• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Ledilnaan skrev 2011-11-11 14:26:34 följande:
    Precis, och sen den framåtvända kan man ju faktiskt också använda från 1½ års ålder...

Ja, självklart, bara de uppnår den magiska 15-kg gränsen Inte för att alla bryr sig om det... jag läser en blogg där en 9-kg 2-åring sitter i bältesstol...
  • cicci85

Idag va jag med 3-åringen på barnens hus och nördade mig :-P Han tycker det är så roligt att prova bilstolar så han fick testa allihopa Han satt väldigt bra i BeLogicen, den verkar vara lika hög i ryggen som twoway, han hade ingenting över kanten på de två stolarna Det ska tydligen gå att ta bort huvudstödet på den och då funkar de ju lika länge. Han satt väldigt bra i den men den verkar ge dålig benplats...

Det var ett par med en bebis där som funderade på om man kunde köpa en bältesstol efter babyskyddet, det funkar ju till 13 kg och bältesstolen från 15kg... De tyckte det blev så många stolar om man va tvungen att köpa en att ha mellan 13-15 kg... Jag va tvungen att berätta att den bakåtvända stolen skulle man ha så länge som möjligt, helst till 25 kg men minst till 5 år

• cicci85
    Joico skrev 2011-11-12 19:54:35 följande:
    Oj, snacka om att vara kasst insatt... 
    Stod dom och pratade med varandra och du hörde eller frågade dom dig? Tungan ute 

De pratade med varandra men jag va ju tvungen att berätta hur det skulle vara De trodde oxå att man bara hade 9-25 kg-stolen tills 15 kg...Ändå så har de en stor infotavla där det står att de bör sitta i bakåtvänd stol helst tills de är 5 år.
  • cicci85
    Joico skrev 2011-11-12 20:05:03 följande:
    Varför skulle den då vara till 25 om man bara har den till 15? Trodde de 15 för att bältestolar "börjar" där?
    Vad bra att du kunde informera

Japp, det va tur att jag va där Ingen personal va i sikte så... :-P
  • cicci85
    4blevde skrev 2011-11-12 20:19:09 följande:
    Någon som vet varför akta graco duoflex xtp bara får användas bakåt i baksäte med stödben till 18kg? Och om man kan använda den stolen till en bebis på snart 7 mån trots att han väger mellan 7-8 kg och inte 9 kg.

Vet inte varför, antar att den inte klarar krocktesten till 25 kg med det lösa stödbenet. När de satte fast stödben på cosmic belv den ju godkänd tilll 25 kg.

Den är godkänd från 0 kg så om bältet sitter rätt så är det bara att använda  
  • cicci85
    4blevde skrev 2011-11-12 20:27:41 följande:
    Men det står 9-25 kilo

I bruksanvisningen står det 0-25 kg i framsäte och 0-18 kg i baksäte.
  • cicci85
    anette 81 skrev 2011-11-12 20:34:28 följande:

när satte dom fast det på cosmicen?

Tror att den nya modellen med fast stödben började säljas i början av 2009, kan ha varit lite tidigare.
    anette 81 skrev 2011-11-12 20:39:39 följande:
    är det någon fara att använda den längre?

Jag skulle inte överskrida gränsen på den stolen... Har svårt för stödbenet som går rakt in i ryggen... Tycker inte stolen känns så rejäl heller, när jag jämför med mina Britax-stolar.
    Joico skrev 2011-11-12 20:39:14 följande:
     Vet inte varför det står 9kg på stolen egentligen, det är väl kanske för att det inte är optimalt att sätta ett spädbarn i den. Och det håller jag med om. 

Står det 9 kg på stolen? Kommer inte ihåg att det gjorde det på min...

• cicci85
    anette 81 skrev 2011-11-12 21:13:28 följande:
    Får använda den stolen ett litet tag då inna jag hittar en annan

Bytte ni ut multi-techen till en Duoflex?
  • cicci85
    4blevde skrev 2011-11-12 21:55:38 följande:
    Är det fler än jag som gillar Britax bättre än akta/graco?
    Jag har haft Akta stolar från babyskydd till bältesstol till min äldsta son som nu är 12 år, men åt mina två yngre har jag bara haft Britax och gillar dom såå mycket bättre, Barnen sitter bättre och dom ser bekvämare ut tycker jag.

Jag har haft duoflex, ingen favorit!  Har haft tre olika bakåtvända Britaxstolar som jag är mycket nöjd med Babyskydd har jag haft AG Autobaby och Logico, mycket nöjd med Logico! Bältesstolar har vi Britax
  • cicci85
    Nomen skrev 2011-11-17 20:50:11 följande:
    Ja, den verkar inte så dum. Får gå in på Babyproffsen och fråga om de säljer den kanske, Uppsala stod inte med i listan. Jag måste provmontera i bilen innan jag köper. Hittar inte så mycket information om hur den klarat sig i tester?

Babyproffsen i Uppsala har den inte och har inga planer på att ta in den. Inte heller barnens hus har den.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!