Ny skola - orolig förälder
Min son som är 6 år har börjat i förskoleklass i måndags. Pga flytt så har vi fått bryta ur honom från hans trygga förskolegrupp vilket innebär att det nu är väldigt mycket nytt för honom; nya lokaler, nya rutiner, nya lärare och dessutom inte ett barn som han känner sedan tidigare. Vi började med inskolning på fritis förra veckan så nu har han gått ca en och en halv vecka. Jag vet att det inte gått så lång tid men det verkar inte alls som att han mår bra just nu. Han gråter mycket och idag vägrade han att gå till skolan först. Vi var beredda på att det skulle bli lite tufft maa allt nytt men han brukar inte ha svårt att skaffa kompisar så det kändes rätt lugnt. Men nu känns det inte roligt alls att se sitt barn vara så ledsen och osäker.
Jag vet att det här måste få ta tid med hur kan vi som föräldrar hjälpa honom att komma in i gruppen och allt nytt på ett bra sätt? Vi vill ju inte pressa honom för hårt men samtidigt vara tydliga med att det här är det som gäller och att vi inte kan vara hemma från skolan bara för att det känns lite jobbigt. Någon som har erfarenheter av detta som kan ge lite tips.