Inlägg från: April 99 |Visa alla inlägg
  • April 99

Skryttråd för oss med tidiga barn!

åh, underbar tråd!

Folk(läs andra föräldrar) frågar jämt mig, men är inte det tidigt? eh, som jag har mer koll än de bara för att båda mina pojkar precis blivit 6 månader kröp!

lillebror följer storebrors fosteg.
    vände sig från mage till rygg, ca 3 måander
    från rygg till mage, 3½
    åla/kräla, 4 mån   
    sättersig/sitta, 5 måander
    kryper, nyss fyllda 6 månader  
    reser sig mot möbler, 6 månader

...så vi kan väl vänta oss nått i stil med...
    resa sig själv utan stöd, 9 månader
    första steget, 9,5 månad
    går stadigt, 10 månader

cykla utan stödhjul, 3½ år 

är ju inte säkert, men så gjorde iallafall världens bästa storebror som nu är snart 4 och också kan skriva sitt namn och känner igen och kan skriva många bokstäver. STOLT mamma!     

• April 99
    Woodgrove skrev 2011-09-15 21:14:32 följande:
    Min dotter har varit tidig med det mesta (på gott och ont)
    1 timme: Lyfter huvudet och har full stadga i nacken
    1 månad: Kan ligga på mage och stödja sig på raka armar och vrider huvudet efter personer som går runt i rummet, orkade det ca 5 minuter
    10 veckor: Drog sig upp till stående från liggande om hon fick hålla i någons fingrar
    3 månader: Satt helt utan stöd
    4 månder: Kunde gå när någon höll henne i båda händerna
    5 månader: Gick längs med möbler och gåvagn
    6 månader: Kröp
    7 månader: Gick utan stöd inne (Det såg jätteläskigt ut, hon vara bara ca 60 cm lång)
    9 månader: Sprang fullt påklädd ute med skor. Gick själv i trappor

Och så har det rullat på... Hon fyllde 4 år i somras och har i vecka lärt sig läsa. 

Det har varit en otrolig resa att göra med henne och så fascinerade att följa hennes utveckling , men jag kan ändå känna att vi gick miste om en liten nyfödd som bara sov med en krum liten rygg och ostadig nacke... 

haha....min ygnsta blev 7 månader igår och han har lärt sig ställa sig upp och när jag höll honom i händerna så kan han vagga/gå frammåt lite och jag sa precis till min man vad roligt det skulle se ut om han verkligen kunde gå nu. det har du varit med omGlad
  • April 99
    Woodgrove skrev 2011-09-18 17:18:05 följande:
    Det ser både roligt och läskigt ut. Tänk dig någon som går fram till brevinkastet och sedan måste stå på tå för att nå 60 cm är inte så långt/högt

haha...min son är ju en dra bit längre och det skulle ändå se roligt ut med en så liten...
Svar på tråden Skryttråd för oss med tidiga barn!