• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

norgesessan skrev 2011-10-17 22:10:34 följande:
    Jag ser samma.... Man är ovanlig om man har en 4 åring bakåtvänd tyvärr. Har man en 5 åring bakåtvänd är man hönsmamma, har man en 6 åring är man extrem, jag hann nog bli "hysterisk" med råge...

Så vill man vara normal ska man vända barnet i 2-3 årsåldern... *ironi*
    jag tänker på dig när någon kommenterar att min 7-åring sitter bakåt;) jag är inte värst haha;))
  • Cecci78

Hur gammal var han exakt när ni vände?

• Cecci78
    sarsparis skrev 2011-10-25 21:11:27 följande:
    Snälla hjälp mig med argument till min man, han vill vända vår son som är 3 år och 8 mån framåt så lillasyster kan ta hans bilbarnstol. Själv är jag helt emot det, jag vill att vi köper en britax two way som man nu kan köpa för 1600:-, mannen tycker det är bortkastade pengar. Mannen menar att sonen är större än en normalstor 4 åring, han är jämnstor med 4 ½ åringarn och en del 5 åringar på dagis.Jag har slut på argument, har tom visat filmer från youtube där man visar skillnaden på framåtvända barn och bakåtvända, men inget biter på honom.
    Då jag är föräldraledig har vi dessutom lite tight med eknomin så han menar på att vi inte har råd.....jag blir galen, jag tycker absolut att vi har råd och istället inte köpa så mycket julklappar.....
    oj, en så liten hade jag aldrig någonsin vågat sätta framåt... min 7-åring åker bakåt men väger snart 25 kg så då är det dags att vända!

den här filmen är bra
    http://www.folksam.se/testergodarad/barnibil/enfilmomhurduskyddardittbarn

sen beror det ju inte på hur stor eller liten barnet är, nacken är ju inte mer utvecklad för att barnet ser större ut än vad det är, vad är mest värt liksom, ert barn eller lite pengar

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dodsfara-med-felvand-bilbarnstol

http://www.testfakta.se/foraldrar_barn/article14950.ece
  • Cecci78
    Mrs Ray skrev 2011-10-26 13:24:24 följande:
    Hur kommer det sig att råden ser annorlunda ut i till exempel England? bryr de sig inte om barnens väl och ve där, eller?
    För att det är i Sverige som den bakåtvända stolen är utvecklad! NMånga fler barn dör i bilolyckor i övriga europa där man har framåtvända stolar efter babyskyddet.
  • Cecci78
    JWM skrev 2011-10-26 13:08:56 följande:

någon som kan något om bilstolsmärket axkid som ploppat upp överallt känns det som!

ang vända barnet som är 3 år o 8 mån - ja häng mig men jag skulle vända barnet.

att ha en 7-åring på ca 25 kg bakåt.. nä inget för oss

vår 7-åring väger ca 30 kg och är ca 135 cm lång - hon har setat framåt länge. att knöla in henne bakåtvänt är ju plågeri med långa ben och stor kropp

våra har åkt framåt från dom var ca 4 år och ingen dör av det!

Så häng mig nu!!!!!!

Faktafel skulle jag vilja säga! Det är klart att det dör barn som sitter framåt som skulle klarat sig om de suttit bakåt, se statistiken från andra länder... men källhänvisa gärna till att ingen dör av det.

Vad grundar du det på att det är plågeri att sätta ett barn som gott och väl får plats bakåt just så? Menar du generellt eller just din dotter? För jag antar att du inte menar din 7-åring? Hon väger över 25 kg och kan därmed inte sitta godkänt i en bakåtvänd stol.
  • Cecci78
    t0va skrev 2011-10-27 21:43:50 följande:
    ja det låter ju lite som folksam macro, men är det vanligt trepunktsbälte i den, hur funkar det någon som vet? 
    jo de har något slags 3-punktsbälte
  • Cecci78
    t0va skrev 2011-10-28 09:30:49 följande:
    Februari står det som leverans. 
    attans, jag tänkte försöka köpa en till jobbet nästa vecka.... o funderar på att köpa en själv också
  • Cecci78
    zika skrev 2011-10-28 18:54:59 följande:
    en fråga till er experter: Vad gör man med ett barn som väger över 36kg men inte är 135cm än?

Vi kör på med bältesstolen och tänker att vikten inte är lika viktig som i de bakåtvända stolarna. Känns som att hur vi än gör så är det inte bra. Olagligt att åka utan stol innan 135cm (och det vill jag absolut inte heller) men stolen är ju inte godkänd för mer än 36 kg. Finns det ens någon som är det? 
    det är ok att använda dem längre enligt Robert Bell på www.sakerhetsbutiken.se
  • Cecci78
    sarsparis skrev 2011-11-01 18:58:37 följande:
    Ni som kan, idag var ntf på bvc för info. Han berättade att när barnen börjar bli runt 110 cm är de flesta bilbarnstolarna urvuxna. Stämmer verkligen det?? Hur långa var era barn när de växte ur bilbanstolen?
    oj vad dåligt informerad han var, two way är inte urvuxen här än o sonen är 128 cm
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!