• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

060810 skrev 2012-01-10 23:04:51 följande:
    Är duoflex xtp en liten stol?? Är ju en sån vi har till Jonalie som sitter skitkasst i den, men får vi ingen hjälp så kommer hon nog få ha den tills ekonomi finns att köpa en annan. Men när ungefär har barnen växt ur den? Jonalie ligger på +1 på BVC kurvan så hon är ju lite längre än "normalt".
    Relativt... beror på vad man jämför med Fast en kompis dotter satt jättebra i den tills hon vändes framåt strax efter 4årsdagen. Men hon hade nog kunnat suttit bra i den ett tag till tror jag. Hon kanske var runt 110cm lång då och vägde16-17kg? Ren gissning.
  • Joico
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2012-01-13 09:46:38 följande:
    Har en bild jag vill visa,men vill inte visa ansiktet på barnet då det inte är någon av mina bar,hur gör man för att täcka över ansiktet?  
    Du kan lägga in bilden i Paint t.ex och bara göra en ring över Glad
  • Joico
    tinis77 skrev 2012-01-17 10:43:40 följande:
    Går det på något sätt att få in 3 bakåtvända stolar och en bältesstol i en sjusitsig bil?? Eller det är klart att det går, men hur placera de så man smidigt får in ungarna? Airbag i fram.
    En kompis hade en Sharan förut. Den har två säten fram, tre i mitten och två bak. Hon hade två bakåtvända i mitten och de äldre barnen längst bak. Till sätena längst bak gick de in genom bakluckan Så jag hade satt tre bakåtvända i mittenraden och bältestolen längst bak. Funkar det för dig? 
  • Joico
    tinis77 skrev 2012-01-17 14:39:52 följande:
    Funkar inte tyvärr.. Har två säten i mitten och tre i bak.
    OK. Ja du har ju inga så många val antingen två bakåtvända i mitten och en bak. Eller alla tre längst bak, eller två längst bak och en i mitten. Hur de ska sitta beror väl på hur de passar bäst i sätena o hur det är enklast att spänna fast barnen... Bältesstolen bör ju gå att ha överallt antaligen.
  • Joico
    tinis77 skrev 2012-01-17 15:41:41 följande:
    Frågan är bara hur jag får in barnen och får fast de...
    Klättra förstås Vad är det för bil? Så man kan kollla hur den ser ut...
  • Joico
    elinville skrev 2012-01-19 15:20:04 följande:
    En fråga till er experter: hur gör ni när ni åker buss?? Vi ha blivit bjudna på bussresa i sommar men känner att man kan ju inte ta med sig sina bakåtvända stolar... Någon som har erfarenhet av sitsac?
    Barnen är i sommar 2½  och 5 år. Tips och råd tack!
    Prata med bussbolaget. Ibland kan de ha bakåtvända stolar, annars frågar du om det går att montera in er egen. Förmodligen finns det ju bälte i bussen om det är en långfärdsbuss, så du tar bara med underförankringsbanden.

Jag hade satt 5åringen i en bältesstol. 
  • Joico
    jajja81 skrev 2012-01-19 23:07:34 följande:

Jag behöver hjälp!!

Har nyss kommit underfund med att vår bilstol till minsta sonen blir 10 år nu i maj! Med andra ord dax för en ny stol fort!

Nu till kruxet. Min karl tycker det är bluff och båg, och att vår stol ser bra ut. Inte behöver vi ha en ny. Har visat honom NTF:s hemsida men det biter inte på honom. Hjälp mig att överbevisa att stolen måste bytas ut!     

Har ni haft stolen hela tiden eller köpte ni den begagnad?
    Ett bra argument är ju att stolar ofta SER bra ut, trots att de varit med i en kollision. Det är inte alltid det uppstår en stor spricka genom hela stommen, det kan handla om små små sprickor som kanske inte ens syns men som gör att stolen bryter ihop totalt vid en kollision och då inte skyddar barnet som det ska.
  • Joico
    caspersmamma 08 skrev 2012-01-25 20:08:45 följande:
    orkar inte starta en ny tråd så jag hoppas det är okey att jag frågar här.

Behöver man ett babyskydd till sitt nyfödda barn eller kan det nyfödda barnet sitta direkt i en bakåtvänd stol som är från 0kg?
    Klart det är OK att fråga här

Det är godkänt att ha spädbarn i stolar godkända från 0kg (t.ex Britax Hi-way) men inte riktigt att rekommendera... allt är så mycket större - bälten och spännen bl.a. Lutningen är ofta mer upprätt än ett babyskydd också, och ett babyskydd är lite mer ombonat för det lilla barnet. Jag hade valt babyskydd första tiden
  • Joico
    IVFmamma skrev 2012-01-27 19:49:26 följande:
    Skulle ni skjutsa ett barn som ni anser borde sitta bakåtvänd men som föräldrarna går med på att h'n åker framåtvänd?
    Tex. en 3åring som väger 16kg som sitter på en kudde från 15kg i eran bil med föräldrarnas godkännande?
    Nej det hade jag nog inte gjort
  • Joico
    060810 skrev 2012-02-02 21:31:48 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men visst ska alla bakåtvända stolar i framsätet ligga mot instrumentbrädan?
    Såg en stol idag som lutade mot vindrutan och hade ett paraply bakom stolen mellan den och instrumentbrädan. Såg helt galet ut. Kunde inte fota för där gick folk. ;) men kan se om bilen är kvar imorn och fota.
    Det finns ett flertal som kan (t.o.m ska?) stå på stödbenet i framsätet. Men de får aldrig ligga an mot vindrutan. I bruksanvisningen till vissa stolar så står det uttryckligen att stolen inte får ens nudda rutan medan det i vissa står att stolen får nudda rutan men inte vila emot.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!