-
Intressant! Det där med längd och bakåtvänt till 15 månader i blir obligatoriskt gäller förstås alla stolar. Men jag tror också att det där med stödben osv kanske bara gällde isofix.Eivla skrev 2012-01-02 14:37:56 följande:Jag var på förläsning av Tommy från VTI i oktober. Massa massa info om framtiden, mycket av det du skrivit om i bloggen plus lite till. Satt och antecknade, antecknade, massa, massa. Och sen, typ sista meningen, så gällde allt bara Isofix (som ju inte kommer heta Isofix längre, utan Isize), och inget våra "svenska vanliga bakåtvända stolar" som har monteringsband. Kan försöka skriva ner lite sen vad vi fick höra, men det infon verkar väldigt lik.
-
Jag sätter ett klipp till från ADAC-sidan. Denna gång alla bältesstolar som fått + i säkerhet 2007-2010:
-
Super! Jag har påtalat problemet åt dem också och hoppas det löser sig! Jag älskar deras stolar trots att remmen kärvar sig ibland.t0va skrev 2012-01-03 19:44:40 följande:Fick veta att de håller på med en lösning för att remmen man drar åt bältet med inte ska kunna klämmas i sidan och vika sig dubbelt, det är ett problem och de hade en annan lösning när de utvecklade den men det blev denna lösning men eftersom många klagat så håller de på med en fix för det :D
-
Ännu om bältesstolar. Nu har jag varit riktigt hjälpsam :) Jag har kollat på varenda bältesstol testad 2007-2011 och gjort följande sammanställning:
Bältesstolar med bra vitsord i frontalkrock och sidokrock:
Kiddy Discovery Pro (6,6 kg) Concord Transformer T (isofix) Cybex Solution X-Fix (isofix) Britax/Römer Kidfix (isofix) Cybex Solution X (5,3 kg), hög i ryggen läste jag också. Bebe Confort Ferofix (men har skadliga ämnen i materialet) Cybex Solution X2-fix (rentav väldigt litet belastning i sidokrock) Britax/Römer Kidfix Sict (väldigt litet belastning i sidokrock, de har lämnat bort om frontalkrock men det är samma stol annars som Kidfix) Kiddy Cruiserfix Pro (rentav väldigt liten belastning i sidokrock) Britax/Römer Kid Plus Sict (rentav väldigt liten belastning i sidokrock, 7,0 kg)Bältesstolar med bra frontalkrockvitsord men medelmåttligt vitsord i sidokrock:
Britax/Römer Kid (6,3 kg) Britax/Römer Kid Plus (6,7 kg) -
Idag har jag jämfört Triofix med Kidzone/Kidzofix. Här är några bilder som jag just satte upp på bloggen. Axkiden ger mera benutrymme om den ryms att monteras ute på sätet. I små bilar är det ungefär lika. Triofixen ser smal ut men ger utrymme för axlarna då sidoskyddet är lägre ner. Axkiden är ganska bred så det är inte något problem där heller. Axkiden har längre remmar, rentav riktigt långa, Triofixen har ganska korta remmar. Triofixen är snabb och lätt att montera(inga underförankringsremmar) och därmed en superstol för den som ska flytta stolen ofta mellan två bilar. Triofixen går bara till 18 kg (bakåtvänt) och är sen bältesstol på basen till 25 kg och vidare utan bas till 36 kg. Men i praktiken tror jag den blir trång eftersom den är i sin maxhöjd på bilden. Den har inte extra högt nackstöd då den är som bältsstol så där som Multi-tech. Triofixen kan fästas antingen med isofix eller med bälten. Det är en mycket säker stol, jag har sett ett krocktest av den och den rörde sig knappt. Jag tänker själv använda vår Triofix till ca 22 kg eftersom Bell sagt att stol + barn får väga 37 kg och Triofix + bas är knappa 15 kg. Dessutom sa dom på Klippan att de nog framgångsrikt testat stolen med högre belastning än 18 kg. Så jag litar på dem. Det är dumt att isofix bara kan godkännas till 18 kg. Kidzone/Kidzofix har den fördelen att de går bakåtvänt till 25 kg och att de har lutning samt att man själv kan välja hur mycket benutrymme man vill ha om det ryms i bilen.
I vår Touran har Triofixen bra lutning trots att man inte kan justera lutningen. Min dotter tycker om att sitta i Triofix, så jag antar att den är bekväm då.
De här två är så pass olika stolar att man inte direkt kan jämföra dem, men jag gjorde det ändå eftersom de båda är långa i ryggen och därmed kan konkurrera med Two-way.
Dottern på bilden är 107 cm lång och har ganska lång rygg.
-
Var är de där två bilderna som jämför besafes och britax:s bältesstolar, höjden på ryggen?
-
Jag kollade idag med Klippan varför man inte kan använda deras stol till 25 kg om man fäster med bilbälte. De sa att det beror på att den inte har underförankringsremmar utan bygel. Själv tänker jag använda stolen bakåtvänt till 20-21 kg, som jag fått klartecken för.
-
Idag när jag var i affären kunde jag inte låta bli att gå förbi bilstolshyllan. Där fanns bara bältesstolar och bälteskuddar och precis när jag tittade på en Brio Pilo dök en invandrarfamilj (från mellanöstern) upp med sin 2,5 åriga son. De stod och höll i en bälteskudde och vände och vred på den. Och sen råkade de fråga mig om den här är bra... :)
De var nog lyckans dag för dem, tror jag. Jag tog dem med till min bil och visade hur mina döttrar knappa 2 år och 4,5 år satt bakåtvänt i våra Mobi och Multi-tech. Tänk vad glad man kan bli ibland. De förstod precis när jag förklarade om nacken och pappan sa att han vill ha det bästa. Jag undrar vad de hittills haft, men det verkar som om de inte haft bil.
Jag önskar att jag hade haft en stol att sälja dem genast. Men tyvärr har jag inte det. En bekant har visserligen en Cosmic XTP men den skulle jag inte vilja rekommendera då monteringen är så svår och den tar mycket plats.
-
Bara 5% av alla barn som är 100 cm långa har en rygg som är över 38,8 cm lång och 5% av alla barn som är 110 cm långa har en rygg som är över 40,4 cm lång, bara 5 % har högre rygg av de som är 110 cm långa. Ryggen växer alltså långsamt. Min flicka hade rygg på 37 cm då hon var 105 cm lång och kunde då använda mellersta läget i Two-way.
De högsta stolarna har skulderhöjd på 40 cm och det är ok att låta bältena gå en aning över skuldrorna. Jag kan tänka mig att ditt barn kan sitta i Two-way eller Axkids stolar till ca 110 cm.
Använd inte vinterjacka i bilen, ta av den. Om ni har vinteroverall, dra ner den till halva låren så att dottern har den bara som byxor när ni är i bilen (så gör vi).
-
Om stödbenet helt enkelt är för långt, då kan man inte ha stolen på kardanaxeln. Men, enligt Robert Bell på Säkerhetsbutiken var det ok att vinklen på benet inte blev fullt utvecklad, benet ger ändå stöd och tar också stöd av framförvarande säten.IVFmamma skrev 2012-01-14 13:49:41 följande:Du menar att hela stödbenet är utfällt till max?
Helst vill vi ha lillasyster i framsätet iom kräkningarna men just nu ser jag ingen annan lösning än att
1. Sätta alla 3 barn bak
2. Sätta akta gracon i passagerarsätet och barnstolarna bak
3. Köpa ett nytt babyskydd
Detta frågade jag om Mobi litet tidigare i höst.