• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Åh jag älskar Statoilreklamen, bara för att ungen är bakåtvänd möjligen att jag kan tycka att hon är lite lång för att sitta i framsätet, men annars ser det ju bara kanonbra ut!

• Joico
    Lindreas skrev 2011-12-09 17:27:46 följande:
    Hörrni, two-way, är den lättmonterad? Sonen ska börja förskola och då kommer farmor behöva hämta ibland, och vi funderar på att köpa en extrastol till henne så behöver hon inte bråka med vår hiway. Farmor ville egentligen ha en bältesstol, men det går jag inte med på.
    Ja det tycker jag. Ha kvar förankringsband i hennes bil, så de bara är att knäppa dit och dra åt lite. Eller ska hon alltid ha den monterad? 
    Förankringsbanden är väl de enda som kan vara lite trixit. Annars drar man ju bara bältet på ungefär samma sätt som alla andra stolar. In i ett hål, rakt fram och in i ett hål och sen klick
    060810 skrev 2011-12-09 17:57:01 följande:
    Är det verkligen sant att man får sitta utan kudde/bältesstol vid 135 cm?? Min 5 åring är snart så lång. :( skulle aldrig falla mig in att hon skulle få åka utan stol! Hon har en besafe bältesstol.
    Ja, lagen säger att alla under 135cm ska sitta i särskild skyddsanordning. Men rekommendationen är 10-12år.
  • Joico
    Lindreas skrev 2011-12-09 22:28:39 följande:
    Hon får ha den permanent så slipper hon oroa sig, och jag slipper fundera över att hon kanske vänder den framåt för att hon inte får till det (sonen är 15 månader). Jag tänker mig att om den är lätt att montera så har hon möjlighet att lära sig montera den, om hon någon gång behöver ta bort den, och att hon inte blir så avskräckt av många spännen och bälten åt höger och vänster. Har hört att den är lättare än hi-way?
    Jag har aldrig monterat en Hi-way så jag vet inte, men jag tkr det är lätt iaf ta en kik i instruktionsboken så ser du ju hur den ska monteras... nästan alla bakåtvända stolar monteras ju på nästan samma sätt. Samma princip iaf
  • Joico
    t0va skrev 2011-12-14 09:13:56 följande:
    Idag är det 30% rabatt på kidzofix bilstol på jollyroom, skriver man dessutom jollyjul i rabattrutan så får man 100kr mer rabatt, ingår baby on board och sparkskydd, jag har precis köpt en stol. Till det priset var det svårt att tveka :D 2700kr totalt ink frakt istället för 4000kr. www.jollyroom.se/axkid-kidzofix-svart.html
    Nästan så man skulle köpt en själv Tungan ute
  • Joico
    Karolin86 skrev 2011-12-14 10:35:30 följande:
    Var hittar jag information om böter för felbältade barn? Svärfar tror inte på mig så måste motbevisa honom Och vill visa svart på vitt:)
    Hur menar du med felbältade?
  • Joico
    Karolin86 skrev 2011-12-14 11:20:07 följande:
    Dom ville sätta min 3åring framåt i en bilstol godkänd från 15kilo men han väger bara 13,7 alltså olagligt och felbältad typ. Förstår du mig?:)
    I see... ptja. Det finns ju det här:

I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde Sen gissar jag väl att det blir en tolkningsfråga. Barnet måste ju sitta i en stol anpassad för vikt och ålder. Men polisen kommer ju inte att stå där med en våg och väga barnet.... 

Förstår inte riktigt det där med att vilja bevisa för folk som vill göra "tvärtemot". Att placera en treåring i en framåtvänd stol, som är godkänd från 15kg och barnet inte ens uppnått den vikten, är bara fel helt enkelt och inget som ni föräldrar godkänner. Måste det bevisas med böter och lagar? Vad händer när barnet är 4år och väger över 15kg, vad ska ni då komma med? 
    Menar inte att låta elak, känner att det är svårt att förklara mig utan att låta sur

Svärfar måste väl också vara rädd om ungen och vilja det bästa? Visa det här t.ex http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Barn-i-bil/ 
  • Joico
    anette 81 skrev 2011-12-19 07:23:30 följande:
    britax freeway några åsikter om den?
    Jag har inga åsikter, bara en kommentar: Freeway tillverkas ju inte längre så den finns bara att köpa begagnad...
  • Joico
    Gurkan skrev 2011-12-23 11:19:06 följande:

Är det för upprätt?
    Vi ska inte åka längre sträckor i bilen så sova blir det ju inte tu tal om... 
    Vilken fin bild! Jag tycker inte det är för upprätt
  • Joico
    LillaJag89 skrev 2011-12-28 15:47:34 följande:
    hur är de nu med storasyskonet bakom ett babyskydd?

kan dottern sitta i sin hiway bakom bebis som sitter fram i babyskydd?
    Eller hur rekommenderar ni att jag sätter barnen?
    har en renault megane.
    Sätt dom som det funkar bäst för er det gör ingen större skillnad.
  • Joico
    Natasha76 skrev 2011-12-28 22:48:13 följande:
    Det sägs väl att största barnet framme är säkrast och mest plats för barnet också. Men jag vet inte hur stor skillanden är. Jag har nog haft lillan framme och storasyster bak då det varit rymligare så. Men då har jag haft stol med stödben, vilket Hi-way också har.
    Det sägs väl att man ska försöka ha det tyngre barnet fram eftersom instrumentbrädan tål mer kraft än ett stödben eller ett ryggstöd. Men samtidigt så är det ju viktigt att man är bekväm med hur barnen är placerade. Även om man inte ska pilla med barnet när man kör (såklart!) så kan det ju ändå vara så att man föredrar att ha t.ex det yngre barnet fram så man kan snegla lite. Eller det äldre, beroende på hur man känner som sagt.

Så jag tycker det är viktigare att man som förare är nöjd och bekväm med placeringen  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!