• Anonym (TS)

Kan man ta reda på vem en person med skyddad identitet egentligen är?

Jag undrar kort och gått går det att ta reda på vem en person med skyddad identitet är på något sätt? Och vad personen i fråga har gjort för att få skyddad identitet? 
    Går detta att göra utan att göra något kriminellt?

När det någon info om personen/personerna som jag måste veta för att kunna ta reda på mer?

(Jag vill enbart veta om det går huruvida det är moraliskt rätt och riktigt är inte vad denna tråden skall handla om) 

• Svar på tråden Kan man ta reda på vem en person med skyddad identitet egentligen är?
  • Anonym (TS)

Det var det jag misstänkte. Attans också

• Anonym (TS)
    Anonym (japps) skrev 2011-09-08 00:10:56 följande:
    Om man vill så går det ja.. det är inte lätt men det går
    Hur då?

Jag vill inte hitta en person jag vill veta vem personen egentligen är. Var personen finns, påstår sig heta egentligen, + påstådd bakgrund vet jag, men jag vill veta om det stämmer. 
  • Anonym (TS)
    NadiaMi skrev 2011-09-08 08:56:48 följande:
    Allt går att gräva i.
    Däremot är det inte alltid så lyckat att göra det ifall personen t.ex. lever med skyddad identitet pga att h*n har blivit utsatt för brott och lever under fortsatt hot.

Det är ju inte alltid man själv har "gjort något" för att få skyddad identitet.
    Det är betydligt mer vanligt att personer med skyddad identitet har blivit utsatta för något andra har gjort.
    Bara för att jag skulle gräva i det betyder det inte att jag skulle använda informationen mot personen. Det är mer för mitt eget välbefinnande och mina barns välbefinnande som jag vill ha informationen då personen är en person som under en tid stod vår familj nära och nu gjort något mot min familj och X antal (läs MÅNGA) familjer som jag som vuxen tycker är helt åt helvete. Så jag vill veta vem personen är så att jag har koll att denne inte gör något mot mina barn. (Och ner jag kan inte bara strunta i personen eftersom dennes barn och ett av mina barn går på samma fsk och vi precis bytt fsk så vill jag inte behöva byta igen).

Jag vill alltså bara veta vad personen gjort så att jag vet att den inte är farlig för mig eller mina barn (vilket jag börjar misstänka att den är). 
  • Anonym (TS)
    Anonym (dufårjobba) skrev 2011-09-08 09:16:39 följande:
    Har jag förstått det rätt:

Du känner Anna Andersson som har talat om för dig att hon egentligen heter Lena Lennartsson och för sju år sedan levde i en åldsam relation där hon utsattes för mordförsök och förföljelse när hon avslutade den relationen?

Det du gör då är  att du söker upp tex tidningar som gavs ut för sju år sedan i den stad där hon påstår sig ha bott på den tiden. Biblioteket är ett bra ställe att börja på. Där får du kanske reda på att det föll en dom i tingsrätten i ett fall med en mordhotad kvinna den 8 augusti det året. Med ledning av detta letar du vidare på tingsrätten dit du ringer och om det är en liten tingsrätt är det möjligt att de kan hitta domen på datum. I annat fall kan du få gå dit personligen för att själv lista ut vilken dom det handlar om. Alla domar har nummer som man behöver om man ska begära ut dem, men de registreras på ett rätt osökvänligt vis, ibland i pärmar på vanliga pappersark. Har du ett högskolebibliotek med juridisk fakultet i närheten kan de kanske hjälpa till för de brukar abonnera på databaser där alla äldre domar finns registerade. Alla domar kan begäras ut från den rätt där de avgjordes för de är offentliga handlingar. Vissa delar av domen kan vara sekretessbelagd men det är ovanligt.

Är du bara envis kan du ta reda på vad som helst i stort sett då vi har offentlighetsprincip. Det är en hel del jobb med det förstås och det kan tillkomma en del kostnader för kopior på domar tex.
    Tack för ditt svar. Nu tror jag inte att det finns en dom tyvärr. Personen har inte sagt så jätte mycket mer än i stora drag det som "har hänt" och efter det som hänt mig och de andra familjerna så är jag YTTERST tveksam till att något den människan sagt är sant. Jag tvivlar till och med på att namnet personen säger sig heta stämmer. och då blir det genast lite svårare. 

Om det är så att det finns en dom och man vet var det som "skall" ha hänt har hänt så att säga. finns det något smidigt sätt att ta reda på vilken tingsrätt detta skulle tagits upp i? (för jag antar att för att få skyddad identitet måste det beslutas av minst tingsrätten och det måste ju föreligga någon form av hot mot personen i fråga eller?

eller kan man få skyddad adress så att det ser ut som man har skyddad identitet utan att tingsrätt osv beslutar om detta? Jag tänkte mer på om personen vill vara märkvärdig och låta special för att den har skyddad identitet och på så sätt blir mer "intressant". (personen i fråga har nämligen varit väldigt öppen och tydlig och nästan stolt över sin skyddade identitet och jag börjar nu fundera på om detta bara varit ett sätt att blir mer intressant som person.)

Om jag hade skyddad identitet hade nog jag inte berättat det för en person jag träffat 2 gånger och inte kände (vilket denna personen gjorde för mig).

förstår ni hur jag tänker? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (dufårjobba) skrev 2011-09-08 09:25:40 följande:
    Sök för allt i världen inte upp och prata om denna människa med eventuella personer som h*n kan ha nämnt ur sitt förflutna. Vad som än har gjorts nu idag är en skyddad identitet- om det inte bara handlar om namnbyte- inget man kan göra så där bara. Det finns en allvarlig hotbild bakom ett sånt beslut. Om denna person nu gjort något mot dig som är brottsligt är det en sak för polisen, inte för en farlig privatperson ur ett förgånget liv. Om det dessutom är barn inblandade kan du  ställa till med en oerhörd skada.
    Enligt personen är det en hotbild ja. Jag tror dock att hotbilden och det som hänt är en helt annan än vad personen sagt och jag tror att det är personen själv som gjort något och sedan har verkligheten hunnit i kapp och bitit personen väldigt hårt i röven. (Karma is a bitch) och verkligheten håller på att komma ikapp igen eftersom personen gör samma sak igen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (dufårjobba) skrev 2011-09-08 09:34:30 följande:
    Det är skatteverket som beslutar om skyddad identitet och det som beslutas där är inte offentligt. Det skulle ju inte vara någon vits med skyddad identitet i så fall. Det låter väldigt konstigt om någon med skyddad identitet pratar om det med relativt okända människor. Identiteten brukar inte vara skyddad särskilt länge då.
    Det är lite så jag känner också. en vanlig sökning på nätet visar att ingen med det namnet bor på den adressen som dom har, men för mig (så här i efterhand) känns det jätte konstigt att personen berättade efter ja 2-3 gången jag träffade denna att h*n hade skyddad identitet. Personligen skulle jag som sagt KANSKE gjort det för bra vänner som jag känt i flera, flera år och som jag litade till 100% på. 

Känns mycket märkligt alltihop. (De andra familjerna som är drabbade av den här personen har exakt samma sak att säga). Att den skyddade identiteten snabbt kom på tal. Lite som att personen i fråga är stolt över det.

Känns mycket märkligt. Det är lite därför jag vill veta vem personen är så att jag antingen kan hålla mig långt borta eller bara vara neutral och inte beblanda mig med människan. 
  • Anonym (TS)
    kurdistan skrev 2011-09-08 09:40:58 följande:
    Nu fattar jag ingenting. Det är alltså en person som låtsas att den har skyddad identitet och är typ psykiskt sjuk eller?
    Jag vet inte om personen låtsas ha skyddad identitet, men det är helt klart något som är skumt och personen är utan tvekan psykiskt sjuk.

Personen har samma beteende som min svärmor som är manodepresiv 
  • Anonym (TS)

Jag frågade tidigare i tråden om man kunde få skyddad adress utan skyddad identitet och svaret är JA. Man kan köpa sig en skyddad adress och med tanke på att personen detta gäller köper ALLT annat så finns det stora chanser att det bara är en köpt tjänst för att verka mer intressant.

(Kan tillägga att det här mer och mer börjar se ut som en psykiskt sjuk människa vars enda uppgift på jorden är att förstöra för andra människor) Urk...Kräks

http://www.skyddadadress.se/index.html 

• Anonym (TS)
    Anonym (1) skrev 2011-09-08 10:14:26 följande:
    Om du tycker personen e farlig så sluta ha med personen i fråga att göra. Men att gräva o va nyfiken är fel, vad har du med dennas förflutna att göra!? 

Avskyr såna nyfikna människor! Jag har skyddad identitet och det värsta jag vet är när andra ska va nyfikna och försöka ta reda på varför. Lägg dig inte i, stör det dig så jävla mycket så kan du faktiskt  bryta kontakten. Om du tror på dennas historia eller inte är ditt problem men om ha eller hon inte varit ärlig så är det kanske av säkerhets skäl.

Dessutom kan du som privat person inte få reda på ett skit så sluta leka detektiv. 
    Jag har en fråga. Om du skulle träffa mig. Det enda du vet om mig är mitt namn och att våra barn brukar leka på fsk. Hur länge/hur bra måste du känna mig innan du berättar att du lever under skyddad identitet? (Eller är det en sak som du inte berättar?)

Det jag menar är att om man lever under hot och det är såpass mycket hot att man har fått skyddad identitet så måste man väl på något sätt vara lite rädd för att personen man "gömmer" sig ifrån skall hitta en? Människors vägar kan korsas på de mest sjuka sätt och om jag hade skyddad identitet skulle jag inte säga det till vem som helst eftersom jag ALDRIG vet vem personen känner. Tänker jag helt fel? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (1) skrev 2011-09-08 10:32:29 följande:
    Nej jag skulle inte berätta att jag har skyddat identitet, finns ingen anledning att berätta det. 
    Hur hade du reagerat om en person berättat det för dig när du träffat denne 2-3 gånger och du inte kände personen egentligen alls?

(Det var vad denna person gjorde inte bara mot mig utan mot alla jag känner som vet vem personen är). För mig är det jätte konstigt. Det är bland annat därför jag ifrågasätter hela storyn. Personen blir ju egentligen bara lite mer spännande och annorlunda genom att berätta det och tjänar ju inte ett skit på det. Jag kanske kände den där personen som var efter personen och tipsade om var personen fanns. Det kan ju omöjligt personen med skyddad identitet veta.

(och ner jag kommer med stor sannolikhet inte gräva i personens historia jag är i dags läget mest väldigt ifrågasättande och tycker hela grejen verkar skum).
  • Anonym (TS)
    Anonym (1) skrev 2011-09-08 10:27:27 följande:
    Jag ljuger, jag har en påhittad lögn som jag drar när nån frågar varför jag har skyddad identitet. Sanningen kan jag aldrig berätta för då vore det ingen mening. O anledningen till att jag drar en lögn är för att personen som frågar ska sluta undra och då blir det också mindre intressant än att säga "jag kan inte berätta"
    Det har jag full förståelse för. (och jag tycker det låter vettigt). Det jag inte tycker låter vettigt är att berätta att man har skyddad identitet för att och sedan berätta varför man har det. (dessutom ligger platsen som det skall ha hänt på. Det som påstås ha hänt kanske 3-4 mil från där vi bor så det skulle ju inte vara helt otroligt om någon kände personen som skall ha gjort allt det hemska).

Förstår du hur jag tänker?
  • Anonym (TS)
    Anonym (1) skrev 2011-09-08 10:50:41 följande:
    Ja jag förstår dig. Han eller hon verkar skum, kanske vill skryta eller han/hon kanske inte tar det på allvar riktigt.

Håll personen på avstånd om det känns obehagligt 
    Jag behöver på det sättet inte hålla personen på avstånd då denne själv valt att bryta kontakten dock på att sätt som i säg inte är farligt/olagligt m.m, men personen har förstört MASSOR för MÅNGA som bor här och skapat sig MÅNGA fiender och det är personer som man inte riktigt vill ha på sin minus sida (dom gör inget olagligt, men man vill ändå inte vara ovänner med dom om vi säger så). 

Enda kontakten jag egentligen har med personen är att dennes barn går på samma fsk som min son och jag har sett var personen är kapabel att göra och att den inte är riktigt frisk i huvudet (och då menar jag inte att JAG tycker att personen är dum i huvudet utan jag menar att det är något som är SERIÖST fel i personens huvud) så jag vill helst inte att personen har någon kontakt alls med mitt barn pga att jag inte har en aning om personen skulle få ett psykbryt och vara kapabel att göra mitt barn illa med flit m.m.

Och det är väl osäkerheten hur personen kommer att reagera på situationer som gör att jag är osäker på personen i sig.

Jag har medvetet valt att inte lämna och hämta de tiderna som jag vet att personen är på fsk och hämtar sitt barn eftersom jag inte vill vara i närheten av personen. Så jag gör det jag kan för att undvika personen och jag hoppas att personen inte gör något mot mina barn. För tro mig om det skulle ske så kommer jag inte vara speciellt trevlig att ha att göra med, men det är ett ev senare problem som jag inte orkar grotta in mig i eftersom det inte ens hänt något än.

(förutom då att personens barn blivit mycket elakare mot mitt barn sedan personen valde att bryta kontakten med mig) Kan säga att jag inte hade gjort någonting förutom att tacka nej att umgås med personen några gånger och det blev ganska tydligt att om inte hela mitt liv kretsade kring personen i fråga så var jag inte värd så mycket. 
Svar på tråden Kan man ta reda på vem en person med skyddad identitet egentligen är?