BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
kan dottern sitta i sin hiway bakom bebis som sitter fram i babyskydd?
Eller hur rekommenderar ni att jag sätter barnen?
har en renault megane.
Välj "kun babysete" när du ska söka babyskydd på norska sidan. Du kan välja år till höger. själva resultaten är nere på sidan.
http://forbrukerportalen.no/Tester/2011/test_av_bilbarneseter_2011?expandedtopic=1305799790.9
Nu har jag skrivit ett inlägg i min blogg om de nya bilstolsnormerna som kommer 2015. Det var en hel del tekniska saker om ISOFIX också, men jag har nämnt det som är intressantast för oss. Bloggadressen ser du i min signatur.
Det kommer ett nytt universalmått (isofix-box, kallas den)
Det ska också komma krav på stödben. Men inte heller där är jag helt på det klara med om det bara gällde isofix-stolar. För annars måste Two-way få stödben.
Det var massor med ny info på kort tid (3 timmar...) när jag var dit på besök. Så jag måste nog fråga upp några saker i efterskott av dem.
När det gäller bältesstolar kan man gott titta på krocktestdata härifrån:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/default.aspx
Man ska välja rätt Gewichtsklasse (viktklass) och så kan man välja andra år under fliken Test bis 2010. De listar resultaten som plus plus, plus, noll och minus (och kanske minus, minus?) Och plus-plus är förstås bäst. Och de visar också separat för säkerhet och annat. Schadstoffe betyder farliga ämnen. Sidan är lätt att förstå sig på bara man klickar runt lite.
Men obs! Använd aldrig sidan för bilbarnstolar i klassen 9-25 (0-18) eftersom de inte har rätt kriterier utan viktar vitsorden så att framåtvända kan vinna och ger bakåtvända minuspoäng. Dessutom ges bara det sämsta möjliga säkerhetsvitsordet för vändbara, dvs då de är monterade framåtvänt.
Så här ser det ut för de bältesstolar som testades 2011:
Man kan på den riktiga sidan klicka på länkarna och läsa mera, t.ex vad som dragit ner vitsorden. Man ser om den gjort bra ifrån sig i sidokrock osv.
Här är resultaten från 2010: