• Elin P

Skryttråd för oss med tidiga barn!

Solblomma30 skrev 2019-12-12 05:27:35 följande:

Det som slår mig mest när jag läser tråden är att jag är så väldigt glad att mina barn INTE har hasat/krupit/gått så tidigt som era barn ;) Det är ju urjobbigt när så små kan ta sig fram själva! Min yngste är några få månader gammal nu och jag ber till gud att han inte ska vara så extremt tidig med rörelser för det är så himla skönt när man vet var man har dem! Han sitter nöjt i sin babysitter och tittar och då kan jag fokusera på annat än att barnsäkra och jaga bebis som hasar runt och stoppar farliga saker i munnen :?D

Språklig utveckling har jag dock inget emot alls. Mitt näst yngsta barn är extremt tidig i språket och det har bara fördelar. Hon talade med sjuordsmeningar vid 21 månader och nu vid 2,5 pratar hon lika bra som sin femårige bror (som är bra på att prata). Det är himla skönt för man slipper det där med arga utbrott pga att man inte förstår varandra. Hon kan förklara precis vad hon känner, med avancerad meningsbyggnad och har ett enormt ordförråd. När vi träffar jämnåriga barn tycker jag alltid att de verkar så små, och tror att de kanske är 1,5 istället för 2,5 för jag har liksom glömt att de normalt sett inte pratar så bra vid den åldern.

Ja, det är väldigt arbetsamt med barn som tar sig fram tidigt. Jag har tre barn och de två yngsta har varit tidiga att gå, 9 respektive 10 månader var de. Har inte gjort annat än att jaga dem. Båda har också snabbt lärt sig att klättra upp överallt så fort man vänt ryggen till. Den äldsta gick vid 14 månader och det var mycket lugnare med honom. Mitt mellanbarn lärde sig cykla tidigt också, han var 3,5 år då han cyklade utan stödhjul, simmade obehindrat vid 6 år och lärde sig det själv. Han knäckte också läskoden vid 3,5 år om jag ska nämna det i denna skryttråd. Han är 8 år nu och ligger långt före i skolan, dock inte bättre än jämnåriga motoriskt nu tycker jag. Där är han ungefär medelmåttig.
Svar på tråden Skryttråd för oss med tidiga barn!