• jossemebebis

Fler unga mammor i Halsmtad/Laholms trakterna!?

Hej alla!

Är en nybliven mamma på 24 år. Jag min sambo och får fina lilla tjej på 7 månader flyttade upp hit från Helsingborg för runt 3 månader sedan..
    Känner ett starkt behov av att träffa andra föräldrar som man kan dela tankar berättelser och funderingar med..

Hade varit så himla kul om man kunde få något svar och se om det finns någon där!

Josefine och lilla Noomi

• Svar på tråden Fler unga mammor i Halsmtad/Laholms trakterna!?
  • FannyC
    Jacquline D skrev 2012-01-11 15:44:01 följande:
    FannyCecilia: va kul, jag ska ha en till i maj :)
    Vad kul:) Vet du om det är en flicka eller pojke?
  • Miraklet09
    SamsonS skrev 2012-01-11 11:00:07 följande:
    Miraklet: okej vad tråkigt! Varför skulle du inte få beviljat CSN? Jag fick mitt beslut idag :)

jag har använt 120 veckor av utnytjad gymnasie tiden :-/
    dem sa innan ja började på komvux ja kunde ta ifrån högskole nivån sen,
    men så var inte fallet alltså..
    jag är måttligt sur och sitter som på nålat varje dag nu inväntar svaret.  beslutet     
    Isabelle <3
  • FannyC
    Jacquline D skrev 2012-01-12 16:10:08 följande:
    Fannycecilia: ja, det blir ännu en kille :) sj då?
    Ååh grattis!:) Nej vi har bestämt att inte ta reda på det:) Får bli en överraskning helt enkel. Vilken vecka är du i nu? Hur har du mått och hur mår du nu?:)
  • Jacquline D

Fannycecilia: tack, och grattis till dig med! :) jag är på tok för nyfiken haha och sen gick det verkligen inte att missa att det var en pojke på ultraljudet, så tur va väl det att vi ville veta ;)

Jag har mått jättebra hela tiden och mår fortfarande toppen, har tack o lov sluppit illamående och allt sånt. Hur mår du? :) jag är i vecka 22 nu, sj?

• SamsonS

Miraklet: men åh vad drygt!! :( förstår att du är sur! Dåligt av skolan att inte ha bättre koll på CSNs regler! Men varför fick du CSN när du gick gymnasiet om man får fråga?

• FannyC
    Jacquline D skrev 2012-01-12 21:04:36 följande:
    Fannycecilia: tack, och grattis till dig med! :) jag är på tok för nyfiken haha och sen gick det verkligen inte att missa att det var en pojke på ultraljudet, så tur va väl det att vi ville veta ;)

Jag har mått jättebra hela tiden och mår fortfarande toppen, har tack o lov sluppit illamående och allt sånt. Hur mår du? :) jag är i vecka 22 nu, sj?
    Haha ja det var tur;) Ville med veta men sambon ville inte så jag gick med på att inte ta reda på det..  ska på ett extra ul om två veckor, min moderkaka täckte övre modermunn i v.27 så får se om den har flyttats upp eller inte annars blir det snitt som gäller, man kanske råkar se då vad det är för en liten som ligger där:P

Vad skönt!! Jag mådde illa och det var ofta jag inte fick behålla maten, det höll i sig ett bra tag typ v.18-19, sen har jag mått väldigt bra faktiskt inget större att klaga på förutom halsbrännan! Jag är i v.31 nu går in v.32 imorrn :)
  • Miraklet09
    SamsonS skrev 2012-01-12 23:35:47 följande:
    Miraklet: men åh vad drygt!! :( förstår att du är sur! Dåligt av skolan att inte ha bättre koll på CSNs regler! Men varför fick du CSN när du gick gymnasiet om man får fråga?

nej folkhögskolan =)
    gymnasie nivå jag hade bara 2år gymnasiet och behövde 2 år på folkhögskolan
    för att bli av med svenska a och b och matte a, för ja ville in på omvårdnads pogrammet
    jag nu går, har aldrig ångrat mitt beslut,
    dock lite besviken för nu kommer ja inte våga ta lån till högskolan
    om ja skulle komma in på förskolelärare, men ja vet inte om ja klarar
    distans med min dyseliksil       
    Isabelle <3
  • SamsonS

Miraklet: aha då är jag med :) men högskola och gymnasienivå har väl varsin pott om man säger, alltså du får ta ut CSN för ett visst antal veckor på högskolenivå, och ett annat antal på gymnasienivå, så har jag fattat det som... Att det går på olika om du förstår. Skulle det vara samma oavsett vilken utbildning man går, skulle det ju vara många fler veckor man får ta, eftersom man kan få för sammanlagt 7 år, tror jag, på högskolenivå. Eller varför skulle du inte våga ta lån om du kommer in på högskola? :) jag hade lite krångel med CSN förra året, så är någorlunda insatt i vissa delar. Har läst en termin på högskola och än sålänge en på komvux. Det krockade lite när jag skulle gå över till komvux då jag hade missat en tenta på högskolan, samt att läraren på högskolan inte lagt in mina resultat innan komvux började, så jag hade alltså inte klarat tillräckligt många procent för att få CSN på k

• SamsonS

omvux. Så det är gemensamt för alla utbildningar, oavsett nivå, att du måste klara en viss procent för att få fortsatt studiemedel. Det löste sig snabbt som tur var, men det var lite krångligt och nervöst där ett tag :)

• Jacquline D

FannyCecilia: jaha va trist, får hoppas att moderkakan flyttat sig nu då. Det är väl inte hela världen annars heller men ändå.

Ja det är skönt att ha sluppit, har nästan mått för bra och knappt trott på att jag varit gravid men nu sparkar han ju för fullt så nu är det inga tvivel längre :) halsbränna har jag oxå haft men har äntligen hittat en tablett som fungerar!! Förra graviditeten var det bara filmjölk som hjälpte :P

• FannyC
    Jacquline D skrev 2012-01-14 13:32:38 följande:
    FannyCecilia: jaha va trist, får hoppas att moderkakan flyttat sig nu då. Det är väl inte hela världen annars heller men ändå.

Ja det är skönt att ha sluppit, har nästan mått för bra och knappt trott på att jag varit gravid men nu sparkar han ju för fullt så nu är det inga tvivel längre :) halsbränna har jag oxå haft men har äntligen hittat en tablett som fungerar!! Förra graviditeten var det bara filmjölk som hjälpte :P
    Nej det gör inget :) det trista var bara att barnmorskan som gjorde mitt rul missade det.. Vi fick reda på det när vi gjorde ett privat 3D ul. Men det blir bra vilket fall som bara bebis kommer ut frisk och mår bra :)

Jasså då ska jag testa filmjölk! Vad är det för tabletter? Jag tar Galive i flytande form... 
  • Miraklet09
    SamsonS skrev 2012-01-14 00:48:38 följande:

hej igen =)

jag ska överklaga till csn om inte annat får man försöka att lösa det på annat sätt med

hur mår ni idag alla??? =)       
    Isabelle <3
  • Jacquline D

FannyCecilia: åh, hur va 3D ultraljudet? Jag har nämligen bokat in ett i februari. Hade lite beslutsångest om vilken vecka, det kostar ju lite så får gärna va så bra som möjligt men kommer va i 27+0 då :)

Jag äter galieve tuggtablett. Ja testa fil, det har inte funkat lika bra för mig denna gången dock :(

• FannyC
    Jacquline D skrev 2012-01-16 08:06:37 följande:
    FannyCecilia: åh, hur va 3D ultraljudet? Jag har nämligen bokat in ett i februari. Hade lite beslutsångest om vilken vecka, det kostar ju lite så får gärna va så bra som möjligt men kommer va i 27+0 då :)

Jag äter galieve tuggtablett. Ja testa fil, det har inte funkat lika bra för mig denna gången dock :(
    Vad kul! Vart ska du göra det någonstans? Jag var också i v.27 nånting, jag hade redan några kilon extra innan jag blev gravid så var orolig att de skulle bli dåliga bilder. Det var helt underbart och roligt, tyvärr fick vi inte så bra jätte bra bilder då bebis absolut inte vill vara med på bild :P den hade ansiktet intryckt i moderkakan.. Vi fick allt billigare då.
    Om du är osäker så ring och prata med dem där du ska göra det så kan de säkert ge sin åsikt om det:)

• Jacquline D

Okej, Emmaljungakliniken i Göteborg ska vi till, valde dyraste alternativet med video till, men det är ju förstås en förutsättning att bebis vill visa sig för att det ska va kul. Får väl hoppas dem har överseende om det nu inte skulle vara så :) Vart var ni?

• FannyC
    Jacquline D skrev 2012-01-16 10:02:46 följande:
    Okej, Emmaljungakliniken i Göteborg ska vi till, valde dyraste alternativet med video till, men det är ju förstås en förutsättning att bebis vill visa sig för att det ska va kul. Får väl hoppas dem har överseende om det nu inte skulle vara så :) Vart var ni?
    Okej vi tänkte gå dit först, har hört jätte bra om dem:) Vi gick till Tittut i Sthlm passade på när vi hälsade på mina föräldrar:) Tog också det dyraste med dvd till. Vet att på Tittut kan man få en ny tid också om man fått jätte dåliga bilder där man inte ser något alls. Det kostar ju som sagt en del så tror att att de har överseende:) 

Svar på tråden Fler unga mammor i Halsmtad/Laholms trakterna!?