• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Tibell skrev 2012-05-04 19:22:43 följande:
    Jo så skulle kanske funka :)
    Men då måste den stå lutad mot instrumentpanelen va ? Då blir gubben nojig att den ska repa :/
    Men lägg nånting emellan då?  
  • Joico
    Tibell skrev 2012-05-04 19:31:55 följande:
    Behöver actan stå mot instrumentpanelen ?
    Maken är rädd att det ska bli märken ändå trots att jag lägger något mellan ( gnällgubbe ;) )
    Duoflexen får stå på stödbenet, men då är ju gränsen 18kg.

Vad är det han är rädd för för märken? Repor? Jag har sett folk som sätter ett såntdär sittunderlag mellan... de är ju rätt tjocka men samtidigt ganska lätta att trycka ihop när man spänner fast stolen
  • Joico
    gummangul skrev 2012-05-04 22:01:40 följande:
    Kan någon vänlig själv hjälpa mig...

Vi kommer inom kort behöva köpa en bakåtvänt bilstol till vår dotter, och vi hade helst velat ha henne i baksätet, där vi redan har vår pojk som är 3 år. MEN någonstans har jag läst att man inte kan/får ha en bakåtvänd bilbarnstol bakom förarsätet, pga att barnstolen måste "luta" mot sätet framför. Stämmer det?!?!?
    Vi kommer i så fall få stora problem då det skiljer en del i längd mellan mig och min man, vilket innebär att vi får ta fram/bak förarsätet beroende på vem av oss det är som kör.
    Någon annan som haft samma problem, och hur har ni löst det då?
    Klart man både får och kan ha en bakåtvänd bilbarnstol bakom förarstolen. Men om bilbarnstolen ska luta mot ryggstödet på stolen framför (en del bilstolar måste man använda stödbenet på, vissa kan man) och de som kör bilen är olika långa så kan det bli krångligt att hela tiden rätta till och spänna om banden till bilbarnstolen. Då är det bra att ha en stol som står på stödben eftersom den då är oberoende av stolen framför.
  • Joico
    drömmaromsmått skrev 2012-05-13 12:18:52 följande:
    Har funderat på en sak, vi pratade ju för ett tag sedan om att vända tw framåt och att det vid en kollision skulle leda till ett väldigt tryck på barnet pga stolens tyngd.. igår satt jag med vår bruksanvisningarna och såg att den var godkänd framåtvänd för både stolens egna bälte och som bältesstol, då började jag fundera på om det är så att vikten blir större när stolen används som bältesstol dvs att barnet sitter bältad med bilens bälte än när själva stolen är fäst i bilens bälte och barnet fäst i stolen.. hänger ni med?

Bara en fundering.. vår dotter kommer nog tvingas åka bakåtvänt tills hon blir pensionär om mamma får bestämma.. hjärnan började bara jobba lite där.. började med att jag kom och tänka på att någon för ett bra tag sedan efterfrågade stol till bil där sätena var bakåtvända redan eftersom det då blir fel håll att sätta vanlig stol så borde ju en tw vara prefekt för den sortens bil.. sen snurrade tankarna vidare just angående det där med framåtvändningen så blev jag nyfiken på hur det ligger till.  
    Haha nä nu hängde jag inte med Cool
    Det finns nackdelar med båda sätten att vända en kombistol framåt.
    Att vända stolen och använda den som bilbarnstol (alltså att själva bilstolen sitter fast med bilens bälte och barnet sitter fast med internselen) gör att kraften vid en kollision går igenom fler steg innan barnet stoppas av selen. När man krockar så slungas man ju framåt. Med en framåtvänd bilbarnstol så ska kraften först gå genom bilens bälte, sen genom bilbarnstolen och sist genom internselen och DÅ stoppas barnet. Inte så bra. Man ska stoppas så fort som möjligt.

Och om stolen används som bältesstol så är stolen ganska tung och trycker på bakifrån, vilket gör att barnet "mosas" mellan bilbältet och bilstolen. Hängde DU med nu? Drömmer
  • Joico
    skruttarnas mamma skrev 2012-05-16 14:01:56 följande:
    jag läser ofta i denna tråden då jag har en treåring och en nyföding (och dessutom en 12-åring som hade tur och överlevde trots att jag då inte var så påläst), och jag börjar tröttna på inlägg om att "bilbarnsstolen ska ej användas framåtvänd för då får barnet hela stolens tyngd på sig vid krock" de är ju godkända för att fungera både framåtvänt och bakåtvänt?! Man måste ju fästa stolarna så som anvisningarna visar och sen barnet i stolens egna bälten. 

Nu vill jag ha FAKTA-länkar som bevisar att vanliga bilbarnstolar ej ska användas framåtvända!  
    Tröttna på....? OK.

Ja, som vi garanterat har förtydligat flertalet gånger så är vändbara stolar Självklart testade och godkända för både framåt- och bakåtvänd montering. Men allt som är godkänt är inte optimalt! Det är det det handlar om. När det ÄR säkrare och bättre att ha barnet i en bältesstol så är det väl bättre att välja det.
    Det handlar alltså inte om felmontering på nåt vis.
  • Joico

Jag säger tväremot: Inte Two way- Det är en kanonstol, men som första stol efter babyskyddet är den inte att rekommendera i första hand. Den är lite för öppen och ger inte så mycket stöd åt ett litet barn. 

Prova vilken stol som passar bäst i bilen, enlitenbitkaka. Och prova vilken stol som passar Signe bäst. Hi-wayen är ju vanligare, men det betyder ju inte att den funkar bättre för er. 

• Joico

Fjorren: Ja jag tycker att texten i trådstarten är "kött" nog... Femåringen kanske kan sitta på bilkudde, även om åtminstone bältesstol vore att föredra. Men treåringen - nepp.

• Joico
    enlitenbitkaka skrev 2012-05-28 11:06:19 följande:
    Tack! Så om jag förstått det rätt är two-way för rymlig för en tjej på runt halvåret och lämpar sig bättre för större barn? Då borde det vara mer fördelaktigt för oss att köpa en Max-way än en hi-way? Och sen ev byta till two-way om max-way inte räcker till hon är 4-5?
    Du har förstått helt rätt och det låter som en bra plan!
    Jag har inte hört så mycket om Max-way men det är säkert en kanonstol. Men glöm inte bort att prova den i bilen/bilarna, alla stolar passar inte i alla bilar. Prova gärna med barnet också, så hon inte blir som en säck potatis.. hehe
  • Joico
    Lantani skrev 2012-05-30 21:32:07 följande:
    Listan på varför en kombistol inte ska vändas framåt, någon som skulle vilja skicka den? Hittar den inte och behöver skicka över den till en kompis
    • Kombistolar är tyngre (nästan det dubbla) än framåtvända bältesstolar - det kan klämma barnet mellan bältet och stolen vid en krock• En bilbarnstol är inte urvuxen förrän öronen är vid ryggstödets topp eller maxvikten uppnådd - alltså funkar den inte framåt heller då huvudet inte får tillräckligt med stöd (gäller ej Britax Multi-tech som har höjbart ryggstöd) eller vikten är överskriden• Maxvikten är lägre än på en bältesstol (36kg bältesstol, 25kg vändbar kombistol) vilket betyder att det ändå kommer behövas en till stol innan "bilstols-tiden" är slut.• Man ska inte använda kombistolars internbälte när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen- dessutom: om barnet är fast i bilbältet, och bältet är fast i bilen, då är det en fjäder (bältet) mellan barnet och bilens kaross. Men om bilstolen är fast i bilens bälte, medan barnet är fast i bälten som i sin tur är fast i bilstolen, då är det tre fjädrar ( 1. bilens bältet plus 2. plaststommen och sedan 3. internselens bälte) mellan barnet och bilens kaross. Detta gör att hela ungen för sig mera, vilket inte är bra.• Att istället använda bilens eget 3punkts-bälte med en framåtvänd kombistol är inte heller optimalt. Bältet kommer för långt ifrån kroppen (kombistolen  är ju gjord även för bakåtvänt och har alltså ganska djupa sidor). Bältet  kommer då att ligga längs med sidorna på kombistolen - inte mot barnets kropp.. kombistolar har sällan bältesstyrning vilket gör att bältet inte heller inte sitter rätt över höfter och axel.
    Enligt lag ska barn sitta i särskild skyddsanordning till minst 135cm
  • Joico
    E88 skrev 2012-06-04 18:21:02 följande:
    Jag skulle behöva lite hjälp av er kloka människor :)
    Vi ska åka 50 mil till Sthlm med vår son som är 7v.
    Han kommer sitta i ett babyskydd från acta graco.
    Hur ofta behöver man stanna?
    Vart i bilen (volvo s60 sedan) är det bäst att placera babyskyddet?
    Tack på förhand :)
    Åk sålänge ungen är nöjd det finns ingen rekommendation för hur ofta man bör stanna... förut sa man nån viss tid, minns inte vad, men det har man gått ifrån. Så så länge ungen är nöjd så kan ni köra på ni märker säkert om han börja knorra eller vrida på sig. Ni kanske vill stanna för att ge honom mat, byta blöja, ni själva kanske vill sträcka på er osv.. ni kör säkert inte 50mil i ett svep ändå.
    Placera babyskyddet där det sitter bäst och där ni känner er bekvämast. 

Oh vilket bra svar hehe Solig så enkelt är det!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!