• Natasha76

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

anette 81 skrev 2011-11-08 21:58:32 följande:
    Axkid Bilstol Kidzone
    någon som har en sån? 
    Jag har Kidzone (och Kidzofix). De går att ha högt uppe på sätet, så de tar inte så mycket plats i bilen. Men jag skulle nog säga att de tar litet mera plats än Hi-way. Sen tar de mera plats om man lutar stolen osv.
  • Natasha76

Hi-way kan min dotter som var 105 cm i sommar sitta bra i ännu. Hon blev fyra på midsommar. Men jag skulle inte säga hon kan sitta länge i den mera.

• Natasha76
    anette 81 skrev 2011-11-09 15:20:02 följande:
    är det bra benutrymme?
    Jag vet ine riktigt vad jag ska svara. Jag tycker det är OK benutrymme. Jag kan montera den helt fast i ryggstödet också och då är det förstås inget benutrymme. Om jag fäster med isofix är stolen långt ut på sätet och då är det helt suveränt med benutrymme. Dottern kan luta benen åt sidorna och vila knäna mot kanterna, så det är bekvämt att sitta i den.
  • Natasha76

Nu behöver jag svar på en fråga och jag hoppas på hjälp härifrån. Var kan jag hitta detaljer om Plus-testet? Det är en person som påstår att testet görs si och så (och ratar det) och jag måste kunna svara. Det jag vet är varför det görs men inte exakt hur. Vilken hastighet används? Används bilar? Det måste det väl, för man testar både framsäte och baksäte.

• Natasha76
    Jempa L skrev 2011-11-10 21:32:52 följande:
    Maila Robert Bell! Han om någon kan svara på det.
    Nu har jag mailat honom. Får se vad han svarar. Egentligen borde jag kanske mailat någon på VTI. Jag kontaktade en av dem idag (per e-post) i ett annat ärende. Så om jag får svar kan jag försöka fråga detta också.
  • Natasha76
    Natasha76 skrev 2011-11-10 21:49:21 följande:
    Nu har jag mailat honom. Får se vad han svarar. Egentligen borde jag kanske mailat någon på VTI. Jag kontaktade en av dem idag (per e-post) i ett annat ärende. Så om jag får svar kan jag försöka fråga detta också.
    Jag fick redan svar :)"...uppbromsningen äri snitt 36 g, vilket är betydligt högre än de 25 som är snitt i ECE proven.
    Alltså en belastning som är kanske en tredjedel hårdare än standrad proven."
  • Natasha76
    t0va skrev 2011-11-12 09:39:41 följande:
    Vad tror ni om denna då? Jag hade lätt köpt den ifall den är säker och så smidig som de visar på videon. Är skitjobbigt att lyfta in sonen i bilen, tänk att då kunna vrida sitsen utåt och lättare lyfta in och sen vrida. 

Är smidigt att kunna ha på chassit också, då skulle man kunna ta med den på tåget tex. och ha en reservvagn hos släktingar etc. för att slippa släpa på både stol och vagn och barn. 
    www.orbitbaby.com/en/products/toddler-car-sea...
    Den går bara att ha bakåtvänt till 35 pounds, vilket jag får till knappa 16 kg. Dessutom är det en amerikansk stol och de är inte godkända att använda här. Men tummen upp för att de verkligen försöker informera föräldrar om att barn ska åka bakåtvänt länge. De tar upp Sverige som exempel.
  • Natasha76

Kan någon här hjälpa mig hitta information om hur stor andel av bilbarnstolarna som är felmonterade? Vet ni om det gäller just för bakåtvända modeller?

Jag försöker fylla i luckorna i min blogg, och detta är ett ämne som jag borde ta upp. Jag har varit inne i en livlig debatt på ett finskspråkigt forum senaste dagarna med en kvinna som vurmar för framåtvända stolar med midjekudde och föredrar dem framom bakåtvända. Hon  kallar mina argument för bakåtvänt som "propaganda" och låter förstå att jag inte är opartisk och så vidare. "Jaha, och varför ska just stolar med midjekudde rackas ner på"? "Hon som verkar vara en sån vän av Britax väljer att inte nämna deras framåtvända bilbarnstolar" Ni vet, den stilen av mothugg. Men, poängen här var att den här debatten verkligen fått mig att hitta alla svaga punkter och jag har själv lärt mig svaret på några frågor som hon kommit med. En sak som lämnade odiskuterad (på djupare plan) var just detta med felmontering.

Vad är era tankar om felmontering. Jag tycker inte det är så svårt att montera en bilbarnstol. Varför anses bakåtvända så jättesvåra att montera tror ni? Och varför får de i konsumentorganisationernas tester låga poäng i punkten "risk för felmontering".

Hoppas på många svar :)

• Natasha76
    t0va skrev 2011-11-14 11:43:32 följande:
    men de ÄR krångliga att montera. Min mor kan inte ens montera en frammåtvänt bältesstol på ett riktigt sätt, hon skiter fullständigt i om bältet går över eller under hornen. Sist vi åkte med sonens kusin så satt kusinen fram på bältesstol och jag frågade om airbagen var avständ, det trodde hon. Var nyckelavstägning men jag såg ingen lampa som lyste men hon vägrade stanna för att kolla. 

Att då montera en bakåtvänd stol som vi har utan isofix är krångligt. Mobin vi har haft första tiden är extremt svår om jag jämför med two-way, det är mm att spela på för att få den att sitta rätt och stabilt. babyaffären drog inte ens åt banden så stolen satt stenhårt utan bara så den satt fast. 

När min mor körde min son i min pappas bil så hade jag monterat two--way där och sa att hon inte fick flytta förarstolen, det gjorde hon inte, däremot så spände hon inte fast sonen. Jag mötte upp och såg att hon hade vridit bältet och det satt löst. Fixar man inte ens de grundläggande sakerna då är det svårt att få folk att fatta att bilstolen måste sitta på ett speciellt sätt, man kan inte spänna fast med spännband eller låta den sitta halvlöst. 

Jag tycker inte att two-way är jättelätt att få fast i våran bil, inget är nog lätt att få fast där med mjuka säten och massa skit under passagerarstolen, men i pappas passat gick det mycket lättare. Att jag inte tycker det är så svårt att montera har nog att göra med att vi har monterat våra stolar i många olika bilar och provat många olika knep. Som att man kan få stolen att sitta stenhårt mot instrumentpanelen genom att flytta passagerarstolen framåt när man dragit åt bältena. Det är inget som står i manualen. 

Om vi hade följt manualen när vi monterade mobin så skulle vi nog aldrig fått fast den, när vi gjorde tvärt om så gick det lättare. Tänk på att när de testar så följer de manualen exakt. 
    Bra skrivet! Tack :)

En sak som jag utläser ur det du skriver är också att det egentligen inte är så att stolar är svåra att montera för att de är bakåtvända. Framåtvända kan vara precis lika svåra.

Det som jag efterlyser är utbildning åt alla föräldrar i hur man fäster deras bilbarnstol på rätt sätt. Och att alla bilstolsaffärer skulle montera stolen de köper. Så gör ingen affär här i Finland, där  jag bor.

Men istället tänker en del (bland annat hon jag debatterar med) att man ska frångå bakåtvända bilbarnstolar eftersom just ingen kan montera dem rätt.

Jag såg på Besafes sidor siffror som 50% felmonterade och på ett annat ställe (Trygg Hansa) att 18% av föräldrarna  till barn i 3-4 års ålder inte vet hur man monterar en bilbarnstol bakåtvänt. Det kan förstås också betyda att det är bara ena föräldern i huset som brukar montera.
  • Natasha76

Visste ni att Cybex (som är kända för sina framåtvända bilbarnstolar med midjekudde) kommer ut med en bakåtvänd (vändbar) ISOFIX-stol till våren?

Den heter Cybex Sirona och är godkänd bakåtvänt till 18 kg. Stolen är mycket innovativ och jag tror den blir en storsäljare ute i resten av Europa.

Jag satte in en hel del bilder av den på min blogg igår: www.bloggen.fi/bilstolslotsen (googlade bilder förstås).

-Den kan vändas till sidan när man ska sätta in barnet.
    -Den kan lutas
    -Jag tror man enkelt kan höja och sänka höjden på internselen
    -Ingen internsele i framåtvänt läge, då är det balken (midjekudden) som gäller. Enligt Cybex ska man sitta bakåtvänt så länge som möjligt men om benutrymmet blir litet kan man vända om barnet är övet tre år. Jag tycker förstås man inte ska vända, och tre år är för tidigt, men det är positivt att de påpekar att bakåtvänt är säkrast. Tidigare har Cybex marknadsfört att barn kan sitta framåtvänt redan från 9 kg. Då stolen är framåtvänt är det litet säkrare med balk än med internsele, så jag tror den också kommer att få bra vitsord i de konsumenttester som föräldrar utanför Sverige baserar sina köp av bilbarnstolar på. Där har balkstolar haft framgång och många tror därmed felaktigt att de är bättre än bakåtvända. Men den här stolen kommer antagligen att få toppbetyg.
    -Isofixarmarna kan förlängas och förkortas. Den ryms därmed i olika stora bilar.
    -Stolen kan också justeras framåt och bakåt på isofixbasen, för mer eller mindre benutrymme.
    -Den har en inbyggd DVD-spelare (verkar det som på bilderna). Antagligen som tillbehör.
    -Inga underförankringsremmar

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!