• LiveHappy

"hemma tandblekningar" håller inte mer än två månader. tandläkarens tandblekning bättre?

Är tandläkarens tandblekningar bättre än dom där hemma tandblekingarna? Har köpt flera olika på tradera, dentaworks och en från tvshop men inget av dom håller mer än 2 månader. Det blir ju jätte dyrt i längden då, och dessutom kan de inte vara bra att bleka tänderna så ofta.

Hos tandläkaren kostar det 3-4000, väldigt dyrt med andra ord. Så innan jag gör det vill jag veta om det håller längre?

Är nog beredd att ge tandläkaren ett försök, får bli tändfasader i värsta fall. 

Men finns det några här som har gjort det hos tandläkaren? 

• Svar på tråden "hemma tandblekningar" håller inte mer än två månader. tandläkarens tandblekning bättre?
  • zygoma girl

De produkter som tandläkaren har kan man inte köpa på nätet - även om nätförsäljarna hävdar det. Det är bättre kvalitet hos tandläkaren och du få bättre skenor (man ska vara vänlig mot tandköttet!).

Men viktigt är också att du kan få tänderna rejält rengjorda innan så gelen "tar" bättre och att du får kontrollerat så du inte har några kariesangrepp eller otäta fyllningar (blekgelen kan i värsta fall göra så nerven dör och du får göra en rotfyllning).

Med allt detta sagt - alla tänder är olika och en del kan bleka sina tänder en gång var 10:e år medan andra får göra det en gång i halvåret-året eller så.

Fasader rekommenderar jag inte såvida tänderna inte är gravt missfärgade eller har stora fyllningar. Du måste byta ut fasaderna resten av livet, de håller inte för evigt (medellivslängden är 5-10 år vill jag minnas men kan ha fel).

• TantMy

Japp, jag har gjort hos tandläkare för 2000 kronor...fick skena gjord efter mina tänder och blekmedel.
    Jag är supernöjd, har jätte fina vita tänder...jag som alltid haft komplex för att jag tyckt att jag haft gula tänder...men inte nu längre.
    Har även skickat efter nytt blekmedel på e-bay, men jag tog ett(samma märke) som var 20% istället för 10% som jag fick hos tandläkaren...men det starkaste gjorde att det ilande rätt mycket, så den lägre dosen är bättre.
    Jag ångrar mig inte! 

• LiveHappy

Men en av er säger ju nu att det som tandläkaren använder inte finns på nätet, medans den andra säger att det finns på ebay. För om samma tandblekningsgel som tandläkaren använder finns på nätet, så är det nog betydligt billigare att köpa det på nätet.

• zygoma girl
    LiveHappy skrev 2011-09-05 19:50:24 följande:
    Men en av er säger ju nu att det som tandläkaren använder inte finns på nätet, medans den andra säger att det finns på ebay. För om samma tandblekningsgel som tandläkaren använder finns på nätet, så är det nog betydligt billigare att köpa det på nätet.
    Jag har aldrig sett att några av de märken som vi använder säljs på nätet - tvärtom brukar företagen i sin marknadsföring mot tandvården framhäva att de bara säljer till proffs. Men man ska aldrig säga aldrig....
  • TantMy

Det jag köpt från tandläkaren och sen (fick tipset av min tandläkare) beställt på e-bay heter Opalescence tooth whitening systems, det jag tycker är bäst men tar längre tid är den på 10% och det var den som tandläkaren rekommenderade, inte starkare.

• LiveHappy
    Niffan skrev 2011-09-05 20:46:41 följande:
    Det jag köpt från tandläkaren och sen (fick tipset av min tandläkare) beställt på e-bay heter Opalescence tooth whitening systems, det jag tycker är bäst men tar längre tid är den på 10% och det var den som tandläkaren rekommenderade, inte starkare.
    Okej. Men finns den gelen på vanliga "whitestrips" tror du? Har testat med sånna där skenor och gillar dom verkligen inte, "whitestrips" är så mycket smidigare.
  • TantMy

Ingen aning om den finns som "whitestrips"...
    Jag själv har skena och tycker det funkar bra...men jag gör bara några dagar i taget, på natten, om jag har den som är 10%.
    Tar jag den som är 20% så har jag den inne runt 3 timmar...det räcker, för den är så stark.

• BigSmile

Jag kör Opalesence 15%/16% och de har hållit i ett par år per gång. Första gången hos tandläkaren och sen köpt själv 2 ggr. Klockrent.

Svar på tråden "hemma tandblekningar" håller inte mer än två månader. tandläkarens tandblekning bättre?