• Anonym (TS)

Kan man ta reda på vem en person med skyddad identitet egentligen är?

Jag undrar kort och gått går det att ta reda på vem en person med skyddad identitet är på något sätt? Och vad personen i fråga har gjort för att få skyddad identitet? 
    Går detta att göra utan att göra något kriminellt?

När det någon info om personen/personerna som jag måste veta för att kunna ta reda på mer?

(Jag vill enbart veta om det går huruvida det är moraliskt rätt och riktigt är inte vad denna tråden skall handla om) 

• Svar på tråden Kan man ta reda på vem en person med skyddad identitet egentligen är?
  • Anonym (dufårjobba)

Sök för allt i världen inte upp och prata om denna människa med eventuella personer som h*n kan ha nämnt ur sitt förflutna. Vad som än har gjorts nu idag är en skyddad identitet- om det inte bara handlar om namnbyte- inget man kan göra så där bara. Det finns en allvarlig hotbild bakom ett sånt beslut. Om denna person nu gjort något mot dig som är brottsligt är det en sak för polisen, inte för en farlig privatperson ur ett förgånget liv. Om det dessutom är barn inblandade kan du  ställa till med en oerhörd skada.

• Anonym (TS)
    Anonym (dufårjobba) skrev 2011-09-08 09:16:39 följande:
    Har jag förstått det rätt:

Du känner Anna Andersson som har talat om för dig att hon egentligen heter Lena Lennartsson och för sju år sedan levde i en åldsam relation där hon utsattes för mordförsök och förföljelse när hon avslutade den relationen?

Det du gör då är  att du söker upp tex tidningar som gavs ut för sju år sedan i den stad där hon påstår sig ha bott på den tiden. Biblioteket är ett bra ställe att börja på. Där får du kanske reda på att det föll en dom i tingsrätten i ett fall med en mordhotad kvinna den 8 augusti det året. Med ledning av detta letar du vidare på tingsrätten dit du ringer och om det är en liten tingsrätt är det möjligt att de kan hitta domen på datum. I annat fall kan du få gå dit personligen för att själv lista ut vilken dom det handlar om. Alla domar har nummer som man behöver om man ska begära ut dem, men de registreras på ett rätt osökvänligt vis, ibland i pärmar på vanliga pappersark. Har du ett högskolebibliotek med juridisk fakultet i närheten kan de kanske hjälpa till för de brukar abonnera på databaser där alla äldre domar finns registerade. Alla domar kan begäras ut från den rätt där de avgjordes för de är offentliga handlingar. Vissa delar av domen kan vara sekretessbelagd men det är ovanligt.

Är du bara envis kan du ta reda på vad som helst i stort sett då vi har offentlighetsprincip. Det är en hel del jobb med det förstås och det kan tillkomma en del kostnader för kopior på domar tex.
    Tack för ditt svar. Nu tror jag inte att det finns en dom tyvärr. Personen har inte sagt så jätte mycket mer än i stora drag det som "har hänt" och efter det som hänt mig och de andra familjerna så är jag YTTERST tveksam till att något den människan sagt är sant. Jag tvivlar till och med på att namnet personen säger sig heta stämmer. och då blir det genast lite svårare. 

Om det är så att det finns en dom och man vet var det som "skall" ha hänt har hänt så att säga. finns det något smidigt sätt att ta reda på vilken tingsrätt detta skulle tagits upp i? (för jag antar att för att få skyddad identitet måste det beslutas av minst tingsrätten och det måste ju föreligga någon form av hot mot personen i fråga eller?

eller kan man få skyddad adress så att det ser ut som man har skyddad identitet utan att tingsrätt osv beslutar om detta? Jag tänkte mer på om personen vill vara märkvärdig och låta special för att den har skyddad identitet och på så sätt blir mer "intressant". (personen i fråga har nämligen varit väldigt öppen och tydlig och nästan stolt över sin skyddade identitet och jag börjar nu fundera på om detta bara varit ett sätt att blir mer intressant som person.)

Om jag hade skyddad identitet hade nog jag inte berättat det för en person jag träffat 2 gånger och inte kände (vilket denna personen gjorde för mig).

förstår ni hur jag tänker? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (dufårjobba) skrev 2011-09-08 09:25:40 följande:
    Sök för allt i världen inte upp och prata om denna människa med eventuella personer som h*n kan ha nämnt ur sitt förflutna. Vad som än har gjorts nu idag är en skyddad identitet- om det inte bara handlar om namnbyte- inget man kan göra så där bara. Det finns en allvarlig hotbild bakom ett sånt beslut. Om denna person nu gjort något mot dig som är brottsligt är det en sak för polisen, inte för en farlig privatperson ur ett förgånget liv. Om det dessutom är barn inblandade kan du  ställa till med en oerhörd skada.
    Enligt personen är det en hotbild ja. Jag tror dock att hotbilden och det som hänt är en helt annan än vad personen sagt och jag tror att det är personen själv som gjort något och sedan har verkligheten hunnit i kapp och bitit personen väldigt hårt i röven. (Karma is a bitch) och verkligheten håller på att komma ikapp igen eftersom personen gör samma sak igen. 
  • Anonym (dufårjobba)

Det är skatteverket som beslutar om skyddad identitet och det som beslutas där är inte offentligt. Det skulle ju inte vara någon vits med skyddad identitet i så fall. Det låter väldigt konstigt om någon med skyddad identitet pratar om det med relativt okända människor. Identiteten brukar inte vara skyddad särskilt länge då.

• NadiaMi

Läs lite om hur man får skyddad identitet så ser du själv att det inte är något man 'bara kan få för att man vill'.

Det behöver inte finnas en dom, men det måste finnas någon slags hotbild för att man ska få skyddad identitet.
    Ett alternativ kan väl vara att det inte är en egentlig skyddad identitet personen har, men isåfall ska det ju finnas information om personen sedan tidigare, bara att de kan ha begärt att deras adress mm inte ska visas online osv.

Ytterligare ett alternativ är att personen berättar att h*n har skyddad identitet ganska snabbt för att slippa få frågor om vart h*n kommer från osv och slipper sitta och hitta på en bakgrundshistoria. Om personen bor i en del av landet som är helt skild från hans/hennes gamla liv så kan det ju finnas en viss trygghet i det, vilket också kan göra att h*n känner att h*n kan vara öppen med just den delen redan från start, istället för att berätta en falsk bakgrundshistoria och först längre fram erkänna att det inte är helt sant och att h*n faktiskt lever med skyddad identitet.

Om det är en mindre ort kan även ryktet ta fart och om då någon har fått reda på att personen har skyddad identitet och någon annan har fått höra den falska historien så blir det mer uppmärksamhet och potentiella problem än om personen är ärlig med sin skyddade identitet redan från början.

• Anonym (TS)
    Anonym (dufårjobba) skrev 2011-09-08 09:34:30 följande:
    Det är skatteverket som beslutar om skyddad identitet och det som beslutas där är inte offentligt. Det skulle ju inte vara någon vits med skyddad identitet i så fall. Det låter väldigt konstigt om någon med skyddad identitet pratar om det med relativt okända människor. Identiteten brukar inte vara skyddad särskilt länge då.
    Det är lite så jag känner också. en vanlig sökning på nätet visar att ingen med det namnet bor på den adressen som dom har, men för mig (så här i efterhand) känns det jätte konstigt att personen berättade efter ja 2-3 gången jag träffade denna att h*n hade skyddad identitet. Personligen skulle jag som sagt KANSKE gjort det för bra vänner som jag känt i flera, flera år och som jag litade till 100% på. 

Känns mycket märkligt alltihop. (De andra familjerna som är drabbade av den här personen har exakt samma sak att säga). Att den skyddade identiteten snabbt kom på tal. Lite som att personen i fråga är stolt över det.

Känns mycket märkligt. Det är lite därför jag vill veta vem personen är så att jag antingen kan hålla mig långt borta eller bara vara neutral och inte beblanda mig med människan. 
  • NadiaMi

TS, om du inte känner dig bekväm med personen och inte känner att du vill ha något med honom/henne att göra på ett personligt plan så kan du väl hålla honom/henne på avstånd utan att gräva mer i hans/hennes historia?

• kurdistan

Nu fattar jag ingenting. Det är alltså en person som låtsas att den har skyddad identitet och är typ psykiskt sjuk eller?

• Anonym (TS)
    kurdistan skrev 2011-09-08 09:40:58 följande:
    Nu fattar jag ingenting. Det är alltså en person som låtsas att den har skyddad identitet och är typ psykiskt sjuk eller?
    Jag vet inte om personen låtsas ha skyddad identitet, men det är helt klart något som är skumt och personen är utan tvekan psykiskt sjuk.

Personen har samma beteende som min svärmor som är manodepresiv 
  • Anonym (köpt)

Nu förtiden kan man köpa sis skyddad identitet och skyddad adress utan att bli godkännd från någon särskild myndighet

Svar på tråden Kan man ta reda på vem en person med skyddad identitet egentligen är?