• Natasha76

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

LillaJag89 skrev 2011-12-28 15:47:34 följande:
    hur är de nu med storasyskonet bakom ett babyskydd?

kan dottern sitta i sin hiway bakom bebis som sitter fram i babyskydd?
    Eller hur rekommenderar ni att jag sätter barnen?
    har en renault megane.
    Det sägs väl att största barnet framme är säkrast och mest plats för barnet också. Men jag vet inte hur stor skillanden är. Jag har nog haft lillan framme och storasyster bak då det varit rymligare så. Men då har jag haft stol med stödben, vilket Hi-way också har.
    Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • Natasha76
    LillaJag89 skrev 2011-12-29 11:18:33 följande:
    Då kan bebis alltså sitta fram utan större problem. Får flytta storasyster annars.

Vilket av dessa babyskydd anser ni är lättast/bäst?

Akta graco logico S, maxi cosi pebble, eller maxi cosi cabriofix?

Har nämligen fyndat två nya maxi cosi stolar idag.. och funderar på vilken av dessa vi ska behålla.

Och kan man importera bas från annat land för att komma billigare undan? eller skiljer de sig i säkerhetstester från de som säljs i sverige?
    Babyskydd kan man nog importera, de är helt samma. Men välj bra märken, och ECE-godkända ska de vara. Typ Maxi-Cosi, Britax/Römer osv. För att inte få något dåligt kan man se på ADACs hemsidor vilka babyskydd som fått bra resultat, om du kan tyska. Googla ADAC kindersitz, men bry dig sen inte om deras resultat för bilbarnstolar (efter babyskyddet), de är gjorda så att de ger dåliga vitsord åt bakåtvända stolar på felaktiga grunder så testet är bara bra för babyskydd och bältesstolar.

På norska förbrukerportalen har dom samma testresultat på norska. http://forbrukerportalen.no/Tester/2011/test_av_bilbarneseter_2011?expandedtopic=1305799790.9 
  • Natasha76

Nu har jag skrivit ett inlägg i min blogg om de nya bilstolsnormerna som kommer 2015. Det var en hel del tekniska saker om ISOFIX också, men jag har nämnt det som är intressantast för oss. Bloggadressen ser du i min signatur.

Det kommer ett nytt universalmått (isofix-box, kallas den)

också för bakåtvända bilbarnstolar. Om stolen ryms inom måttet behövs ingen fordonslista.

Så här ser det ut när Triofix sätts i boxen. 
  • Natasha76
    cicci85 skrev 2012-01-02 11:27:11 följande:
    Men det kommer fortfaranade att tillvekas stolar som inte ryms inom universalmåttet eller hur blir det? Kommer alla nya stolar att se ut som Triofix?
    Jag måste kolla upp det närmare, men tror det var så att man får stolen godkänd som semi-universell om den inte ryms i boxen. Och jag tror detta gällde isofix. Fick det inte helt på klart. 

Sen en annan fråga, som dom på Klippan inte ännu visste svaret på, var ifall stolen FÅR gå utanför boxen om den också kan göras så liten att den ryms i boxen. Därför gjorde de inte lutningsmöjlighet på sin Triofix. De visste inte om den sen skulle godkännas för "reduce size isofix box", trots att ryggstödet också skulle kunna ställas mera upprätt och då rymmas. 

Jag hoppas det ska bli så att stolar godkänns som universella om de kan göras så små att de ryms i boxen men att man också får ha möjligheten att ge mera benutrymme och mera lutning i de bilar som är tillräckligt rymliga för det. Då vet man att ok, stolen går i en liten bil, men den är maximalt rymlig för mig som valt större bil. 

Men som sagt, den saken visste de inget om ännu. 

• Natasha76

När det gäller bältesstolar kan man gott titta på krocktestdata härifrån: 
    http://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/default.aspx

Man ska välja rätt Gewichtsklasse (viktklass) och så kan man välja andra år under fliken Test bis 2010. De listar resultaten som plus plus, plus, noll och minus (och kanske minus, minus?) Och plus-plus är förstås bäst. Och de visar också separat för säkerhet och annat. Schadstoffe betyder farliga ämnen. Sidan är lätt att förstå sig på bara man klickar runt lite.

Men obs! Använd aldrig sidan för bilbarnstolar i klassen 9-25 (0-18) eftersom de inte har rätt kriterier utan viktar vitsorden så att framåtvända kan vinna och ger bakåtvända minuspoäng. Dessutom ges bara det sämsta möjliga säkerhetsvitsordet för vändbara, dvs då de är monterade framåtvänt. 

• Natasha76

Man kan på den riktiga sidan klicka på länkarna och läsa mera, t.ex vad som dragit ner vitsorden. Man ser om den gjort bra ifrån sig i sidokrock osv.

Här är resultaten från 2010:

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!