Karolin86 skrev 2011-12-14 11:20:07 följande:
Dom ville sätta min 3åring framåt i en bilstol godkänd från 15kilo men han väger bara 13,7 alltså olagligt och felbältad typ. Förstår du mig?:)
I see... ptja. Det finns ju det här:
I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde Sen gissar jag väl att det blir en tolkningsfråga. Barnet måste ju sitta i en stol anpassad för vikt och ålder. Men polisen kommer ju inte att stå där med en våg och väga barnet....
Förstår inte riktigt det där med att vilja bevisa för folk som vill göra "tvärtemot". Att placera en treåring i en framåtvänd stol, som är godkänd från 15kg och barnet inte ens uppnått den vikten, är bara fel helt enkelt och inget som ni föräldrar godkänner. Måste det bevisas med böter och lagar? Vad händer när barnet är 4år och väger över 15kg, vad ska ni då komma med?
Menar inte att låta elak, känner att det är svårt att förklara mig utan att låta sur
Svärfar måste väl också vara rädd om ungen och vilja det bästa? Visa det här t.ex
http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Barn-i-bil/