Inlägg från: trolltjejen |Visa alla inlägg
  • trolltjejen

Lämplig ålder för eget bankkort?

Jag tycker absolut inte man kan säga en viss ålder då ALLA barn skulle vara mogna för att få ett bankkort. Barn är individer som mognar olika snabbt. Vissa kanske är mogna för ett bankkort när de är 10 år, vissa är det inte förrän de är 18. Endast du känner din son för att kunna avgöra om just HAN är mogen. Tänk inte på vad andra föräldrar gör.

Själv fick jag ett bankkort när jag var 11 med en del av barnbidraget insatt. Jag skulle disponera det för att bl.a. köpa kläder. Detta tyckte jag var jättekul och jag skrev kassabok osv för att hålla reda på mina pengar och inköp. Det gick bra. Jag var mogen för just den grejen då, även om det fanns en massa andra saker om jag INTE var mogen för. Det jag menar är att barn mognar olika snabbt i olika frågor. En annan 11-åring kanske inte var mogen för det, men däremot mogen för något annat som jag inte var mogen för. Sådana är ju vi människor. Hade detta inte fungerat hade givetvis mina föräldrar tagit ifrån mig bankkortet.

Så lyssna inte på vilken ålder andra tycker är lagom, gör så som du känner. Det beror ju på om hurdan din son är och om han tycker det är KUL. Bara för att din kompis son är mogen för det är det ju inte säkert att din son är det. Likadant tvärtom, bara för att några här anser det vara för tidigt behöver det inte vara det just för DIN son. Mitt råd är att du kan göra det på prov, förutsatt att din son visar intresse. Fungerar det inte, så slutar ni med det.

• trolltjejen

Skorpan - det kan nog vara en 16-årsgräns, men jag har för mig att min mamma stod som förmyndare och skrev på något speciellt papper om att jag fick ta ut pengar på det.

• trolltjejen

FiaLisa75 - ja ibland inser man först långt efteråt att vissa saker ens föräldrar gjorde var riktigt bra.

Jag tycker gott du kan prova med kort om du tror han klarar av det. Det är ju bara att sluta om det inte fungerar. Du behöver ju inte sätta in så mycket pengar till att börja med. Kan förstås vara lite svårt när han är hos pappan. Ska du ta ifrån honom kortet de veckorna då eller hur ska du ha koll på att han inte använder pengarna då?

• trolltjejen

fiaLisa - förresten, det var inte bankkort jag hade när jag var 11, det var bankbot. (Ja, det var längesedan. ) Så jag fick gå till posten för att ta ut pengar. Lite planering krävdes ju, det var ju inte så enkelt som att gå till närmsta bankomat. Men det var nyttigt tycker jag att få planera klädinköp och sådant. Kul också.

Annars kan du ju börja med att ge honom pengar i handen, lite mer än nu och se om han klarar av att disponera dom på ett bra sätt. Så kan du i nästa steg börja med bankkort. Ni har ju gott om tid på er tills han blir vuxen.

• trolltjejen

tjohalia - skillnaden var väl, som jag fattade det, att han skulle ta ut på betalkortet själv. Man kan ju bara ge barnet koden även om man själv står för kortet. FiaLisa får rätta mig om jag har fel.

• trolltjejen

Pejgan - Det missade jag. Det har du rätt i. Ska han inte få använda det själv är det inte så stor ide', då kan hon lika gärna ge pengarna i handen. Jag tycker nog att barnen/ungdomarna ska kunna få ta ut på kortet själv om de får det. Sedan om de får det när de är 10 eller 18 år är ju en annan fråga som har att göra med hur mogna de är för saken.

Svar på tråden Lämplig ålder för eget bankkort?