• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Cecci78 skrev 2011-11-16 20:27:42 följande:
    monterade du in den också?
    funderar nämligen själva på hur vi ska göra om de ska åka, tror min 4-åring är väldigt ensam om att åka bakåt på dagis.... tom många av de riktigt små sitter helt utan stolar o bälten...
  • Cecci78
    sarsparis skrev 2011-11-20 19:44:27 följande:
    Nån här som har tips vad man ska tänka på när man köper en bältesstol, passar alla stolarna i alla bilar? Vad är det för skillnad egentligen på de för 700:- och de för 2500   Passar barnet i alla stolar eller är det viktigt att prova ut stolen, tänkte nämligen köpa den på nätet, men är det bäst att prova ut den först?
    Har tittat lite på Cybex, nån som har den?
    vi har cybex, är nöjd med den tror jag, har inte använt den så många dagar än, men har ju inget annat att jämföra med
  • Cecci78
    Nomen skrev 2011-11-20 19:32:11 följande:
    Vill ni kika in i bildtråden på inlägg 145 och tycka till? Inte har hon väl för trångt för benen? Min man sade att hon klagade, men inte när jag körde Skrattande.

Jag känner mig äntligen tillfreds med bilbarnsstolsmonteringen och tänker inte ändra förrän grabben växer ur TW:n Glad.
    nej inte alls, min pojk är 128 cm o får plats i two way så....
  • Cecci78
    Kaxmaja skrev 2011-11-22 19:47:02 följande:
    Hej ni experter!
    Nu är det ett bra tag kvar men jag gillar att spana och glo länge innan jag bestämmer mig. Letar nu alltså framåtvända bilbarnstolar. Mina killar kommer inte vändas innan de fyller 4a och förmodligen inte direkt då heller. Men som sagt gillar att vara ute i god tid . Men jag reagerar på att alla framåtvända bilstolar som är i spannet 9/15-39kg ser så förbaskat klena ut :-S
    Finns det inga stabila "ordentliga" stolar som är framåtvända?

Hittade dock recaros som jag tycker ser betydligt mycke stabilare ut. Vad har ni för åsikter, tankar om dessa?
    Recaro young
    Recaro Monza

Sen tycker jag att isofix är himla smidigt oxå. Vi hade isofix på babyskyddet och vill nog gärna ha det igen. Vad är de allmänna åsikterna om isofix på framåtvända stolar i denna viktklassen?
    det är för att det är stor skillnad på bakåt o framåtvända, vi har väntat så länge det går med att vända, nu är sonen 7 år och snart 25 kg så då går det inte bakåt mer. Vi har köpt en Cybex solution, den finns både med o utan isofix, den har sidoskydd som höjs när man höjer huvudskyddet, ofta är annars sidoskyddet i bara ett läga oavsett om man höjer resten eller inte. Recaro Monza såg ju bra ut men jag har ingen erfarenhet av stolen, den andra hade ju internsele tyvärr, det är inte bra framåtvänt, dock går den väl att ta bort.
  • Cecci78
    Kaxmaja skrev 2011-11-22 20:38:03 följande:
    Jag tycker att alla bilstolar påminner om varandra så till vida att de ska användas i bilen
    Cecci78 skrev 2011-11-22 20:24:41 följande:
    det är för att det är stor skillnad på bakåt o framåtvända, vi har väntat så länge det går med att vända, nu är sonen 7 år och snart 25 kg så då går det inte bakåt mer. Vi har köpt en Cybex solution, den finns både med o utan isofix, den har sidoskydd som höjs när man höjer huvudskyddet, ofta är annars sidoskyddet i bara ett läga oavsett om man höjer resten eller inte. Recaro Monza såg ju bra ut men jag har ingen erfarenhet av stolen, den andra hade ju internsele tyvärr, det är inte bra framåtvänt, dock går den väl att ta bort.
    Tack för infon då rök youngen från listan och Cybex solution ska kollas upp
    http://www.jollyroom.se/varumarken/a-d/cybex.html?gclid=CLzT-ouAy6wCFcIXzQodEEEYpg

så der de ut
  • Cecci78
    Misery skrev 2011-11-24 19:19:47 följande:

Nu har jag äntligen hittat en bild på hur bilbarnstolen såg ut som mina föräldrar köpte 1966 till min brorsa och som vi alla syskon satt i sen en efter ett. Bilden har jag lånat från Uliise.
    Måste vara en av  de första för visst är den bakåtvänd? Klippan hette väl tillverkaren?
  • Cecci78
    Nomen skrev 2011-11-27 22:05:40 följande:
    Tänkte på det här med barnens längd... Och hur längden är fördelad... Min son är cirka 105 lång, men har åtminstone en decimeter kvar innan han har växt ur TW:n. Han har nog ärvt min korta rygg/mina långa ben, så han kan nog sitta bakåtvänd lääänge till. Glad
    så är det nog här med, sonen är 128 cm men har långa ben så har inte växt ur two way än
  • Cecci78
    Ledilnaan skrev 2011-11-29 20:28:48 följande:
    Här är inne är det många som vet vilken klädsel som var vilket år, men nästan varje gång jag frågar något så får jag inte svar eller får vänta jätte länge på svar. Så jag lämnar tråden!
    Jag har fått uppfattningen att många vet hur gammal en stol är om det är en nalleklädsel på, men de andra klädslarna har jag ingen aning om hur gamla de är, det skulle bli en helt okavlificerad gissning från rätt många tror jag och det var nog inte det du var ute efter?
  • Cecci78
    t0va skrev 2011-12-06 22:29:33 följande:
    vad tror ni om denna då, måste vara den andra nya Robert Bell pratat om. www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php?id=269#close   
    Synd att den bara går till 18kg bakåtvänd, verkar ju vettigt att den tar så lite plats.
    jag är väldigt skeptisk till att det kan finnas en stol som är bra på alla 3 (babyskydd, bakåt, framåt), skulle absolut inte använda den framåt
  • Cecci78
    mamma 10 skrev 2011-12-14 11:42:43 följande:
    Har aldrig sett något liknande.. Är dessa nyproducerade?:)

www.blocket.se/vasterbotten/Bilbarnstolar_365...

Har också funderat på att köpa en begagnad stol som reserv till min dotter. Funderar på en Brio zent, ser ut att finnas billigt. Min tjej är dock ganska lång, kanske måste åka och provsitta först...

Vad tror ni? Tips på billig/prisvärd begagnad stol?
    Nej, de är tillverkade samtidigt som volvo sålde sina egna bakåtvända stolar, de gamla med det där lilla taket, vet inte när de slutade tillverkas men tror inte det är så länge sedan faktiskt
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!