• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

E88 skrev 2012-06-04 21:05:01 följande:
    Hehe ja ni är som sagt väldigt kloka ;)
    Ne jag funderade mest på var som var säkrast att sätta honom, läste någonstans att det var bak i mitten?
    Ptja, alltså. Mitten bak är ju så långt ifrån alla kanter & sidor man kan komma, så visst kan väl det ses som en något säkrare plats. Men i övrigt så spelar det ingen roll om det är bak eller fram, höger eller vänster. 
  • Joico
    BubbelBoom skrev 2012-06-24 08:29:26 följande:
    Såg härom dagen att de står på vår britax multiway att om barnet väger över 18 kilo ska man vända de framåt (?).. Iaf fattade jag de som de på instruktionerna på sidan av stolen. Vår tjej blir 3 i oktober och väger 19 kilo, hon sitter redan med duktigt böjda ben och de ser inte bekvämt ut.. Men vi vill inte vända henne framåt än! Lillebror kan ta hennes stol nu om vi köper ny, någon som kan rekommendera en stol där större barn kan åka bakåtvända?
    Står det så på Multitech....? Förvånad

Two-way är störst och rymligast
  • Joico
    Skit i det du skrev 2012-07-02 16:34:55 följande:
    Bälteskudde till en treåring?

Vad säger man?
    "Nixpix", säger man. En 3åring får inte tillräckligt stöd av en bälteskudde. Men framför allt så ska en treåring sitta bakåtvänd.
  • Joico
    Skit i det du skrev 2012-07-02 16:53:22 följande:
    Jag vet, men.. Talar liksom för döva öron.

Vore det inte bättre att ha en framåtvänd stol isf, med ryggstöd å det? Bälteskudde känns ju som det sista man använder till barnen i skyddsväg, förutom bälte då såklart..
    Ptja alltså. Enbart en bälteskudde är uteslutet, det kommer inte att funka. Bältet kommer förmodligen inte sitta rätt och det kommer lätt att glida helt åt fanders. Och barnet kommer att sitta allmänt "löst" så att säga.
    En bältesstol är mer att föredra i såntfall eftersom bältet träs genom stolen och på så vis hamnar mer rätt över barnet. Men risken finns ändå att barnet är för litet. 
    Är det en liten treåring så finns risken att barnet åker ur bältet vid en krock. 

Här är en läskig film där de krocktestar bältesstolar/kuddar, där man ser en klar skillnad mellan kudde och bältesstol. http://www.which.co.uk/baby-and-child/baby-transport/guides/how-we-test-child-car-seats/
    Runt 1.10 in i filmen så ser man att bältet glider av axeln och barnet kastas snett framåt, ganska våldsamt. Och det "barnet" ser inte ut att vara 3år direkt.

Skillnaden mellan framåtvänt och bakåtvänt finns i TS.

Nu kan du ju prova att se om både öronen är döva och ögonen blinda, om man ska vara lite hård
  • Joico

Jag har heller ingen erfarenhet av Concorden men den SER väldigt bra ut. Som någon skrev; prova med barnet, och gärna i bilen. Om den sitter bra i bilen och barnet sitter bra, bältet hamnar rätt osv. så kör!

• Joico
    mamma 86 skrev 2012-07-06 07:49:05 följande:
    dum fråga.. men vad är isofix? jag flyttar min bilbarnstol hela tiden då jag inte har egen bil.. borde jag köpa med eller utan isofix då?
    Isofix är ett sätt att sätta fast bilbarnstolen. "Vanliga" babyskydd fäster man med bilens bälte, "vanliga" bakåtvända bilbarnstolar fäster man med bilens bälte och sk. underförankringsband (ser ut som ett långt bilbälte som man trär genom något fast (på ett speciellt sätt) , t.ex stolen framför om bilbarnstolen är bak).

Isofix är som öglor kan man säga, som sitter mellan ryggstödet och sitsen i bilen. På bilbarnstolen finns speciella hakar som man skjuter över öglan som sen låser fast. Isofix finns inte i alla bilar men blev standard från år 2004.
    Såhär ser det ut http://personbilar.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/global/mom/new_eos/content/gp0112_eos_isofix/_jcr_content/renditions/rendition.570.270.file/gp0112_eos_isofix.jpg

Om du ska köpa bilbarnstol #2, alltså den man har efter babyskyddet, så tycker jag INTE att du ska köpa en stol med Isofix. Dels för att alla bilar inte har det och dels för att utbudet av Isofix-stolar är väldigt smalt, men framför allt för att viktgränsen är enbart 18kg.

• Joico
    mamma 86 skrev 2012-07-07 19:45:51 följande:
    eftersom vi bytar bil blir det nog bättre utan då.. antar att isofix inte funkar i alla bilar heller?
    Alla bilar som har Isofix har samma sorts Isofix, om man säger så. Det finns inte olika Isofix. Däremot är det ju inte säkert att alla bilar ni åker med har Isofix.
  • Joico
    Norrskog skrev 2012-07-18 21:01:00 följande:
    Halloj experterna!

Vår dotter är 3,5 år, 100 cm lång och väger 17 kg. Hon behöver därför en bakåtvänd stol som funkar upp till 25 kg.

Vi har hittat tre stolar som verkar passa bra i bilarna: Britax Hi Way, Britax Multi Tech och Akta Gracos Belogic.
    Vad har ni för erfarenheter av dessa stolarna?
    Jag fick för mig att hon satt lika bekvämt i multi techen som i belogic, men att hi way var lite mindre ombonad.

Vet ni om man kan ta bort det inre huvudstödet på belogic utan att äventyra säkerheten? Idag var det kanske 5 cm kvar till huvudstödet från hennes axlar, så om hon växer mer än dessa 5 cm (innan viktgränsen uppnås) måste stödet bort för att hon ska få plats.

Det står att multi tech kan användas framåtvänd, är det lämpligt eller ska man då byta till en ren bältesstol istället?

Tacksam för svar!! 
    Om dottern är 3,5år, 100cm lång och väger 17kg så hade jag inte övervägt Hi-way eller Belogic öht. Hi-wayen är en "normal" stol vilket inte blir nåt "extra" om man köper den till ett så pass gammalt barn, så att säga.

Belogic vet jag inte så mycket om. Men jag tycker att stolen känns väldigt stor och klumpig. Svår att placera i bilar, tar stor plats, svårt att få i barnet i stolen, dåligt med benutrymme osv. Men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet och jag vet inte om någon i tråden har en Belogic heller? En bekant har den till sin 2,5åring och det börjar smyga sig på med benutrymme. Böjda ben är dock inte alls farligt, bör tilläggas

Jag hade provat Multi-tech och sett om den funkade bra i bilen och framför allt med barnet. Men högst troligt hade jag satsat på en Two-way. Du blandar inte ihop Hi-way och Two-way? Eftersom du skriver att Hi-way var mindre ombonad, du menar inte Two-way då?

Multi-techen är godkänd för att avändas framåtvän men nja, den är inte optimal för det. Köp en ren bältesstol.
  • Joico
    Norrskog skrev 2012-07-23 20:55:12 följande:
    Hej igen!

Nu har vi varit ytterligare en vända till butiken för att kolla vilka stolar som passar i andra bilen. Efter era råd och tips, så begränsade jag mitt sökande till de stolarna med längst rygg (two way, multitech, nån axkid och nån mer). 

Det blir nog en two way. Dottern sitter bra och stolen funkar i bilen. Känns som om den räcker mycket längre än multi techen. De andra funkade sämre i bilen.

Men måste bara en gång till gnälla lite på butikspersonalen. Maken till ointresserad personal har jag inte sett. Vi tog en kölapp, men fick vänta jättelänge medan de hjälpte en hel massa människor som inte hade kölapp. När vi väl fick tag på en tjej, så sa hon i princip bara åt oss att ta med den stolen som såg bäst ut och gå ut till bilen själva för att kolla. Vi fick ingen direkt info om säkerhet (förmodligen för att hon inte kunde något) eller andra för/nackdelar med modellerna. Hon var dock väldigt noga med att påpeka att vi snart kunde vända tex multitechen, underförstått "då sitter ju tösen bättre" typ... Suck!

Så återigen frågar jag er. 
    Är det nån skillnad i säkerhet/krockskydd på främst multi tech och two way (när de används bakåtvända)? Det är ju två stolar med extremt olika utseende, liksom.
    TW kommer ju räcka längre, men om det är en sämre stol ur generell säkerhetssynpunkt så känns den ju inte som ett vettigt alternativ i alla fall. 
    Åh så trist det är med sån personal!! Och inte är det ovanligt heller fy!

Mitt svar är att stolarna är lika säkra. Two-wayen ser "mesig" ut, jämfört med MT, framför allt sidokrockskyddet. Men det är fullgott! Så kör på TW, det är en säker stol!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!