Inlägg från: FiaLisa75 |Visa alla inlägg
  • FiaLisa75

Lämplig ålder för eget bankkort?

Pratade med en kompis i telefon idag. Då berättade hon att hennes 11-åriga pojke hade ett eget konto med ett uttagskort kopplat till det, det stod dock i mammans namn.
    På så vis var det lättare, tyckte hon, att föra över hans månadspeng t.ex. samt att dom pengar han tjänat på t.ex. jultidningar sattes också in där.
    Jag tyckte att det lät himla smidigt.
    Våran son, 10 år, ska egentligen få veckopeng, men eftersom vi nästan aldrig har kontanter hemma så blir det aldrig av. Istället betalar vi allt åt honom. Men ibland så förstår jag att han är lite ledsen för att han inte får månads-/veckpeng som alla andra.
    Är han för ung för att använda ett bankkort? Naturligtvis ska det inte användas om inte vi är med, och det ska definitivt INTE följa med när han åker hem till sin riktiga pappa ibland.
    Jag inbillar mig att det lär honom att förstå pengars värde. För det gör han inte nu Men det gör det väl kanske ändå, utan bankkort...
    Ja, vad tror ni? Är 10 år för ungt?

• Svar på tråden Lämplig ålder för eget bankkort?
  • FiaLisa75

trolltjejen - det roliga i det hela är att jag vet inte om jag tycker att min kompis son är mogen för ett eget bankkort
    Men jag är ganska säker på att min son är det. Han är väldigt försiktig med pengar, köper inget i onödan. Jag hade också tänkt att han skulle få föra kassabok, det fick jag göra när jag fick mitt barnbidrag. Något jag idag tycker att mina försäldrar gjorde rätt i, då tyckte jag inte det
    Han ska inte få ha det med till sin pappa. För när han är där så får han betala allt själv, t.o.m. mat eller fika om dom är ute på något.
    Ja, ska prata med honom få se vad han själv tycker.

• FiaLisa75

Skorpan - jag vet det, så då får kontot och kortet stå i mitt namn så länge.

Tjohalia - tanken var att han skulle få ett uttagskort och inte ett betalkort. Då måste han ta ut pengar för att kunna handla, inte betala med kortet - då lär han sig väl aldrig om pengars värde
    Vi bor inte helt centralt, så det är liksom inte bara att åka in till stan för att ta ut pengar till hans veckopeng.

• FiaLisa75

Oops, ville inte sätta igång världens diskussion.
    Bad om era synpunkter och eftersom alla (nästan) är av samma åsikt....
    Har redan förstått att han är för liten/ung för att ha ett eget bankkonto, med tillkopplat uttagskort - iallafall enligt alla andra.

Svar på tråden Lämplig ålder för eget bankkort?