• Mellanmjölkens land

Skryttråd för oss med tidiga barn!

Har man ett barn som är tidigt i utvecklingen på nån front ska man låta bli att berätta om det eftersom det är jobbigt för övriga föräldrar att höra på. Ok, det kan jag köpa. Det är inte kul att lyssna på när nån berättar om sin lilla knodd som precis lärt sig gå medan ens egna bebis (som är äldre) fortfarande kämpar för att lära sig sitta stadigt.

Här är en tråd för oss vars barn barn är tidiga. Kanske de kan krypa vid 6 mån eller rentav redan gå? Kanske de börjat prata medan jämnåriga fortfarande håller sig till da-da? Skryt på precis så mycket som du vill, här behöver du inte hålla tillbaka av rädsla för att såra andras känslor!

Och du som har ett fulkomligt normalt barn som följer normalkurvan perfekt, vi ser inte ner på ditt barn. Det har säkert talanger som våra barn saknar, vi vet.

• Svar på tråden Skryttråd för oss med tidiga barn!
  • April 99

åh, underbar tråd!

Folk(läs andra föräldrar) frågar jämt mig, men är inte det tidigt? eh, som jag har mer koll än de bara för att båda mina pojkar precis blivit 6 månader kröp!

lillebror följer storebrors fosteg.
    vände sig från mage till rygg, ca 3 måander
    från rygg till mage, 3½
    åla/kräla, 4 mån   
    sättersig/sitta, 5 måander
    kryper, nyss fyllda 6 månader  
    reser sig mot möbler, 6 månader

...så vi kan väl vänta oss nått i stil med...
    resa sig själv utan stöd, 9 månader
    första steget, 9,5 månad
    går stadigt, 10 månader

cykla utan stödhjul, 3½ år 

är ju inte säkert, men så gjorde iallafall världens bästa storebror som nu är snart 4 och också kan skriva sitt namn och känner igen och kan skriva många bokstäver. STOLT mamma!     

• Tess90

Min son ( 7 1/2 månader ) Står en bra stund utan att hålla i sig i något. Någon som "vet" hur lång tid det kan ta innan han börjar gå? Glad Försökt locka honom att gå när han står så bra utan stöd men då sätter han sig bara ner och kryper fram till mig haha

• Woodgrove

Min dotter har varit tidig med det mesta (på gott och ont)
    1 timme: Lyfter huvudet och har full stadga i nacken
    1 månad: Kan ligga på mage och stödja sig på raka armar och vrider huvudet efter personer som går runt i rummet, orkade det ca 5 minuter
    10 veckor: Drog sig upp till stående från liggande om hon fick hålla i någons fingrar
    3 månader: Satt helt utan stöd
    4 månder: Kunde gå när någon höll henne i båda händerna
    5 månader: Gick längs med möbler och gåvagn
    6 månader: Kröp
    7 månader: Gick utan stöd inne (Det såg jätteläskigt ut, hon vara bara ca 60 cm lång)
    9 månader: Sprang fullt påklädd ute med skor. Gick själv i trappor

Och så har det rullat på... Hon fyllde 4 år i somras och har i vecka lärt sig läsa. 

Det har varit en otrolig resa att göra med henne och så fascinerade att följa hennes utveckling , men jag kan ändå känna att vi gick miste om en liten nyfödd som bara sov med en krum liten rygg och ostadig nacke... 

• April 99
    Woodgrove skrev 2011-09-15 21:14:32 följande:
    Min dotter har varit tidig med det mesta (på gott och ont)
    1 timme: Lyfter huvudet och har full stadga i nacken
    1 månad: Kan ligga på mage och stödja sig på raka armar och vrider huvudet efter personer som går runt i rummet, orkade det ca 5 minuter
    10 veckor: Drog sig upp till stående från liggande om hon fick hålla i någons fingrar
    3 månader: Satt helt utan stöd
    4 månder: Kunde gå när någon höll henne i båda händerna
    5 månader: Gick längs med möbler och gåvagn
    6 månader: Kröp
    7 månader: Gick utan stöd inne (Det såg jätteläskigt ut, hon vara bara ca 60 cm lång)
    9 månader: Sprang fullt påklädd ute med skor. Gick själv i trappor

Och så har det rullat på... Hon fyllde 4 år i somras och har i vecka lärt sig läsa. 

Det har varit en otrolig resa att göra med henne och så fascinerade att följa hennes utveckling , men jag kan ändå känna att vi gick miste om en liten nyfödd som bara sov med en krum liten rygg och ostadig nacke... 

haha....min ygnsta blev 7 månader igår och han har lärt sig ställa sig upp och när jag höll honom i händerna så kan han vagga/gå frammåt lite och jag sa precis till min man vad roligt det skulle se ut om han verkligen kunde gå nu. det har du varit med omGlad
  • Woodgrove
    April 99 skrev 2011-09-18 13:06:27 följande:
    haha....min ygnsta blev 7 månader igår och han har lärt sig ställa sig upp och när jag höll honom i händerna så kan han vagga/gå frammåt lite och jag sa precis till min man vad roligt det skulle se ut om han verkligen kunde gå nu. det har du varit med omGlad
    Det ser både roligt och läskigt ut. Tänk dig någon som går fram till brevinkastet och sedan måste stå på tå för att nå 60 cm är inte så långt/högt
  • April 99
    Woodgrove skrev 2011-09-18 17:18:05 följande:
    Det ser både roligt och läskigt ut. Tänk dig någon som går fram till brevinkastet och sedan måste stå på tå för att nå 60 cm är inte så långt/högt

haha...min son är ju en dra bit längre och det skulle ändå se roligt ut med en så liten...
  • Mellanmjölkens land

Dottern (blir 6 mån om ett par dagar) har börjat ta små krypsteg även med benen. Händerna har hon full kontroll på men benen har hon hopp-hasat sig fram med fram tills nu. Igår satte hon sig även helt upp själv för första gången (använde klätterställningen Mamma för att dra sig upp). Räckvidden uppåt har helt plötsligt fördubblats

• mamol

Min lilla kille lyfte huvudet redan när han var någon timme gammal och igår 3 v gammal vände han sig från mage till rygg!

• lillinejja

Jag vet att den här tråden är skitgammal men det struntar jag i, måste få ut mig min stolthet och jag är så trött på att behöva få dåligt samvete över att min dotter är tidig!! 

Hon började krypa vid 5mån 3 veckor
    ställde sig upp utan stöd vid 8 mån 1 vecka
    började gå 8 mån 3veckor. Satt då även på huk utan att hålla i sig.
    Nu vid 10 månader gåspringer hon runt med en jäkla fart, kan klättra både upp och ner från soffan på egen hand (mitt hjärta stryps typ varje gång) 
    och hon kan ca 7-8ord. Sätter även ihop titta + ett ord till tex, titta pappa, titta katt osv. 

• Solblomma30

Det som slår mig mest när jag läser tråden är att jag är så väldigt glad att mina barn INTE har hasat/krupit/gått så tidigt som era barn ;) Det är ju urjobbigt när så små kan ta sig fram själva! Min yngste är några få månader gammal nu och jag ber till gud att han inte ska vara så extremt tidig med rörelser för det är så himla skönt när man vet var man har dem! Han sitter nöjt i sin babysitter och tittar och då kan jag fokusera på annat än att barnsäkra och jaga bebis som hasar runt och stoppar farliga saker i munnen :?D

Språklig utveckling har jag dock inget emot alls. Mitt näst yngsta barn är extremt tidig i språket och det har bara fördelar. Hon talade med sjuordsmeningar vid 21 månader och nu vid 2,5 pratar hon lika bra som sin femårige bror (som är bra på att prata). Det är himla skönt för man slipper det där med arga utbrott pga att man inte förstår varandra. Hon kan förklara precis vad hon känner, med avancerad meningsbyggnad och har ett enormt ordförråd. När vi träffar jämnåriga barn tycker jag alltid att de verkar så små, och tror att de kanske är 1,5 istället för 2,5 för jag har liksom glömt att de normalt sett inte pratar så bra vid den åldern.

• camomill

Får väl skryta om mig själv här i tråden å mina föräldrars vägnar. Jag började prata med meningar på tre ord när jag var åtta månader gammal och började springa runt när jag var nio månader gammal. Min mamma hade en del bilder på när mormor jagar mig på stan (ja, jag sprang iväg ofta) vid elva månaders ålder, haha. Min stackars pappa fick montera in barnsäkerhetslås i mormors kök och hemma när jag var sju månader eftersom jag då drog ut allt från skåpen.

Mamma berättade även att jag rymde från spjälsängen strax innan jag var två år. Hon hade tydligen nattat mig på kvällen och hörde någon timme senare ljud från mitt rum och då satt jag på golvet och lekte med mina dockor. I samma ålder plockade jag även av blommorna från mammas orkidé som hon ställt på golvet i vår hall.

Inte illa jobbat för en liten tjej på 3300 gram som föddes med hjärtfel i vecka 40.

• Elin P
    Solblomma30 skrev 2019-12-12 05:27:35 följande:

Det som slår mig mest när jag läser tråden är att jag är så väldigt glad att mina barn INTE har hasat/krupit/gått så tidigt som era barn ;) Det är ju urjobbigt när så små kan ta sig fram själva! Min yngste är några få månader gammal nu och jag ber till gud att han inte ska vara så extremt tidig med rörelser för det är så himla skönt när man vet var man har dem! Han sitter nöjt i sin babysitter och tittar och då kan jag fokusera på annat än att barnsäkra och jaga bebis som hasar runt och stoppar farliga saker i munnen :?D

Språklig utveckling har jag dock inget emot alls. Mitt näst yngsta barn är extremt tidig i språket och det har bara fördelar. Hon talade med sjuordsmeningar vid 21 månader och nu vid 2,5 pratar hon lika bra som sin femårige bror (som är bra på att prata). Det är himla skönt för man slipper det där med arga utbrott pga att man inte förstår varandra. Hon kan förklara precis vad hon känner, med avancerad meningsbyggnad och har ett enormt ordförråd. När vi träffar jämnåriga barn tycker jag alltid att de verkar så små, och tror att de kanske är 1,5 istället för 2,5 för jag har liksom glömt att de normalt sett inte pratar så bra vid den åldern.

Ja, det är väldigt arbetsamt med barn som tar sig fram tidigt. Jag har tre barn och de två yngsta har varit tidiga att gå, 9 respektive 10 månader var de. Har inte gjort annat än att jaga dem. Båda har också snabbt lärt sig att klättra upp överallt så fort man vänt ryggen till. Den äldsta gick vid 14 månader och det var mycket lugnare med honom. Mitt mellanbarn lärde sig cykla tidigt också, han var 3,5 år då han cyklade utan stödhjul, simmade obehindrat vid 6 år och lärde sig det själv. Han knäckte också läskoden vid 3,5 år om jag ska nämna det i denna skryttråd. Han är 8 år nu och ligger långt före i skolan, dock inte bättre än jämnåriga motoriskt nu tycker jag. Där är han ungefär medelmåttig.
Svar på tråden Skryttråd för oss med tidiga barn!