• 060810

När har man vuxit ur bältesstolen?

Ja när är man för lång för att sitta i en bältesstol (sån från 4 år).
    Min 5 åring är lång, 126 cm och väger 28 kg så hon åker frammåtvänd i en bältesstol, men hennes huvud sticker upp över kanten på den. Den går inte att ändra i höjd heller.

Jag känner att jag måste byta stol, för hon ska inte åka på kudde än!
    Men vilken??
    Är den stolen vi har säker eftersom huvudet sticker upp över kanten?

Snälla hjälp mig! :) 

• Svar på tråden När har man vuxit ur bältesstolen?
  • Philippa

Huvudet får inte sticka upp över kanten om stoeln är bakåtvänd, det spelar ingen roll om stolen är framåtvänd. Så du behöver inte byta stol....

• tessum

Vi har använt Akta Gracos bältesstol och den går att höja. Tror min äldsta var ca 6½ när hon började använda bälteskudde istället.

• Majken

Jag skulle definitivt byta till en bältesstol med höjbart bakstycke - de kan man ju sedan ha tills de blir 8-10 år!

Vår tjej sitter i en liknande som på bilden ovan, med höjbart nackskydd och hon är drygt 6 år nu. Den kommer hon att kunna sitta i ett par år till, vi tycker det är bra med sidoskyddet.

Love my M-girls
  • Lantani

Jag tycker du ska åka in till stan och kika på någon av britax bältesstolar!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • 060810

Okej, ja jag får åka och prova ut, för eftersom hon är så lång så behöver hon ju en stol där hon kan sitta länge i.

Hon är ju liksom huvudet längre än sina jämnåriga och hon fortsätter växa som en tok. Växte 6 cm under sommaren, varav 3 cm på bara 1 månad.
    Hon  växer alltid mycket och snabbt, står liksom aldrig still...
    Vilken 5 åring har 134/140 i överdelar och 128 i byxor? :p Hon fyllde 5 i slutet av juli.. :p

• Tant Green

När halva huvudet sticker upp över kanten är stolen urvuxen. Men det borde ju finnas högre stolar tycker jag... Min dotter är visserligen bara 121 cm men hennes huvud sticker inte upp ovanför kanten och jag är nästan helt säker på att vi kan höja rygg/nackstödet ytterligare en bit.

Vi har en Britax Kid plus, det står att den ska funka upp till 11 år, men jag vet inte vilken längd det ska motsvara.

• 060810

11 år är väl ca 145 cm eller nåt sånt.
    Den ska jag kolla på då!  :)
    Blir att sätta henne och mäta och försöka räkna ut hur länge hon kan ha den.
    Det är inte halva huvudet än, men säg till jul så är hon säkert där om hon växer som hon föväntas göra..

Inte lätt med bilstolar till stora barn!
    Innan hon var 4 hade hon växt ur de bakåtvända på längden och vikten!! Fattar inte att man inte kan göra bakåtvända som är för långa barn och de som väger en del. Tänkte att om man sitter i baksätet liksom.. Hellre brutna ben än en bruten nacke!
    Men jag får ta med henne till våra 2 affärer här och prova! :) 

• 060810
    Lantani skrev 2011-09-05 09:38:46 följande:
    Jag tycker du ska åka in till stan och kika på någon av britax bältesstolar!
    då tycker jag du kan följa med! :p
    haha!!
    ska åka in o kika men tar gärna med mig lite sällskap! :) 
Svar på tråden När har man vuxit ur bältesstolen?