• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

danosani skrev 2011-10-12 19:23:13 följande:
    Frågade NTF även om bältesstol/kudde, eftersom jag varit i en dispyt om åldern på dessa. Enligt dem spelade varken ålder eller märke roll, mqn kunde använda en man köpt på ICA 1982 typ.

Är det också fel eller? De hade ju fel info till mig ang avstånd till framrutan, tydligen
    Jag håller inte med där, nej.
    Skillnaden mellan en stol från 1982 och 2011 är ganska stor, vad gäller "designen" och därmed säkerheten. En ny stol har bättre krockskydd och bältesdragning åt alla håll och kanter! 
  • Joico
    ami skrev 2011-10-12 21:16:40 följande:
    Nån som VET? Är bilkuddar godkända nu för tiden eller ska bilstolar med sidoskydd användas? Till större barn då såklart..
    Bälteskuddar är godkända ja, de finns att köpa. Men bälteskudden ger inte vidare skydd och bör egentligen inte användas förrän bältesstolen är urvuxen. Om den öht blir urvuxen... Enligt lag ska barn sitta på/i bilbarnskydd till minst 135cm och rekommendationen säger 10-12år. 
  • Joico
    Kina79 skrev 2011-10-14 04:25:23 följande:
    Uppdatering angående bilsäkerheten i Kina:

Alla barn åker i knät, såväl i bilar som på mopeder. På en del vespas står det mindre barnet mellan förälderns ben och åker, vissa så små som 1½ år skulle jag gissa.

I bilarna sitter de små i knät, de lite större i sätet. De flesta taxibilar har bälten, men inga knäppen att knäppa dem i.
    Ingen bil, varken vanliga eller de mer privata 7-sitsiga har så att man kan fästa bakåtvänd stol.

Om jag ska sätta Akta Gracon framåt, hur ska jag spänna fast Agnes? Med bara bilbältet, eller med både internbältet och bilens bälte. I De 7-sitsiga är det bälten och knäppen på alla platser
    Har ni flyttat nu?

Läskigt att se barnen åka runt sådär nu hade ingen egen bil, var det så?
    Agnes är ju inte så gammal... jag hade satt fast henne med internbältet, om du måste sätta henne framåt. Men absolut inte bältet över! Du sätter fast bilstolen med bältet och barnet med internbältet. 
  • Joico

Kladdkakan: Han har ju lååångt kvar tills stolen är urvuxen Som sagt, 1/3 av huvudet. Håll koll på viktgränsen också.

Theres: Omöjligt att säga... visst kan han vara åksjuk nu och visst kan det både bli bättre och sämre. Ett bra tips är att ha en rulle hushållspapper i bilen, ombyteskläder och våtservetter. En liten sandlådehink är bra för barnet att kräkas i, lätt att hålla i själv också kanske. Försök minimera bilåkandet så mycket det går, om det är jättejobbigt. Ni kan också prata med BVC om åksjuketabletter om ni ska åka längre sträckor. Vänd honom inte!!

• Joico
    Karolin86 skrev 2011-10-16 12:57:23 följande:
    Någon här som varit med om att two-Way inte passat i en bil?
    Den passade inte särskilt bra i framsätet på min förra bil, en Citroën C3. Det är möjligt att det kanske hade gått om jag pulat lite mer dock.... 
  • Joico
    Theres skrev 2011-10-16 14:40:29 följande:
    Mm, klart att det går att hitta jättebra lösningar på problemet, men det känns ändå jobbigt! Visst man måste inte alltid ta bilen, får försöka undvika att åka när han ätit o när han är gnällig, då verkar det vara jobbigast för honom o när han är förkyld, eller så inbillar jag mig bara det..;) har köpt sådana där spypåsar på Apoteket, han har inte kräkts efter att vi köpt dem men han håller gärna i dem i alla fall..;) som någon sa så är han säkert åksjuk framlänges oxå, fast då ser han i alla fall vägen...?! Får göra det bästa av situationen o alltid ha extrakläder o våtservetter i bilen i fortsättningen helt enkelt!! :) tack för era tankar!
    Jag förstår absolut att det känns jobbigt. Det är inte roligt för barnet att må dåligt, inte roligt för någon att barnet kräks. Försök ha svalt i bilen, inte högsta värmen (även om det är skönt såhär års) utan ta en fleecetröja på istället, ät inte precis innan ni åker, försök undvika häftiga inbromsningar och skarpa svängar osv.

Vet inte om en 2åring kan förstå det, att kolla på vägen = troligen inte må illa. Dessutom är skaderisken såpass mkt högre så det är inte värt det. 
  • Joico
    sarsparis skrev 2011-10-25 21:11:27 följande:
    Snälla hjälp mig med argument till min man, han vill vända vår son som är 3 år och 8 mån framåt så lillasyster kan ta hans bilbarnstol. Själv är jag helt emot det, jag vill att vi köper en britax two way som man nu kan köpa för 1600:-, mannen tycker det är bortkastade pengar. Mannen menar att sonen är större än en normalstor 4 åring, han är jämnstor med 4 ½ åringarn och en del 5 åringar på dagis.Jag har slut på argument, har tom visat filmer från youtube där man visar skillnaden på framåtvända barn och bakåtvända, men inget biter på honom.
    Då jag är föräldraledig har vi dessutom lite tight med eknomin så han menar på att vi inte har råd.....jag blir galen, jag tycker absolut att vi har råd och istället inte köpa så mycket julklappar.....
    Vad tråkigt att han har den inställningen hur stor är sonen? Längd och vikt?
    Har du visat hela trådstarten för honom? 
  • Joico
    Lantani skrev 2011-11-09 21:52:38 följande:
    Äntligen blev jag färdig att lägga ut lite bilder på barnen i bilen

Vad tror ni om placeringen på 3-åringen? Bör jag sätta stolen annorlunda eller den ser ut att sitta bra, i nuläget? Får nog försöka montera den med lite bättre benplats senare dock!
    Tjusigt!

Mer benplats vore nog bra, men i övrigt ser det väl bra ut! 
  • Joico
    KasperSixten skrev 2011-11-11 20:38:46 följande:
    en snabb fråga som säkert ni "experter" lätt kan svara på?!

Hur är det där med öronen och urväxt stol? Är det när öronen är när upptill kanten eller när hela örat är över kanten?

Börjar bli lite trångt i bilen men jag vill gärna inte köpa ny stol innan jag verkligen behöver:) 
    När toppen på örat når kanten, skulle jag vilja säga. Men man får se lite till hur örat sitter på huvudet också. En del har ganska långa huvuden och en del har öronen långt ner. En tredjedel av huvudet får gå ovanför kanten på bilbarnstolen. Det brukar vara ungefär i höjd med öronen.
  • Joico
    cicci85 skrev 2011-11-12 15:19:48 följande:

Det var ett par med en bebis där som funderade på om man kunde köpa en bältesstol efter babyskyddet, det funkar ju till 13 kg och bältesstolen från 15kg... De tyckte det blev så många stolar om man va tvungen att köpa en att ha mellan 13-15 kg... Jag va tvungen att berätta att den bakåtvända stolen skulle man ha så länge som möjligt, helst till 25 kg men minst till 5 år

Oj, snacka om att vara kasst insatt... 
    Stod dom och pratade med varandra och du hörde eller frågade dom dig? Tungan ute 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!