• Anonym (TS)

Kan man ta reda på vem en person med skyddad identitet egentligen är?

Jag undrar kort och gått går det att ta reda på vem en person med skyddad identitet är på något sätt? Och vad personen i fråga har gjort för att få skyddad identitet? 
    Går detta att göra utan att göra något kriminellt?

När det någon info om personen/personerna som jag måste veta för att kunna ta reda på mer?

(Jag vill enbart veta om det går huruvida det är moraliskt rätt och riktigt är inte vad denna tråden skall handla om) 

• Svar på tråden Kan man ta reda på vem en person med skyddad identitet egentligen är?
  • Nyfiken gul

inte du som privatperson nej - uppgifterna är ju skyddad av en anledning - vem som helst ska inte kunna ta reda på vem personen är. Det är ju liksom hela vitsen.

Om du däremot i egenskap av tex arbetsgivare eller liknande får tillgång till uppgifterna - det kan jag inte svara på men då borde man kunna vända sig till tex polisen för en sån fråga.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tonårsmamman1

Det ska inte gå, men samtidigt har man ju läst om folk som blivit hittade trots skyddad identitet, så helt vattentätt är ju inte systemet. Eller systemet kanske är bra, men enskilda tjänstemän kan göra fel.

• Anonym (TS)

Det var det jag misstänkte. Attans också

• Anonym (japps)

Om man vill så går det ja.. det är inte lätt men det går

• Apocalypso

Visst går det, det finns alltid korkade glappkäftar som har hjärnan på by pass och låter tungan löpa utan att tänka efter. Har du bara rätt snyftare, rätt idiot och lite talang kan du i princip hitta vem som helst som lever under skyddad identitet.

Only weak men fear strong women!
  • Anonym (TS)
    Anonym (japps) skrev 2011-09-08 00:10:56 följande:
    Om man vill så går det ja.. det är inte lätt men det går
    Hur då?

Jag vill inte hitta en person jag vill veta vem personen egentligen är. Var personen finns, påstår sig heta egentligen, + påstådd bakgrund vet jag, men jag vill veta om det stämmer. 
  • NadiaMi

Allt går att gräva i.
    Däremot är det inte alltid så lyckat att göra det ifall personen t.ex. lever med skyddad identitet pga att h*n har blivit utsatt för brott och lever under fortsatt hot.

Det är ju inte alltid man själv har "gjort något" för att få skyddad identitet.
    Det är betydligt mer vanligt att personer med skyddad identitet har blivit utsatta för något andra har gjort.

• Anonym (TS)
    NadiaMi skrev 2011-09-08 08:56:48 följande:
    Allt går att gräva i.
    Däremot är det inte alltid så lyckat att göra det ifall personen t.ex. lever med skyddad identitet pga att h*n har blivit utsatt för brott och lever under fortsatt hot.

Det är ju inte alltid man själv har "gjort något" för att få skyddad identitet.
    Det är betydligt mer vanligt att personer med skyddad identitet har blivit utsatta för något andra har gjort.
    Bara för att jag skulle gräva i det betyder det inte att jag skulle använda informationen mot personen. Det är mer för mitt eget välbefinnande och mina barns välbefinnande som jag vill ha informationen då personen är en person som under en tid stod vår familj nära och nu gjort något mot min familj och X antal (läs MÅNGA) familjer som jag som vuxen tycker är helt åt helvete. Så jag vill veta vem personen är så att jag har koll att denne inte gör något mot mina barn. (Och ner jag kan inte bara strunta i personen eftersom dennes barn och ett av mina barn går på samma fsk och vi precis bytt fsk så vill jag inte behöva byta igen).

Jag vill alltså bara veta vad personen gjort så att jag vet att den inte är farlig för mig eller mina barn (vilket jag börjar misstänka att den är). 
  • NadiaMi
    Anonym (TS) skrev 2011-09-08 09:03:31 följande:
    Jag vill alltså bara veta vad personen gjort så att jag vet att den inte är farlig för mig eller mina barn (vilket jag börjar misstänka att den är). 
    Jag har full förståelse för att du vill ha mer insikt.

Min första tanke var mest att om du hittar information genom att prata med 'rätt personer' så kan det göra att även andra kan få upp ögonen och kanske hittar personen, vilket kan göra att ett tidigare hot som de har kommit undan tack vare att få skyddad identitet blir aktuellt igen.

Var bara försiktig...
  • Anonym (dufårjobba)
    Anonym (TS) skrev 2011-09-08 08:53:32 följande:
    Hur då?

Jag vill inte hitta en person jag vill veta vem personen egentligen är. Var personen finns, påstår sig heta egentligen, + påstådd bakgrund vet jag, men jag vill veta om det stämmer. 
    Har jag förstått det rätt:

Du känner Anna Andersson som har talat om för dig att hon egentligen heter Lena Lennartsson och för sju år sedan levde i en åldsam relation där hon utsattes för mordförsök och förföljelse när hon avslutade den relationen?

Det du gör då är  att du söker upp tex tidningar som gavs ut för sju år sedan i den stad där hon påstår sig ha bott på den tiden. Biblioteket är ett bra ställe att börja på. Där får du kanske reda på att det föll en dom i tingsrätten i ett fall med en mordhotad kvinna den 8 augusti det året. Med ledning av detta letar du vidare på tingsrätten dit du ringer och om det är en liten tingsrätt är det möjligt att de kan hitta domen på datum. I annat fall kan du få gå dit personligen för att själv lista ut vilken dom det handlar om. Alla domar har nummer som man behöver om man ska begära ut dem, men de registreras på ett rätt osökvänligt vis, ibland i pärmar på vanliga pappersark. Har du ett högskolebibliotek med juridisk fakultet i närheten kan de kanske hjälpa till för de brukar abonnera på databaser där alla äldre domar finns registerade. Alla domar kan begäras ut från den rätt där de avgjordes för de är offentliga handlingar. Vissa delar av domen kan vara sekretessbelagd men det är ovanligt.

Är du bara envis kan du ta reda på vad som helst i stort sett då vi har offentlighetsprincip. Det är en hel del jobb med det förstås och det kan tillkomma en del kostnader för kopior på domar tex.
Svar på tråden Kan man ta reda på vem en person med skyddad identitet egentligen är?