• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

JWM skrev 2011-08-23 07:17:13 följande:
    någon som sett nya reklamen från barnens hus?
    bilstolen Dorel maxi cosi ferro fix - texten till stolen???  -extra säkerhetssystem som gör det svårt för barnet att ta av selen???

selen??? är det bältet dom menar eller vad?????

nej, jag fattade ingenting... Stolen heter Fero (inte Ferro) och är en vanlig bältesstol! Som dessutom inte ens finns på BH ännu, inte i uppsala iaf!
  • cicci85
    Lantani skrev 2011-08-23 22:01:10 följande:
    Jag har börjat fundera lite.. Sonen är lång, 98 cm, men bara 12,5 kg (och han går upp väääldigt sakta). Börjar fundera på ifall han kommer upp i 15 kg innan han växer ur two wayen på längden. Hur skjutton gör man då? Visst han kommer kanske upp i den vikten tills dess, men om de nu inte skulle ske, hur löser man det?

Är two wayen urvuxen bakåtvänt, så är den ju även urvuxen framåtvänt. Bältesstolar är ju bara från 15 kg, inte sant?

Det måste han ju göra! Det vore väldigt konstigt att väga under 15 kg när man är 125 cm lång!
  • cicci85

Vi har en bil som kommer från USA, i den står det att man måste vara 13 år för att få sitta i framsätet med airbag.

• cicci85
    Peak skrev 2011-09-12 18:00:23 följande:
    Hej på er, brukar få så bra tips och råd av er Skrattande
    Sonen är 5 år och 3 mån och sitter fortf bakåtvänd i bilen. Han är ca 114 cm och väger 18 kg.
    Men vad väljer man som nästa stol? Min mamma och pappa har en Britax kid plus i deras bil när han åker där - ska man köpa en sådan eller nån annan?
    Jag skulle välja Maxi cosi Fero eller besafe izi up!
  • cicci85
    Kina79 skrev 2011-09-29 21:22:13 följande:
    Min man jobbar för Ikea och i maj fick han ett erbjudande som vi båda blev heltända på
    I juni (över midsommar) åkte vi ner tillsammans med de två stora tjejerna och kollade på hus, skola, omgivningar mm.
    Passade även på att besöka Disneyland i Hong-Kong.

Vi kommer att bo i Shekou, en stor stadsdel av staden Shenzhen. Med färjan tar det ca 50 minuter över till Hong-Kong.

Tjejerna blev lika sålda som vi och är jättetaggade. Agnes fattar ju ingenting, så henne blir det nog inga större problem med.
    De stora får privat engelskaundervisning ca 4-6 timmar/barn/vecka och börjar förstå en hel del. De kommer att gå i amerikansk skola, som ligger inne på compoundet som vi ska bo i.
    Skönt att inte behöva släppa ut dem i den kinesiska trafiken, det räcker att min man ska ge sig ut i den varje dag.
    Jag kommer att vara hemma med Agnes åtminstone till augusti 2012. Då skolas hon in. Sen får vi se vad jag ska hitta på. Lyxhustru är ju ett alternativ

Nyfikna? Bara fråga!!!

Gud så spännande! Hoppas ni kommer att trivas!
  • cicci85
    Kluvenflicka skrev 2011-09-30 15:55:49 följande:
    Hej! Jag undrar om ni vill komma med lite råd om vilka barnstolar vi ska införskaffa.
    Vi har en Ford Focus och i nuläget sitter bebis i ett Brio Primo (med bas), mellanflickan bakåt i en two-way o stora pojken framåt på en acta graco (kommer inte ihåg vad den heter) Det fungerar relativt bra fast det är trångt.

Vi är inte riktigt nöjda med vår Two way och funderar på att byta ut den men undrar vad vi ska ha istället. Vi vet ju att den är störst och mest rymlig av de som finns. Hon blir bara 4 i januari och ska ju kunna sitta bakåt många år till. (hon är dessutom bara 94 cm lång till sina 12 kg så hon är en liten tjej)Finns det ngn annan som skulle funka? Dessutom behöver vi snart en stol till bebisen. Den däremot behöver inte vara jättestor eftersom vi räknar med att om hon sitter i den i tre år så kan hon överta storasysters då.

Med andra ord skulle vi vilja ha tips på en stor och en lite mindre stol. Har kollar på High Way som dessutom har stödben vilket vi har nu till vårt babyskydd och den stolen sitter fast jättebra medan vi inte riktigt får fast vår two way på ett riktigt bra sätt. Hur är multi techen som till storasyster?

Vi kan inte sätta ngn i framsätet eftersom vi har airbag som Ford inte vill plocka bort. Om ett halvår funderar vi i och för sig på att köpa en 7-sits bil så då blir det antagligen lättare att sätta in alla stolar.

Förlåt om detta blev rörigt men jag vet att ni är duktiga på detta med stolar
    Tack på förhand!
    Jag har en multi-tech som jag är väldigt nöjd med. Men den är bred och tar upp mycket plats. Jag skulle prova med hi-way till båda barnen, den ska ju ta lite mindre plats, är smalare, ger bättre benplats och funkar ungefär tills barnet är 110 cm.Den är ju smalare vid axlarna är multi-techen men det låter ju inte som något problem i ert fall.
    Kolla in nya axkid kidzone som det finns bild på lite längre upp här, de som har den verkar nöjda och den funakar lite längre tid än MT .Akta graco belogic ser spännande ut men jag vet inget om den tyvärr.
  • cicci85
    Kluvenflicka skrev 2011-09-30 17:42:22 följande:
    Tack! Jag gav precis som förslag till sambon att vi skulle kunna köpa en Hi way nu o använda till 3,5-åringen. Sen när bebis (som bara är 3 veckor nu)ska få en ny stol så kollar vi dels om vi hunnit byta bil o kanske där kan ha two-wayen bättre o då ge bebis hi-way o storasyster sätts tillbaka i two wayen. Skulle det däremot inte fungera så köper vi en annan stol då. Det lär ju dröja 4-5 månader till dess.

Bra idé!
  • cicci85
    t0va skrev 2011-10-07 16:11:56 följande:
    Någon som har koll på hur gammalt detta babyskydd kan vara, säljaren säger inte mer än 5år men det ser ju äldre ut i modellen. 

För 5 år sen hade de betydligt snyggare tyg så den där måste vara några år äldre...
  • cicci85
    t0va skrev 2011-10-07 16:22:05 följande:
    Är vad jag tror med, försöker få säljaren att kolla märkningen. Hon har köpt av en annan och denne andra säger att stolen är 5år. Är väl som vanligt att folk skarvar lite med sanningen. 
    Min kusin hade sånt där till sin unge som är född i början av -05 och då var det begagnat och flera år gammalt...
  • cicci85
    Lindreas skrev 2011-10-10 12:47:14 följande:
    Nej, så är det på vår också. Men det är för att man med underförankringsbanden ska dra ner stolen så stödbenet går i golvet. Vi monterar dock stolen bakvänt, först bältet, hårt åtdraget, sen underförankringsbanden och sist trycker jag ner stödbenet med foten.

Så gör jag oxå, fast när jag monterar securan och multi-techen! När jag trampar ner stödbenet så trycker jag upp stolen med händerna och då sitter stolen jättebra!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!