort. Då måste han ta ut pengar för att kunna handla, inte betala med kortet - då lär han sig väl aldrig om pengars värde
    Vi bor inte helt centralt, så det är liksom inte bara att åka in till stan för att ta ut pengar till hans veckopeng."

ja men då tycker jag inte att det spelar nån roll...
    blir det ditt kort och konto som du har hans pengar på, som du hämtar ut och ger honom?
    Men det blir ju precis samma problem med att hämna ut pengar i såna fall, eller? (det var därför jag tolkade det som att han skulle betala med kortet)

• trolltjejen

tjohalia - skillnaden var väl, som jag fattade det, att han skulle ta ut på betalkortet själv. Man kan ju bara ge barnet koden även om man själv står för kortet. FiaLisa får rätta mig om jag har fel.

• uniMog

trolltjejen fast hon skriver ju "Naturligtvis ska det inte användas om inte vi är med" och då är det ju inte så stor mening... eller ja iof han har ju ett "eget" konto och kan se summan på det iof

• Cillisen

Jag fick mitt första bankkort när jag fyllde tretton och blev tonåring. Det var så stort å man kände sig sååå vuxen.

• trolltjejen

Pejgan - Det missade jag. Det har du rätt i. Ska han inte få använda det själv är det inte så stor ide', då kan hon lika gärna ge pengarna i handen. Jag tycker nog att barnen/ungdomarna ska kunna få ta ut på kortet själv om de får det. Sedan om de får det när de är 10 eller 18 år är ju en annan fråga som har att göra med hur mogna de är för saken.

• Lilla cf

Mina barn är nyss fyllda 11 år och snart 10 år och har fått egna kort. (Nordea). De kan ta ut pengar men även betala med det. Kortet har en limit på hur mycket som kan tas ut och handlas för. Tycker det är bra. Tappar de kortet kan jag spärra det.

• Noran

Min son fick kort i sitt eget namn när han blev 11. Han handlar sällan saker för kontanter, utan kanske köper spel eller småsaker på nätet. Så det skulle inte vara så praktiskt om han fick sin månadspeng i kontanter. 

Tycker även det är bra när han är iväg med laget på cuper och liknande. Han kan behöva handla lite mat, dricka mm. 

Han är ganska sparsam, men det har säkert inte med kortet att göra. 

Svar på tråden Lämplig ålder för eget bankkort?