-
JA! Jag kunde inte sagt det bättre själv! Du har en bra poäng i detta!Ginevra skrev 2011-09-10 13:46:32 följande:Jag tycker att en mer berättigad fråga att ställa är varför vissa skaffar barn och sedan beklagar sig högljutt över att de inte kan leva exakt som förut. Det ser man ofta exempel på här på FL. Eller varför vissa skaffar barn och sedan behandlar dem illa på olika sätt, t.ex. genom misshandel. Då har man uppenbarligen inte förstått vilket ansvar det innebär att ha barn.
-
Oj men man kan fortfarande inte jämföra något så löjligt. Att känna lust att vilja ha tvättbjörn är liksom inte något inbyggt biologiskt i oss. Eller har jag missat något?knisse skrev 2011-09-10 13:48:19 följande:är det möjligt att ga igenom ett helt liv och känna att man inte vill ha en tvätbjörn?
-
Hmm.. Jag har ju redan levt ett liv utan barn och jag tycker att livet får mer mening nu när jag har barn.Good Golly Miss Molly skrev 2011-09-10 13:50:12 följande:I sådana fall kan man vända på det och påstå att du går miste om ett liv utan barn. Hållbart resongemang? Knappast.
Men det är ju fortfarande min personliga åsikt. Man vet ju inte hur någonting är innan man har prövat på det. -
Jag måste tyvärr logga ut mig nu men skriv gärna på i tråden. Hoppas att ingen missförstår mig här nu att alla frågetecken är utredda. Ha en skön lördag!
-
Sista jag måste svara på bara haha. Jag tror att det är inbyggt. Jag har ingen fakta på detta just nu, men barn blir ju till genom sex. Att skydda sig när man har sex är ju något människan har uppfunnit och kommit på på senare dar.knisse skrev 2011-09-10 13:53:49 följande:jag tror inte att det är inbyggt biologiskt att vilja ha barn.
-
Hoppar in lite snabbt här igen. Jag har aldrig kritiserat er som inte vill ha barn, det är bara en frågan med all respekt. Man måste väl få lov att fråga. Det är lite intressant för mig eftersom jag känner så motsatt så jag vill helt enkelt veta hur man tänker. Det finns alltså ingen anledning att tända på alla cylindrar. Lugna ner er!
-
Lika dant som man inte bör klanka ner på de som inte vill ha barn så bör man ju inte klanka ner på de som har barn.Anova skrev 2011-09-10 14:28:39 följande:Exakt, det tror jag också. Många vill passa in i samhällsnormen och skaffar barn för att passa in i samhället. I många krestar tror jag också att barn är en statuspryl.
-
Och till er som berättar om era liv, det är intressant. Det är ju det jag frågar efter.
-
Jag har aldrig sagt att ni som inte har barn saknar mening bara att MITT liv fick en djupare mening när jag fick barn.
-
Ok det har vart intressant att läsa om er som inte väljer att skaffa barn. Jag delar inte er syn på livet och det måste jag inte heller men jag respekterar det. Jag tycker det är intressant och jag ställde den frågan i ett öppet forum. Vem som helst är fri att svara. Varför blir vissa av er provocerade av att frågan ställs? Jag har aldrig yttrat att ni skulle vara sämre för det. Men många har taggarna utåt.