Anonym (TS) skrev 2011-09-08 08:53:32 följande:
Hur då?
Jag vill inte hitta en person jag vill veta vem personen egentligen är. Var personen finns, påstår sig heta egentligen, + påstådd bakgrund vet jag, men jag vill veta om det stämmer.
Har jag förstått det rätt:
Du känner Anna Andersson som har talat om för dig att hon egentligen heter Lena Lennartsson och för sju år sedan levde i en åldsam relation där hon utsattes för mordförsök och förföljelse när hon avslutade den relationen?
Det du gör då är att du söker upp tex tidningar som gavs ut för sju år sedan i den stad där hon påstår sig ha bott på den tiden. Biblioteket är ett bra ställe att börja på. Där får du kanske reda på att det föll en dom i tingsrätten i ett fall med en mordhotad kvinna den 8 augusti det året. Med ledning av detta letar du vidare på tingsrätten dit du ringer och om det är en liten tingsrätt är det möjligt att de kan hitta domen på datum. I annat fall kan du få gå dit personligen för att själv lista ut vilken dom det handlar om. Alla domar har nummer som man behöver om man ska begära ut dem, men de registreras på ett rätt osökvänligt vis, ibland i pärmar på vanliga pappersark. Har du ett högskolebibliotek med juridisk fakultet i närheten kan de kanske hjälpa till för de brukar abonnera på databaser där alla äldre domar finns registerade. Alla domar kan begäras ut från den rätt där de avgjordes för de är offentliga handlingar. Vissa delar av domen kan vara sekretessbelagd men det är ovanligt.
Är du bara envis kan du ta reda på vad som helst i stort sett då vi har offentlighetsprincip. Det är en hel del jobb med det förstås och det kan tillkomma en del kostnader för kopior på domar tex.